ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارشی از موقعیت سوریه

تصاحب نفت و گاز، انگیزه

اصلی حضور داعش در سوریه 
 
 
 
 

 

طبیعی است که همگان بخواهند بدانند با چه هدفی سوریه را به جنگ داخلی کشاندند و عزم تقسیم آن به چند کشور کوچک دارند. علاوه بر مسائل سیاسی – از جمله هموار شدن راه سرکوب حزب الله لبنان و تخریب پشت جبهه ایران- مسئله نفت و گاز این کشور است که ترکیه و برادران بزرگ ترکیه که در راس آنها شرکت های بزرگ نفتی جهان قرار دارند قصد تصاحب آن را دارند. یعنی همان نفتی که داعش استخراج کرده و با کاروان های چند کیلومتر تانکر به ترکیه منتقل می کرد تا در بنادر آن کشور تحویل شرکت های بزرگ نفتی شود و سود این وابستگی نیز به ترکیه پرداخت شود. با هدف روشن تر شدن انگیزه های جنگ گزارش زیر را تهیه کرده ایم:

 

سوریه در کنار دریای مدیترانه و در همسایگی کشورهای ترکیه در شمال، عراق در شرق و جنوب شرقی، اردن در جنوب، اسرائیل در جنوب غربی و لبنان در غرب واقع شده‌است.

علاوه بر 21 میلیون جمعیت این کشور، بیش از ۱۸ میلیون سوری نیز در سایر کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و استرالیا زندگی می‌کنند.

این کشور سالانه ۳۳۳ هزار بشکه به ارزش تقریبی ۳ میلیارد یورو نفت استخراج و صادر می کند. میدان‌های عظیم گاز در مناطق مختلف سوریه کشف شده است. از جمله نفت سبک در شهر لاذقیه .

یکی از پیوندهای اقتصادی سوریه  با ایران خودرو سازی مشترک دو کشور است که با نام شرکت سیامکو فعال است. سهم ایران 40 در صد و سهم سوریه 60 در صد است. همین شرکت در سوریه Sham (سمند) را تولید می کند.

سوریه از طریق بنادر خود در حاشیه دریای مدیترانه سالانه میلیون‌ها دلار در آمد دارد که در این میان سهم بندر لاذقیه بیش از همه بنادر دیگر این کشور است.

با آنکه پایتخت سوریه "دمشق" با نزدیک به دو میلیون جمعیت است، بزرگترین شهر و استان سوریه حلب است با نزدیک به 5 میلیون جمعیت. شهر و استانی که داعش به کمک ترکیه تمام کوشش خود برای تسخیر آن به کار برد اما نتوانست به هدف خود برسد. حلب با آغاز بمباران مواضع داعش توسط هواپیماهای روسیه نجات یافته و نیروهای داعش از آن پس رانده شده اند.

میان سوریه و ترکیه اختلاف ارضی دیرپائی برقرار است که به پایان جنگ اول جهانی، فروپاشی امپراطوری عثمانی و تقسیم این امپراطوری به چند کشور است. ترکیه کنونی با توافق فرانسه و انگلستان در زمان رهبری "آتاتورک" شکل گرفت. یعنی این دو دولت پیروز جنگ اول جهانی، بخش هائی از متصرفات سابق عثمانی را به ترکیه بخشیدند با این نقشه که ترکیه نوین به رهبری آتاتورک بتواند مقابل سیل بنیانکن انقلاب اکتبر مقاومت کند.

از جمله مناطق تحت اختلاف  استان "ختای" است که اکنون جزو خاک ترکیه‌ است اما سوریه آن را متعلق به خود می داند.

از سوی دیگر بلندی های "گولان"حدود ۸۰ درصد مساحت استان قنیطره از جنگ شش روزه 1967 تا کنون در اشغال اسرائیل است. یکی از ویژگی های این منطقه آب شیرینی است که دارد.

در سوریه نژادها و قومیت‌های گوناگون با وابستگی های مذهبی متفاوت زندگی می کنند. عرب‌ها 90  در جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سایر اقلیت‌های قومی از جمله کردها، ترک‌ها و ارمنی‌ها 9.7 در صد را.

 

74 درصد جمعیت سوریه مسلمان سنی، 13 درصد شیعه علوی، 10 در صد شیعه دوازده‌امامی و اسماعیلیان، 10 درصد مسیحی و 3 در صد مسیحی دروزی هستند. کردها حدود 9 درصد جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند، ارامنه، ترک‌ها، چرکس‌ها و یهودیان مجموعاً کمتر از1 در صد .

 

پیک نت 7 آذر

 
 

اشتراک گذاری: