ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

حضور روسیه در سوریه

تمام معادلات غرب را بهم زد

مسکو- ایرج اسدالهی 
 
 
 
 

 

روز گذشته نتیجه آخرین عملیات نظامیِ نیروهای روسیه در سوریه در یک برنامه زنده تلویزیونی توسط نظامیان این کشور به اطلاع عموم مردم رسانده شد و قرار است امروز (پنجشنبه) دیدار وسیع سالانه رئیس جمهور روسیه با مقامات نظامی و کشوری انجام شود. باحتمال بسیار، نکات مهمی در این دیدار مطرح خواهد شد. خلاصه ترین نتیجه ای که از گزارش نظامیان روسیه می توانم برایتان بنویسم این دو جمله است: " حیوان درنده وقتی دندان نداشته باشد خطری ندارد. دلار نفتی دندان داعش است" و باز این جمله "داعش با غارت نفت عراق و سوریه و انتقال آن به ترکیه و سپس تبدیل آن به پول، مزدور استخدام می کند و ما باید این سرچشمه را بکوبیم و دندان داعش را بکشیم. اگر دولت های دیگر هم به روسیه برای این دندان کشیدن بپیوندند، ما اطمینان داریم که در عرض 2 ماه دفتر داعش را می بندیم!"

مهم ترین خبری که روز گذشته در مسکو منتشر شد، مخالفت توام با هشدار دولت روسیه به سران پیمان نظامی ناتو برای پذیرش جمهوری کوچک و جدا شده از یوگسلاوی سابق "مونته نگرو" بود. وزیر خارجه روسیه رسما اعلام کرد که ما پذیرش مونته نگرو به پیمان ناتو و استقرار نظامی این پیمان در مونته نگرو را بی پاسخ نخواهیم گذاشت. بصورت همزمان در  خود مونته نگرو نیز مردم علیه پیوستن به ناتو دست به تظاهرات خیابانی زدند که تصاویر آن از مسکو پخش شد اما رسانه های غربی و به تبع آنها، رسانه های فارسی زبان تصویری درباره آن سکوت کردند. خبر دیگر، پذیرش ملاقات با وزیر خارجه ترکیه از سوی وزیر خارجه روسیه در "صربستان" (یوگسلاوی) سابق بود.  لاوروف گفت: "واقعیت اینست که بعد از سرنگون کردنِ بمب افکنِ سوخو 24، ترکیه بارها از ما در خواستِ ملاقات کرده بود و بالاخره ما این دیدار را که بین وزرای خارجه دو کشور انجام می شود پذیرفتیم. شاید حرف های تازه ای ایشان داشته باشد!

اردوغان در جریان اجلاس آب و هوا در پاریس از طرق مختلف از جمله توسط رئیس جمهور فرانسه از پوتین درخواست دیدار و گفتگو کرده و حتی گفته بود "من در جریانِ سرنگون کردنِ بمب افکنِ سوخو 24 نبودم" اما پوتین حاضر به ملاقات با وی نشد. تمامی شواهد در روزهای اخیر نشان داد که روسیه در عرصه بین المللی بازیگرِ بسیار ماهری شده است! دعوتِ "ناتو" از روسیه برای شرکت مشورتی در جلساتِ این پیمان و در خواستِ غرب از روسیه برای پذیرش همکاریِ در مقابله با داعش نشان داد که با ورود نظامی روسیه به سوریه برای سرکوب داعش تمامی معادلات نظامی – سیاسی سالهای اخیر در منطقه و جهان دگرگون شده است.

پیک نت 12 آذر

 
 

اشتراک گذاری: