ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

14 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گزارش فایننشال تایمز از فساد و اختلاس در ایران

میلیاردرهای ناشناخته ای

که مردم آنها را نمی شناسند! 
 
 
 
 

 

 روزنامه "فایننشال تایمز" با انتشار گزارشی درباره اختلاس در جمهوری اسلامی، با اشاره به پرونده "بابک زنجانی" نوشت:

"او در تاریخ 31 اکتبر در دادگاه در لباس راه راه آبی به عنوان زندانی حاضر شد و گفت که برای سال ها جانش را برای خدا و کشورش به خطر انداخته است. او اشاره کرده که دو سال است که در شرایط سخت در اتاقی کوچک شبیه به توالت زندانی بوده است. او بدنام ترین میلیاردر ایران قلمداد شده است. زنجانی که گفته می شود بیش از 60 شرکت در داخل و خارج ایران دارد با اتهاماتی چون فساد، تقلب و جعل اسناد روبروست. او در دفاع از خود گفته است  که با کمک مقام های دولتی سبب شده بود تا زمانی که در سال 2012 میلادی ایران تحت تحریم های بین المللی بود و به گفته او نه می توانست یک بشکه نفت خام بفروشد و نه می توانست یک دلار انتقال دهد کار فروش نفت ایران و انتقال مبادلات ارزی را تسهیل کند. در پاسخ به ادعای وزارت نفت که گفته است زنجانی بیش از 2.7 میلیارد یورو به آن وزارتخانه بدهکار است زنجانی گفته که این بدهی  به دلیل تحریم ها مسدود شده است".

 واقعیت آن است که او با کمک و حمایت های سیاسی به جای کارآفرینی فردی توانسته به سرعت به ثروتی عظیم دست یابد. در جمهوری اسلامی یک الیگارشی انحصارطلب مالی ایجاد شده که  تحت عنوان عامل و پیمانکار در بخش خصوصی کار و فعالیت می کند. در طول سالیان گذشته دولت اجازه نداد تا بخش خصوصی گسترده تر شود و در عوض آن بخش تنها 20 درصد اقتصاد کشور را در اختیار داشت. برخی از استدلال ها حاکی از  آن است که جلوگیری از کسب و کار شرکت های مستقل تلاشی از سوی دولت ها برای جلوگیری از تاثیرگذاری صاحبان مشاغل بر عرصه سیاسی بوده است.

عده زیادی از تحلیلگران باور دارند که سیاست های غلط اقتصادی دوران احمدی نژاد و برنامه های پوپولیستی او سبب شد تا ایران به یکی از فاسد ترین کشورهای جهان در عرصه اقتصادی تبدیل شود. در واقع، علیرغم آن که دولت قبلی خود را پاک ترین دولت ایران در طول تاریخ توصیف می کرد اما میلیاردها دلار از درآمدهای نفت مفقود شده اند و سرنوشت آن ها نامعلوم است.

نهادهایی وجود دارند که مانعی بر سر راه مبارزه دولت روحانی علیه فساد هستند. این نهادها در دوران تحریم معاملات سودآوری داشتند و معتقدند که توافق هسته ای به ضرر کسب و کار آنان است. علیرغم آن که زنجانی در برابر کیفرخواست 50 هزار صفحه ای  عمدتا به شیوه انکار روی آورده است اما اعتراف کرده که با برخی از نهادهای مذکور در ارتباط بوده است. او در دادگاه حاضر به شکستن سکوت خود در باره برخی سئوال ها نشده و اکنون این شائبه مطرح است که ممکن است چهره های سیاسی پرنفوذی نیز در همکاری با او بوده باشند.

زنجانی کار خود را به عنوان صادرکننده پوست گوسفند به ترکیه آغاز کرد و در مقابل شامپو، ماء الشعیر، قهوه و روغن زیتون به ایران وارد کرد. کسب و کار او در ایران و ترکیه به سرعت رونق گرفت و یک موسسه اعتباری در امارات و یک بانک در گرجستان تاسیس کرد. او دو سال پیش در مصاحبه با نشریه "آسمان" گفته بود که ثروت شخصی اش در حدود 10 میلیارد دلار است.

احتمالا او تنها یکی از ثروتمندانی است که از نظارت و سیستم مالیاتی فرار کرده است. مبالغ نجومی در سالیان اخیر توسط میلیاردرهای ایرانی در حال گردش بوده و مردم اصلا درباره آنها چیزی نشنیده اند.

ایران ده ها "میلیاردر ناشناخته" در تبریز و سایر شهرهای بزرگتر مانند مشهد و اصفهان دارد که برای جلوگیری از توجه مردم ثروت خود را مخفی کرده و از پاسخگویی و شفافیت مالیاتی طفره می روند. زنجانی در محاکمه خود نشان داد که بازرگانان دیگری ثروتمندتر از او وجود دارند که از مصونیت برخوردارند".

 

پیک نت 14 آذر

 
 

اشتراک گذاری: