ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

قطع گاز به روی ترکیه

گازی که روسیه از اردوغان گرفت

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

پس از آغاز تحریم های روسیه مبنی بر عدم خرید محصولات کشاورزی و نساجی از ترکیه و لغو گردشگری توریستی که در مجموع ضرری 6.5 میلیارد دلاری برای ترکیه در پی خواهد داشت، نگرانی ترکیه در سرایت تحریم ها به واردات گازی از روسیه بمراتب بیشتر شد. کل واردات گاز ترکیه سالانه بالغ بر 48 میلیارد متر مکعب است و از این مقدار 28 میلیارد متر مکعبش از روسیه تامین می شود. از طرفی نیمی از کل واردات گازی در تولید برق استفاده می شود. طبق داده های آماری مربوط به 9 ماهه اول سال جاری سهم گاز در تولید برق 37.5% برآورد شده است. به عبارتی ساده تر نزدیک به 22% از احتیاج برق ترکیه متکی بر گاز روسیه است.
اردوغان در روزهای اولیه آغاز تحریم ها اعلام کرد "ما حساب همه موارد را از پیش سنجیده و آماده شده ایم. در صورتیکه روسیه طرح ساخت نیروگاه اتمی "آک کویو" (واقع در شهر مرسین) را متوقف کند و حتی جریان گاز را هم قطع کند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و بلافاصله گزینه های دیگر را جایگزین خواهیم کرد."

 وی در همین رابطه در اول ماه جاری به قطر سفر کرد تا شاید بتواند با امضای قرارداد گازی خطر قطع گاز از جانب روسیه را "برطرف" سازد. با توجه به اینکه هیچ خط لوله حمل گاز بین دو کشور موجود نیست تنها راه، خرید گاز مایع از قطر است. روز گذشته "انجمن مهندسین برق" دهمین سمپوزیومش را در شهر "سامسون" برگزار کرد و یکی از موضوعاتی که به آن پرداخته شد سفر اخیر اردوغان به قطر و  معضلات و مشکلات مربوط به گاز مایع بود. یکی از مسئولین انجمن مهندسین به نام "اوغوز تورک ییلماز" طی مصاحبه ای با "آژانس خبری دجله" در این خصوص اظهار داشت:
"با توجه به امکانات و زیرساخت های فنی طرح واردات گاز مایع از قطر هرگز منطقی نمی باشد و فرسنگ ها با حل مشکل گازی ترکیه فاصله دارد. توانایی ترکیه در استفاده و بهره برداری از گاز مایع سالانه حداکثر معادل 2 میلیارد متر مکعب است. حتی به فرض توانایی قطر در فروش گاز مایع ترکیه نه صاحب کشتی حمل کننده است نه صاحب بندری برای تخلیه آن. گیریم که پس این دو مشکل نیز برآییم. ترکیه نه صاحب مخازن مناسب برای نگهداری گاز مایع است و نه ایستگاه های توضیع آن را دارد. تنها راه قابل تصور احداث خط لوله گازی بین قطر و ترکیه است که این هم فعلا در شرایط کنونی غیر ممکن است. برای احداث چنین خطی یا باید از خاک عراق عبور کرد و یا از طریق سوریه که هر دو با توجه به واقعیات و حوادث کنونی غیر ممکن است. می ماند مسیر اردن- اسراییل- دریای مدیترانه. هزینه احداث خط لوله از طریق مسیر آبی پنج برابر مسیر خشکی است و تازه اگر هم بشود از پس این نیز برآییم احتیاج به زمانی حداقل پنج ساله دارد. بنابر این خرید گاز مایع از قطر عملا مقرون به صرفه و حتی وعملی نیست."
امروز اردوغان بار دیگر عده ای را در سالنی جمع کرد و گفت: " ما وارثین فاتح سلطان محمد و سلطان سلیم هستیم و موظفیم ترکیه را با افتخار و سربلندی به سال های 2023 و سپس 2070 هدایت کنیم. حال روسیه جنسمان را چه بخرد و چه نخرد.  بعلاوه این ما بودیم که از مدت ها پیش مشکلاتی با خط لوله "جریان ترک" داشتیم و خواهان توقف پروژه بودیم."
اردوغان حتی دروغش را به دروغ می گوید. چرا که تا قبل از تصمیم روسیه مبنی بر توقف طرح احداث خط گاز "جریان ترک" چنین بیانی از جانب هیچیک از دولتمردان و مسئولین ترکیه بزبان جاری نشده بود.

 

پیک نت 15 آذر

 
 

اشتراک گذاری: