ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنان روحانی در هیات دولت

چه کسی نفت از داعش می خرد؟

چه کسی سلاح های مدرن به آنها میدهد؟ 
 
 
 
 

 

روحانی روز گذشته درجلسه هیات دولت گفت:

آنچه در پاریس، مالی، سرنگونی هواپیما در شرم الشیخ، بیروت و اخیرا در تونس اتفاق افتاد و البته روزانه در یمن، عراق و سوریه تکرار می شود، بیانگر خطرات انتشار میکروب تروریسم برای آفریقا، آسیا، خاورمیانه و حتی اروپا و آمریکا است و به تبع آن ، ضرورت اراده جدی جهانی برای مقابله با این پدیده شوم را نشان می دهد.

به هر حال تروریست ها به چه کسی نفت می فروشند، این باید روشن شود. کامیون های نفت در بیابان های سوریه مشخص هستند که به کدام سو تردد می کنند. چطور سازمان ملل و نهادهای بین المللی با اینها برخورد نمی کنند و چطور مدعیان مبارزه با تروریسم این نفت را با قیمت بسیار پایین از تروریست ها خریداری می کنند؟ این سلاح های مدرن و موشک های مدرن ضد زره که در اختیار اینهاست حتی موشک های دوش پرتاب کن ضدهوایی را از کجا آورده اند؟ و چه کسی برایشان خریداری کرده است؟ اینها مشخص است که از کجا آمده و تولید کجاست و در کجا انبار بوده اند؟ اگر واقعاً بناست با تروریست ها مبارزه شود باید با این مسایل مبارزه شود.

تردد آزادانه تروریست ها در برخی کشورها باید بررسی شود.

ناتو اگر واقعا می خواهد با تروریسم مبارزه کند، باید جدیتش را در این مسایل نشان دهد؛ تا امروز متأسفانه کشورهایی که با تروریست ها می جنگند محدود هستند، روس ها با تروریست ها می جنگند.

مسأله دیگری که بسیار هشدار دهنده و خطرناک است و موضوع را پیچیده تر کرده است، حادثه ای بود که در فضای سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه اتفاق افتاد که اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است.

حالا فرض بر این که این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر می تواند اینقدر بی نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می خواهد اتخاذ کند؛ این اقدامات بسیار خطرناک است.

همه باید توجه داشته باشند این اقدامات تحریک کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسأله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. ما از کشور همسایه و دوست مان ترکیه می خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد چرا که شرایط بسیار حساس است.

روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد.

 

پیک نت 5 آذر

 
 

اشتراک گذاری: