ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

فرصتی اقتصادی – سیاسی

اگر بتوان از آن استفاده کرد 
 
 
 
 

 

یک گزارش خبری از داخل کشور دریافت داشته ایم که خبرهای آن را دسته بندی کرده و برای آگاهی خوانندگان خود منتشر می کنیم:

1- تجار روس پس از تحریم ترکیه بوسیله روسیه به ایران سرازیر شده اند. فرصتی برای تولید کنندگان ایرانی پیش آمده تا با کالا های خود و حمایت دولت بتوانند بخشی از بازار روسیه را تصاحب کنند. این روزها اکثر شهرک های صنعتی و کشت و صنعت ها میزبان تجار روس هستند.

2- در جلسات برخی شرکت های صنعی بجای هیات های روس، شرکت های واسطه حاضر می شوند که حدس زده می شود دست سپاه اند. از جمله شرکتی بنام  "زال" که نقش واسطه بین شرکت ها و تولید کنندگان ایران و شرکت های روس را برعهده دارد. البته شرکت "زال"  از 18 سال پیش بعنوان شرکت هلدینگ ایرانی در روسیه فعال بوده است. همین شرکت شعبه ای هم در ترکیه دارد که اجناس ترکیه را به روسیه صادر می کرد و حالا با تیره شدن مناسبات اقتصادی روسیه و ترکیه، فعالیت خودش را درایران چند برابر کرده است. علیرغم حضور این شرکت در ترکیه و روسیه و ایران، بعید به نظر می رسد بخواهد نقش واسطه را برای ترکیه بازی کرده و اجناس آن کشور را از طریق ایران به روسیه بفرستد، بلکه به نظر می رسد فعالیت خود را در زمینه صادرات تولیدات ایران به روسیه تشدید کرده است. روسیه قبلا اجناس ترکیه را مشمول معافیت های گمرکی کرده بود و هنوز معلوم نیست این معافیت شامل حال صادرات از ایران به روسیه خواهد شد یا خیر. در میان تولید کنندگان این صحبت هست که با تیره شدن روابط اقتصادی روسیه و ترکیه فرصتی تاریخی نصیب ایران شده تا کالاهای ایرانی جایگزین کالاهای ترکیه شود. اما مشکلات زیادی بر سر راه است، از جمله پرداختن پورسانت به افراد واسطه که عمدتا به سپاه وصل اند. بخشی از فعالیت شرکت "زال" نیز همین کارچاق کنی است.

3- این بخش را برای انتشار نمی نویسم معضل بزرگ تولید گان ایرانی عدم حمایت دولت ونداشتن ارتباط تجاری مناسب مثل شناختن افراد با نفوذ وپرداخت پورسانت به آنها است البته این شرکت زال بخشی از خدماتش همین کار چاق کنی است.

4- صحبت دیگری که در روزهای اخیر میان تولید کنندگان، بازرگانان و برخی مقامات دولتی جریان دارد بر سر همین معافیت گمرکی است که به آن اشاره کردم. از آنجا که معافیت های گمرکی و یا تعرفه های مناسب احتیاج به مصوبه دوما (مجلس) روسیه دارد، دولت ایران باید سریعا لابی کند. کاری که قبلا دولت ترکیه می کرد. فعال شدن کاردار اقتصادی سفارت ایران در روسیه و همینطور خود سفیر کمک بزرگی است در این زمینه. در حقیقت برای نخستین بار این امکان پیش آمده که سیاست بتواند برای اقتصاد مملکت مفید باشد وبه قول خیلی ها سیاست در خدمت اقتصاد قرار بگیرد.

مثلا درباره بسیاری از کالاهای ساختمانی و بخشی از محصولات غذایی مثل انواع روغن های خوراکی (زیتون، کنجد، کانولا و ...) که از ایران می تواند به روسیه صادر شود. ظرفیت مبادلات تجاری میان ایران و روسیه می تواند تا 40  میلیارد دلار برسد.

5- در میان عامه مردم نظر مساعدی نسبت به روسیه وجود ندارد. هنوز تبلیغات علیه اتحاد شوروی، روسیه تزاری و روسیه یلتسین  در ذهن مردم است. براحتی می توان فهمید که بت پرورش یافته در ذهن مردم آمریکاست و سیاست های تبلیغاتی صدا و سیما و مقامات دولتی هم عملا به نفع امریکا تمام شده است. از خارج هم کانال های تلویزیونی فارسی زبان نقش مهمی در این مورد دارند. فشار فرهنگی و اجتماعی حکومت به مردم امریکا را در بخش های وسیعی از مردم تبدیل به یک "بت" کرده است.

 

پیک نت 15 آذر

 
 

اشتراک گذاری: