ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اردوغان، ناکام از پاریس بار می گردد

سنگین شدن کفه ترازوی

داووداغلو در برابر اردوغان

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

از صبح امروز تمامی اخبار ترکیه حول دیدار روز گذشته بین داود اوغلو-اتحادیه اروپا و حضورامروز اردوغان در نشست آب و هوا در پاریس و احتمال دیدار وی با ولادیمیر پوتین دور زد. در طول روز قیمت دلار و ارزش سهام مدام بالا و پایین شد. تمامی کانال های خبری و خصوصا کانال های وابسته به بخش خصوصی ترکیه مترصد دریافت خبری در باره دیدار اردوغان و پوتین بودند. دیداری که بالاخره انجام نشد.

این ناکامی را سعی کردند با پخش سخنان و وعده های "داوداوغلو" درباره وعده 3 میلیارد یورو کمک اتحادیه اروپا به ترکیه در طرح پذیرش پناهجویان جبران کنند. درحالیکه تصمیمات اقتصادی روسیه علیه ترکیه بسیار بیش از وعده 3 میلیارد دلار موجب نگرانی سرمایه داری ترکیه شده است.

اردوغانی که در سیاست داخلی مدام از سیستم "دو سری" ریاست جمهوری- نخست وزیر شکایت دارد امروز پس از نشست پاریس در پی سوالی از جانب خبرنگار خبرگزاری "ریا نووستی" در خصوص روابط با مسکو گفت:

"ابتدا با نخست وزیر (داوداوغلو) دیدار و بعد از آن خواهم گفت."

خصوصا بعد از انتخابات هفتم ژوئن مجلس ترکیه تا تجدید انتخابات در اول نوامبردر مورد تشکیل دولت ائتلافی عملا اختلاف نظرهایی بین اردوغان و داوداوغلو دیده می شود.

با تکیه بر دو نشست اخیر که در یکی داوداوغلو سکاندار بود و در دومی اردوغان چنین به نظر میرسد که کفه داوداوغلو کمی سنگین تر و موفقیتش نسبتا بیشتر از اردوغان در نشست امروز پاریس بود. هرچند اردوغان در جریان این نشست از نخست وزیر ژاپن "شینزو" خواهان وساطت در ترمیم روابط ترکیه با روسیه شد!

این را هم نباید نادیده گرفت که داود اوغلو علاوه بر نشست مربوط به "اتحادیه اروپا- ترکیه" که پس از یک وقفه یازده ساله بر گزار شد، در اجلاس ناتو نیز مشارکت کرد که یقینا اهمیت سیاسی آن بیشتر و در جهت برتریر موقعیت او بود.

محصول دیدار داوداوغلو با سران اتحادیه اروپا عبارتند :

 1- ایجاد دیدارهای بعدی در خصوص تعیین همگرایی ترکیه با قوانین اروپا و خصوصا مسایل مربوط به ترور و امنیت.

 2- ترتیب نشست مجدد در چهاردهم ماه دسامبر 2015 و آغاز مذاکرات در خصوص برخی فصول و آغاز اجرایشان در ربع اول سال 2016 .

 3- حذف روادید میان ترکیه و اتحادیه اروپا از ماه اکتبر به آن شرط که ترکیه از ماه ژوئن شروع به قبول پناهجویان استردادی بکند.

4- کمک 3 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا جهت ترمیم 8 میلیارد دلار آسیب ترکیه از جانب مهاجرین که با نظارت اتحادیه اروپا همراه خواهد بود.

5- کمک بیشتر ترکیه به پناهجویان سوریایی در خاک خود و جلوگیری از مهاجرت پناهجویانی که بدون مدارک شناسایی وارد اروپا می شوند. غیر از آنهایی که با مشکل مرگ روبرو هستند.

6- ادامه روند گفتگوهای متقابل که در دسامبر 2014 در خصوص روابط اقتصادی وضع شد و شروع آن در ربع اول سال 2016.

7- حمایت و همکاری قاطع در ارتباط با روابط مربوط به انرژی.

8- افزایش همکاری های گمرکی بین ترکیه و اتحادیه اروپا که در پایان 2016 مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

9- تمامی این مواد به شکل موازی از دو طرف دنبال خواهد شد و هر دو طرف با توجه به شرایط روز باید آن را اجرای کنند.

 بر اساس این قرارداد تمامی پناهجویانی که خصوصا از طریق پاکستان و افغانستان وغیره و با مدارک شناسایی قانونی وارد ترکیه و سپس به اروپا رفته اند به ترکیه باز گردانده خواهند شد. سوریایی ها مستثنی هستند. با توجه به جنگ داخلی در سوریه و بر اساس این قرار داد آنها مهاجرین سیاسی محسوب می شوند و اروپا مهاجرین سیاسی را به ترکیه مسترد نخواهد کرد.

از طرف دیگر، نتیجه و پیامدهای نشست امروز اردوغان در پاریس است. اردوغان در انتظار ورود پوتین "چشم به راه" بود و اعلام شد هواپیمای حامل وی هنوز بر زمین ننشسته و وی فرصتی برای شرکت در مراسم "عکس دسته جمعی" ندارد. هر چند اردوغان در کادراژ "عکس خانوادگی" جای گرفت ولی چشمانش در انتظار ورود پوتین بود. پوتین لحظاتی بعد آمد و بجای دیدار با اردوغان با اوباما گفتگو کرد. برخی از جراید نزدیک به اردوغان در ترکیه در کمین شکار چنین صحنه ای بودند که ناکام ماندند.

یکی از نزدیکترین روزنامه های ترکیه به اردوغان به اسم "ینی آکیت" امروز (دوشنبه) مقاله ای به قلم " ابراهیم  کارا گول" منتشر کرد که در آن تاکید شده بود "ایران و روسیه خواهان تنگ کردن و بستن شاهرگ های حیاتی ترکیه در شمال سوریه هستند. روسیه و خصوصا ایران در حال اشغال سوریه هستند و این یعنی اعلام جنگ علیه ترکیه. ایران با تمام قوا در حال پس زدن قوای مخالف و حمایت از کردهای منطقه است. ایران خواهان دستیابی به سواحل دریای مدیترانه است و عملا علیه ترکیه آغاز به جنگ کرده است. این یعنی مرگ اقتصادی ترکیه و نباید به گسترش این توطئه اجازه داد"

احزاب اپوزیسیون دولت ترکیه با طرح دریافت 3 میلیارد یورو در برابر ماجرای پناهجویان مخالفت کرده و  نام آن را گذاشته "رشوه 3 میلیارد یوروئی"

 

پیک نت 10 آذر

 
 

اشتراک گذاری: