ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

9 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سامانه S 400

شطرنج خاورمیانه را عوض کرد!

یونگه ولت – گزینش و ترجمه ر ضا نافعی

 
 
 
 
 

 

فابیوس وزیرخارجه فرانسه برای نخستین بار از شرکت دادن نیروی نظامی دولت سوریه در نبرد با "داعش" (دولت اسلامی) سخن گفت. وی روز جمعه و دو روز مانده به اجلاس آب و هوا در پاریس گفت:

در جنگ با داعش شرکت دادن نیروی نظامی سوریه "در محدوده یک دوران گذار سیاسی" می تواند قابل مطالعه باشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی پرزیدنت پوتین، روز جمعه گفت طبق تحلیل کرملین غرب تا امروز حاضر به همکاری مشترک  با روسیه،  در یک ائتلاف ضد شبه نظامیان جهادگرا نبوده است، "معهذا روسیه برای همکاری، در هر چارچوبی که شرکای ما پذیرا باشند آماده است".

روز پنجشنبه فرانسه و روسیه، خواست خود را برای همکاری در مبارزه با دولت اسلامی مورد تاکید قرار دادند. پرزیدنت اولاند، رئیس جمهور فرانسه، پس از دیدار روز پنجشنبه با پرزیدنت پوتین در مسکو و  گفتگو با او اظهار داشت حملات هوائی علیه دولت اسلامی " تشدید" و بهتر هماهنگ شده اند.

پرزیدنت پوتین، در کنفرانس مشترک با پرزیدنت اولاند، نخستین واکنش های روسیه را در برابر اقدام ترکیه در روز سه شنبه که منجر به سقوط یک بمب افکن سوخو 24 روسی شد اعلام کرد. طبق اظهارات پوتین تعداد نا مشخصی سامانه ضد هوائی از نوع  اس- 400  در خاک سوریه مستقر خواهد شد تا حوادثی نظیر آنچه پیش آمده تکرار نشود. وزارت دفاع در همان روز جمعه عکس هائی نیز منتشر ساخت که نشان می دادند دست کم 2 سامانه در پایگاه هوائی روسیه در لاذقیه – سوریه- مستقر شده اند.

نه تنها نیروی هوائی ناتو بلکه نیروی هوائی اسرائیل نیز به توانائی های  سامانه اس 400  اذعان کرده اند. میدان برد این سامانه 400 کیلومتر است که  می تواند در آن واحد  ده ها هدف از  موشک های بالستیک گرفته تا موشک های کروز را که در ارتفاع کم پرواز می کنند و  بمب افکن هائی را که در ارتفاع بسیار زیاد پرواز می کنند، بگونه ای خودکار(اتوماتیک) مورد حمله قرار دهند. سامانه های آمریکائی " پاتریوت "  در قیاس با سامانه های اس 400 جنگ افزاری قدیمی بشمار می آیند. چند سال پیش که صحبت از دادن سامانه های اس 300 به ایران مطرح بود، واشنگتن و اسرائیل زمین و زمان را بکار آنداختند که تا مانع دست یافتن ایران به این سامانه ما قبل اس 400 گردند. استقرار سامانه های اس 400 که به حق آن را "بازی عوض کن " لقب داده اند، رویدادی محسوب می گردد که اوضاع سوریه را از بنیاد بسود نیروی نظامی روسیه تغییر خواهد داد. در عین حال رزمناو "مسکوا" که  مجهز به سامانه های مشابهی هست در برابر ساحل سوریه لنگر اندخته تا هم  بر اوضاع نظارت و هم از سوریه دفاع کند.

پوتین در اظهارات خود جای هیچ گونه شک و شبهه ای باقی نگذاشت و گفت هر هواپیمائی که در آسمان سوریه به یک جت روسی حمله کند بلافاصله سرنگون خواهد گشت. این سخن پیام صریحی بود برای ترکیه و تمام کشورهای عضو ائتلاف ضد اسد، که در حال حاضر بدون هماهنگی و با نقض قوانین بین المللی خاک سوریه را بمباران می کنند. یا – مانند آلمان – قصد دارند در این نقض قوانین بین المللی سهیم  گردند.

در همین حال، سفیر آمریکا در مسکو به کرملین هشدار داد تا مانع از آن گردد که هواپیماهای کشورهای عضو " ائتلاف ضد داعش" که شامل هواپیماهای ترکیه نیز می گردد، در آسمان سوریه مورد حمله قرار گیرند. چنان که مشاهده می شود خطر برخورد میان قدرت هائی که در سوریه فعال هستند، پیوسته بزرگتر می شود.

https://www.jungewelt.de/2015/11-28/050.php

 

 

پیک نت 9 آذر

 
 

اشتراک گذاری: