ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دولت  ترکیه در مرز با روسیه

و در داخل با مردم درگیر شده

استانبول- بهزاد دولت آبادی
 
 
 
 

 

هراس از بحران  اقتصادی بازار ترکیه را فرا گرفته است. دولت این را متوجه شده و مرتب در تلویزیون اعلام می شود که تمام محصولات نساجی و کیف و کفش و تولیدات چرمی که نتوانسته ایم بفروشیم به اروپا صادر می شود.

اما مطبوعات می نویسند که از هر چهار جفت کفش تولیدی در ترکیه یک جفتش به روسیه صادر می شد. هنوز مرزهای اقتصادی میان دو کشور بسته نشده صادرات ترکیه  10.5% کاهش پیدا کرده است.

روسیه در تجارت با ترکیه مقام سوم را دارد. مقام اول به چین و آلمان تعلق دارد.

مناسبات اقتصادی میان دو کشور برای سال جاری تا 16 میلیارد دلار تخمین زده شده بود که حالا وسط کار همه چیز خوابیده است.

سال گذشته روسیه 3 میلیارد دلار جنس و خدمات به ترکیه داشت و ترکیه 16 میلیارد دلار معاملات تجاری از جمله صدور لباس و کفش و مواد غذائی به روسیه داشت. سال گذشته تجارت بین دو کشور در زمینه کشاورزی 19 در صد افزایش پیدا کرده  و به 4 میلیارد دلار رسیده بود. روسیه سال گذشته تنها نزدیک به 300  هزار تن گوجه فرنگی از ترکیه وارد کرده بود.  لیمو انگور و نارنگی و انواع میوه از ترکیه وارد روسیه می شد که حالا با بسته شدن مرزهای اقتصادی همه این محصولات روی دست دولت و باغداران و کشاورزان ترکیه مانده است. از سوی دیگر طرح های سازندگی روسیه در ترکیه 10 میلیارد دلار است که دولت روسیه فعلا اعلام کرده تحریم های تنبیهی ترکیه شامل این طرح ها نمی شود. از جمله نیروگاه برق اتمی ترکیه که روسیه در حال ساختن آنست.

در کنار همه اینها، بزرگترین ضربه ای که به اقتصاد ترکیه وارد شد و کاملا در شهرهای بزرگ و توریستی ترکیه به چشم می خورد ضربه 3 میلیارد دلاری گردشگری است. ثروتی که گردشگران روسیه وارد ترکیه می کردند. درعین حال سفر خارجی ها به ترکیه نیز گفته می شود 25 درصد کاهش پیدا می کند.

در میان اخبار خارجی مربوط به ترکیه، سفر وزیر خارجه روسیه به قبرس و سخنانی است که در آنجا علیه اشغال بخشی از قبرس توسط ارتش ترکیه بیان داشت. مطبوعات ترکیه با احتیاط بخش هائی از آن را منتشر کردند. وزیر خارجه روسیه در قبرس گفت که ترکیه موجودیت و حاکمیت قبرس را قبول ندارد و بخشی از آن را اشغال نظامی کرده و فشار نظامی اش به قبرس را قطع نمی کند. (یک سوم قبرس توسط ترکیه اشغال شده است.)

خبر دیگری که برخی مطبوعات ترکیه به آن پرداخته اند نحوه ملاقات پوتین با اوباما و مرکل صدر اعظم آلمان و ناکام ماندن تلاش های اردوغان برای دیدار با پوتین است. ملاقات پوتین و اوباما چشم در چشم و دونفره بمدت نیمساعت بطول انجامید که هیچکس نمی داند در آن چه گذشت. دیدار با خانم مرکل یکساعت و نیم طول کشید که در نیمه دوم این ملاقات رئیس پارلمان اتحادیه اروپا هم به آن دو پیوست و در مذاکرات شرکت کرد. در باره جزئیات این ملاقات نیز مطبوعات ترکیه نوشته اند که از آن بی خبرند.

پیک نت 12 آذر

 
 

اشتراک گذاری: