ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

هشدار امنیتی آلمان

درباره ماجراجوئی های عربستان

اشپیگل آنلاین و  اسپوتنیک  ترجمه - رضانافعی 
 
 
 
 

 

برغم تاکید وزارت خارجه آلمان  مبنی بر این که مناسبات آلمان و عربستان سعودی " بطور سنتی به یکدیگر نزدیک و بطور کلی خالی از تنش " است ،" BND" سرویس اطلاعات و امنیت برونمرزی آلمان طی تحلیلی، نقش عربستان سعودی را در جهان عرب نقشی  مداخله جویانه می داند که هدفش ایجاد  بی ثباتی  در جهان عرب  است. در تحلیل سازمان مذکور گفته شده است: "جای سیاست دیپلماسی محتاطانه ای را که تا کنون اعضای مسن تر خانواده سلطنتی  به اجرا می گذاشتند، اینک سیاست شتابزده مداخله جوئی گرفته  است".

سازمان اطلاعاتی آلمان بویژه نقش وزیر دفاع تازه عربستان را، که فرزند ملک سلمان، پادشاه عربستان است به دیده انتقاد می نگرد و معتقد است تمرکز قدرت اقتصادی و سیاست خارجی در دست او که جانشین ولیعهد است این خطر ضمنی را در بر دارد که او برای تثبیت مقام ولیعهدی خود در زمان حیات پدرش، تصمیمات ناسنجیده بگیرد. او می تواند با دست زدن به اقدامات یا اصلاحات  پرهزینه  موجب نارضایتی دیگر اعضاء خانواده سلطنتی  و یا مردم گردد. افزون بر این، خطر دیگری که هست  این  است  که او " مناسبات با دوستان و بویژه با کشورهای همپیمان در منطقه  را با توقعات افراطی خود فرسوده سازد".

در تحلیل سازمان اطلاعاتی آلمان چنین آمده که  ملک سلمان و پسرش می خواستند "خود را بعنوان رهبران جهان عرب تثبیت کنند" آنها تلاش کرده اند تا "با  تکیه بر قدرت چشمگیر نظامی  و همپیمان های تازه در منطقه" برنامه عربستان سعودی در عرصه سیاست خارجی را  گسترش دهند".

طبق تحلیل سازمان اطلاعاتی آلمان که  به بررسی موقعیت عربستان بعنوان " قدرت سنی" در  منطقه پرداخته  این کشور با سه  مسئله روبروست :

1- تغییر اولویت ها در عرصه سیاست خارجی ،

2- تحکیم موقعیت خود در عرصه سیاست داخلی

3- رقابت با ایران.   

سازمان اطلاعاتی آلمان می نویسد اعتماد به آمریکا بعنوان قدرت حفاظتی و قدرت مسلط بر منطقه کاهش می یابد، که این خود  انگیزه ایست  اساسی برای رقابت با ایران بر سر تثبیت خود بعنوان قدرت منطقه ای. این در حالی است که مناسبات تهران - ریاض بشدت تحت تاثیر بی اعتمادی دو جانبه، خصومت مذهبی – ایدئولوژیک و هراس متقابل قرار دارد. رقابت استراتژیک دو کشور با یکدیگر تاثیر جدی بر منطقه دارد.  این دو کشور تا کنون تلاش کرده اند تا بویژه بر سوریه، لبنان، بحرین و عراق نفوذ داشته باشند.

در تحلیل سازمان اطلاعاتی آلمان تصریح شده که عربستان با اقدامات نظامی خود در یمن نشان می دهد برای آن که در منطقه عقب نیفتد حاضر است تن به چه مخاطرات بی نظیر نظامی، مالی و سیاسی بدهد. عربستان از پایان ماه مارس در یک ائتلاف بین المللی برای حمایت از دولت یمن در مقابل شورشیان به حملات هوائی در یمن نیز دست زده است.

پرزیدنت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، قبلا اعلام کرده بود مهمترین حامی تروریست ها در سوریه ترکیه است، با همکاری عربستان سعودی و قطر که  نیازهای مالی و تسلیحاتی آنها را تامین می کنند.

 

پیک نت 14 آذر

 
 

اشتراک گذاری: