ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه ساندی تایمز با بشار اسد

ما از انگلستان و فرانسه

دعوت نکرده ایم وارد سوریه شوند 
 
 
 
 

 

بشار اسد در مصاحبه ای که روزنامه ساندی تایمز با وی کرد، رسما اعلام داشت که ورود هواپیماهای انگلستان به خاک سوریه اقدامی غیر قانونی است و مغایر تمامیت ارضی این کشور. او گفت:

حملات هوایی انگلیس و فرانسه "بی‌فایده" است و این درحالی است که این دو کشور، هر دو نوک پیکان حمایت از تروریست‌ها در سوریه هستند.

این نوع حملات تنها در صورتی که با همکاری و همآهنگی دولت سوریه باشد قانونی است.

اسد درباره ادعای نیروهای میانه رو مسلح در سوریه گفت:

روس‌ها از آغاز عملیاتشان از دو ماه قبل پرسیدند که این میانه‌ روها کجا هستند، هیچکس به آنها پاسخ نداد و در نتیجه هیچ نیروی میانه رویی در سوریه وجود نداشته است. نامگذاری این 70 هزار نیرو به افراد میانه رو شبیه این است که کسانی را که اخیرا دست به حملات تروریستی در پاریس و پیش از آن در شارلی ابدو و 10 سال قبل دست به حمله در انگلیس و پیش از آن در اسپانیا و در یازدهم سپتامبر 2001 در نیویورک زدند، میانه رو بنامیم. این مساله در هیچ جا قابل قبول نیست.

کردها بیشترین حمایت را از ارتش سوریه می‌گیرند و ما اسنادی را در این خصوص در دست داریم. ما برای آنها سلاح فرستادیم، چرا که آنها شهروند سوریه هستند و همچنین خواهان مبارزه با تروریسم هستند.

اگر حمایت کشورهای مختلف از تروریست‌ها متوقف شود، دفتر آنها در عرض چند ماه  جمع می شود.

حمایت روسیه از مردم و دولت سوریه در کنار حمایت ایران، نقش مهمی در پایداری دولت سوریه ایفا کرده است. اما این که بگوییم بدون نقش روسیه، دولت یا کشور سوریه فرومی‌پاشید، یک فرضیه است. چرا که از آغاز برخی روی این امر حساب باز کرده بودند  که دولت سوریه ظرف چند هفته و سپس چند ماه و سپس ظرف چند سال سقوط خواهد کرد. تمامی این نگرش‌ها براساس خواسته‌ آنها بود نه براساس واقعیت‌ها.

از نظر ما، از زمانی که ائتلاف غرب عملیات خود را آغاز کرد، داعش و النصره دامنه عملیات خود را گسترده‌ تر کردند و مناطق بیشتری را در سوریه و عراق تصرف کردند. آشکار است که روس‌ها در این امر تهدیدی را علیه سوریه، عراق و به صورت کلی منطقه و همچنین روسیه و سایر کشورهای جهان دیدند. این امر را می‌توانیم در حال حاضر در اروپا ببینیم. رخداد اخیر پاریس جدای از حملات شارلی ابدو نیست. روس‌ها این مساله را به صورت آشکار دیده‌اند و آنها خواهان حفاظت از سوریه، عراق و تمام منطقه و حتی اروپا هستند.

هیچ نیروی زمینی روسی در سوریه نیست، مگر آن کادرهایی که به همراه جنگنده ‌هایشان برای حراست از پایگاه‌های هوایی آمده‌اند و این مساله‌ای عادی است. آنها به هیچ وجه نیروهای زمینی ندارند که در میدان نبرد در کنار نیروهای سوری بجنگند. تاکنون مشارکت نیروهای زمینی روسیه را مورد بررسی قرار نداد‌ه‌ایم و گمان نمی‌کنم که ما به این امر نیازی داشته باشیم، چرا که شرایط در جهت درست حرکت می‌کند. شاید با گذر زمان و یا در صورت شرایط متفاوت، به این مساله فکر شود. ما از سامانه‌های دفاع هوایی برای حفاظت از حریم هوایی خود استفاده می‌کنیم و این حق ما است. ما باید مانع از این شویم که هر جنگنده‌ای حریم هوایی ما را نقض کند. اگر ما نخواهیم از حریم هوایی خود حفاظت کنیم، پس چرا باید چنین سلاح‌هایی را خریداری کنیم.

در پاسخ به این سئوال که اگر عربستان از سوریه برای مناقشات جدی پیرامون آینده سوریه دعوت کند، پاسخ سوریه چه خواهد بود؟

اسد گفت:

هیچ امر غیرممکنی در سیاست وجود ندارد. مساله مربوط به سیاست‌های هر دولتی است. آیا آنها به حمایت از تروریست‌ها و بازی‌های خطرناکشان در سوریه و یمن و در دیگر مناطق ادامه می‌دهند، اگر آنها آماده تغییر سیاستشان بویژه در قبال سوریه باشند، ما مشکلی با نشست با آنها نداریم.

سوری‌ها خود باید برای بررسی آینده سوریه دور هم جمع شوند. ما به صورت آشکار گفتیم که اگر نشستی در سوریه باشد و آنها تمایل به شرکت در آن را داشته باشند، ما تضمین می‌کنیم که آنها بازداشت نشوند. ما چندین بار این مساله را گفته‌ایم. ما مشکلی در این زمینه نداریم.

ما کانال‌های مستقیمی با برخی از گروه‌های مخالف داریم. اما نمی‌توانیم با گروه‌های دیگر ارتباط داشته باشیم. چرا که دولت‌هایی که آنها را تحت حفاظت خود دارند، اجازه این امر را به این گروه‌ها نمی‌دهند. ما به نوبه خود نسبت به تمامی طرف‌های مخالف مسالمت جو روی باز نشان می‌دهیم.

اسد درباره آینده خود گفت:

چندین بار این سئوال از من بویژه از سوی رسانه‌های خارجی پرسیده شده است. این سئوال با هدف در تنگنا قرار دادن رئیس جمهور است. چرا که اگر بگویم که من مسئول هستم، می‌گویند ببینید که رئیس جمهور مسئولیت هر چه که اتفاق افتاده است را برعهده گرفت. اگر هم بگویم که من مسئول این امر نیستم، می‌گویند که این درست نیست چرا که تو رئیس جمهور کشور هستی. من چگونه می‌توانم مسئول نباشم. اگر بگویم که من مسئولیت را برعهده دارم، اما آیا من مسئول درخواست از قطری‌ها هستم که پول‌هایی را به تروریست‌ها بپردازند، یا این که من مسئول درخواست از عربستان هستم تا از اقدامات تروریست‌ها حمایت مالی کند یا مسئول درخواست از دولت‌های غربی هستم که حمایت سیاسی را از این تروریست‌ها به عمل می‌آورند و آنها را "میانه رو" می‌خوانند. یا من مسئول محاصره غرب علیه مردم سوریه هستم. باید این مساله را مورد بررسی قرار دهیم.

 

پیک نت 16 آذر

 
 

اشتراک گذاری: