ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یکی از دو دیگری را حذف می کند

بالا گرفتن اختلاف و رقابت

میان اردوغان و احمد اوغلو!

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

قیمت مرکبات در ترکیه کاهش پیدا کرده است. تلویزیون مرتب اعلام می کند که تمام محصولات نساجی و کیف و کفش و تولیدات چرمی را که نتوانسته ایم بفروشیم به اروپا صادر می کنیم. اما مطبوعات می نویسند که از هر چهار جفت کفش تولیدی در ترکیه یک جفتش به روسیه صادر می شد. صادرات ترکیه  10.5% کاهش پیدا کرده است.

ظاهرا ترکیه در صدد استفاده از راه دریای خزر برای انتقال بخشی از محصولاتش که قبلا به روسیه صادر می شد و اکنون روی دست تولید کنندگان مانده با قیمت کم به آسیای میانه است. هنوز معلوم نیست در این زمینه با آذربایجان به توافق رسیده یانه. همه جا صحبت از سهمی است که اردوغان از انتقال نفت غارت شده داعش از طریق ترکیه به نفتکش های بین المللی بدست آورده است.

مطبوعات و بنگاه های خبری نزدیک به اردوغان به گوجه فرنگی و مرکبات و پوشاک گیر داده اند و مطبوعات مخالف به صدور نفت داعش از طریق ترکیه و حتی دست های پنهانی که گفته می شود با دولت خودگردان کردستان عراق در ارتباط است.

بدنبال انتشار گزارش تصویری ستاد ارتش روسیه در خصوص حمل نفت توسط داعش به ترکیه اردوغان مدعی شد که با ادله و مدارک می تواند ثابت کند که داعش نفت را از سوریه به ترکیه وارد نکرده و اگر خلاف این ثابت شود حاضر به استعفا است.

روسیه منطقه وسیع آلوده به نفت را در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه نشان داده است که تانکر ها از آن عبور کرده و یا نفت را جابجا کرده اند.

نکته دیگری که باید بنویسم اینست که تانکرهای نفتی در خاک سوریه، کمی وارد کردستان عراق شده و  سپس از گوشه مرز کردستان عراق و ترکیه وارد ترکیه می شوند و اردوغان می خواهد همین را مستمسک کند که نفت از سوریه وارد ترکیه نشده است!

رئیس کمسیون انرژی مجلس کردستان عراق (شرکو جودت) گفت: "ادعای روسیه کذب است. همه می دانند که ما مدت هاست که به ترکیه نفت صادر میکنیم. هم از طریق لوله نفت موسوم به خط لوله کرکوک-یومورتالیک و هم با استفاده از تانکر."

اما نکته اصلی  اینست که قطر لوله های نفتی انتقالی از کردستان عراق به ترکیه آنقدر زیاد است که نیازی به حمل نفت با تانکر نیست. بوی تبانی میان اردوغان و دولت خود گردان کردستان عراق در این زمینه می آید.

همه میدانند که روسیه هنوز اسنادی در اختیار دارد که رو نکرده و قاطعیت پوتین در اجلاس پاریس و در سخنرانی سالانه ای در مسکو نشان داد که دست روسیه پر است و بموقع آس های دیگری را درباره رابطه نفتی و تسلیحاتی ترکیه و داعش بر زمین خواهد زد.

انتقالات نفتی داعش به ترکیه در محورهای غربی و شمالی انجام می شود.

درباره اختلافات سیاسی در داخل کشور هم می توانم بر اساس مطالب مطبوعات و خبرهائی که طی دو روز گذشته منتشر شده بنویسم که "تضاد" بین اردوغان- داوداوغلو شدیدتر شده است. اردوغان در حین بازگشتش از قطر در مصاحبه ای که با او در هواپیما انجام شد گفت: "باید به دوگانگی سیاسی در حکومت پایان داد. شما هر قدر در گذشته با کسی نزدیک بوده اید و هر قدر هم که رابطه دوستی داشته باشید هم اکنون شاهد بعضی مشکلات هستیم."

داوداوغلو نخست وزیر نیز هنگام بازگشت از آذربایجان در مصاحبه ای که با او در هواپیما انجام شد گفت:

"ریاست جمهوری فعلا موضوع اصلی دولت نیست. در این خصوص باید نظر سایر احزاب را نیز جویا شوم." از این خبرها بوی حذف یکی از این دو می آید. یا نخست وزیر می ماند و اردغان می رود و یا برعکس.

 

پیک نت 14 آذر

 
 

اشتراک گذاری: