ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگو با الهه کولائی

تبعیض جنسیتی در مجلس

اسفند ماه امسال خاتمه می یابد؟ 
 
 
 
 

 

37 سال است که سهم اندک زنان در مجلس موضوع بحث است اما حاکمیت نمیخواهد این واقعیت را بپذیرد که نیمی و حتی بیش از نیمی از افراد جامعه ایران زنان هستند و حق حضور آنها در مجلس بسیارفراتر از آن میزانی باید باشد که بوده و هست.

ظاهرا برای انتخابات اسفند ماه، دراین باره خیزی برداشته شده است. از جمله سمیناری که قرار است در نیمه دوم همین ماه با عنوان  "زنان در مجالس قانون‌گذاری ایران" در تهران برگزار شود. در همین ارتباط  الهه کولائی دبیر علمی سمینار که خود از نمایندگان پیشین مجلس است به خبرگزاری آنا گفت:

زنان ایران در نیمه دهه 40 به حق رای دست یافتند. یعنی در زمان رژیم پهلوی حق انتخاب کردن و به ویژه انتخاب شدن مورد توجه قرار گرفت.

نکته مهم آن است که در همه دوره‌های قانون‌گذاری، پیش و پس از انقلاب اسلامی، جایگاه زنان در نهاد قانون‌گذاری با میزان مشارکت و تاثیرگذاری آنها در شکل­‌گیری نهاد قانون‌گذاری تناسب نداشته است. در واقع پس از انقلاب اسلامی هم، با آنکه مشارکت سیاسی زنان در سطح توده‌ای بسیار گسترش و افزایش یافت و در روند تشکیل نهاد قانون‌گذاری هم تاثیرگذار بود، اما سهم زنان از صندلی‌­های مجلس بسیار کم بود.

در طول ادوار گذشته، سهم زنان در مجلس بالاتر از پنج درصد نرفت.

در همایش «زنان در مجالس قانون‌گذاری ایران» این مساله و غیبت مستمر و پایدار زنان در حد حضور قابل قبول آنان در این نهاد، از زوایای مختلف تاریخی - فرهنگی - سیاسی - اقتصادی و همچنین مقایسه با کشورهای دیگر مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌­گیرد.

زمان برگزاری همایش «زنان در مجالس قانون­‌گذاری ایران» 17 آذر ماه 1394 به مدت یک روز در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تعیین شده و میهمانان ویژه آن آیت‌ا.. هاشمی رفسنجانی، شهیندخت مولاوردی و علی لاریجانی هستند.

 

پیک نت 9 آذر

 
 

اشتراک گذاری: