ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه سردبیر روزنامه "السفیر" با خاتمی

اگر مداخله خارجی نباشد

ما در داخل با هم گفتگو می کنیم 
 
 
 
 

 

مصاحبه ســردبیر روزنامه لبنانی  "السفیر" با محمد خاتمی در تهران. مصاحبه کننده در ابتدا می نویسد: "این گفتگو در جمع کسانی که همچنان به سراغ وی می روند تا از او منطق انقلاب اسلامی را با شکل و شمایلی متفاوت بشنوند صورت گرفت."

 

- از نظر من وضع منطقه خوب نیست، و البته اشـــتباهاتی از سوی همه طرفها رخ داده است. فکر میکنیم بذرهای اختلافات در دوره رئیس جمهور سابق آمریکا جرج بوش در منطقه پاشـــیده شد و رشد کرد. زمانی که موضـــوع گفتگوی تمدنها را مطرح کردم در ســـپتامبر ســـال ۱۹۹۷ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اطمینان داشـــتم بسیاری از قدرت هایی که بر بشـــریت حکومت می کنند شرارت می پراکنند. ما با جنگهای منطقه ای و جنگ سرد مواجه بودیم. ما آنچه را در پایان قرن گذشته در منطقه و جهان روی داد دیدیم. آن رویدادها به روشنی و به طور جدی نشان داد ساختاری که بر جهان حکمرانی می کند نادرست است و باید تغییر کند. در آن زمان گفتم که ناامنی و بی ثباتی، جهـــان را تهدید می کند. علت اصلی بی ثباتی نیز وجود جریان هایی است که دیگر جریانها را مردود می داند.

بعد از طرح گفتگوی تمدنها در ســـخنرانی در سازمان ملل متحد مسأله ائتلاف برای صلح در جهان را بر اساس عدالت مطرح کردم، ولی جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: "کســـی که با ما نیست، علیه ما است!"

با همین منطق، محدودیت ها و محاصره ای سه دهه ای بر ما تحمیل شد و همین مســـأله درباره افغانستان نیز روی داد. اســـامه بن لادن سرکرده سابق القاعده نیز چنین منطقی داشت و گفت کسی که با ما نیست، علیه ماست. ما شاهد فرو ریختن برج های تجارت جهانی و همه مصیبت ها در جهان بودیم . من به عنوان انسانی مسلمان حق ندارم بگویـــم جهان باید از من پیروی کند وگرنـــه با آن خواهیم جنگید. این مســـأله درباره دشمن من هم صدق می کند. گفتگوی تمدنها تلاشی برای یافتن راه حلی برای این مشـــکل بود. مشکلات پیچیده ای در منطقه ما وجود دارد. جایی که دولت های وابسته و ضعیف النفس وجود دارند و خارجی ها برای حمایت از رژیم های وابســـته به خود مداخله می کنند که تشکیل رژیم غاصب و اشغالگر از آن جمله است. از سوی دیگر، گروههای مرتجع در حال رشد هستند.

ما باید در شـــیوه زندگی خود بازنگری کنیم و جهان نیز باید دیدگاهش را تغییر دهد. به نظر من آفتی که بشر را تهدید می کند ناامنی است. همچنین ما هم در معرض تهدید هستیم و راهی جز این نداریم که کشـــورهای منطقه برای مقابله با جریان های تروریستی متحد شوند. اما متاسفانه ما در مقابل یکدیگر قرار می گیریم و دشـــمن از این وضع بهره برداری می کند و اختلافات بین ما افزایش می یابد. اوضاع کنونی موجب آسیب منافع منطقه می شود و برنده اصلی رژیم صهیونیستی و بعضی قدرتهای غربی هستند. متأسفانه قدرت های سلطه جو در جهـــان از امکانات و نیروی ما در منطقه برای جنگ استفاده می کنند و ما با جنگیدن با یکدیگر به هیزم آتش آنان تبدیل شده ایم و برای حل اختلافات به شیوه ای منطقی تلاش نمی کنیم.

من متأسفم که بهار عربی به پاییز تبدیل شـــد. همه، شـــکوفایی و دموکراسی و عدالت را می خواســـتند ولی به سرعت نیروها بر ضد آنها بسیج شدند. تنها کشوری که توانست از اوضاع کنونی بهره نسبی ببرد تونس بود.

 

- آیا نگران ایران پس از توافق هسته ای نیستید؟

- نه، انشاءاالله مسائل به شکلی مناسب حل خواهد شد ولی باید هوشیار باشیم. ممکن است طرف های ما در مذاکرات دست به بازی هایی بزنند ولی اجرای این توافق، منافع همه را تضمین می کند و امیدوارم همه از نتایج آن راضی باشند و بهره ببرند.

 

- این توافق چه تأثیری بر جامعـــه مدنی ایران دارد به ویژه آن که جریانی وجود دارد که خواســـتار همسویی با غرب است؟

 

- بایـــد بپذیریـــم که تحریم ها مشـــکلاتی ایجاد کرد و به هر حال، آنچه مهم است اینکه دولت سیاست ها و برنامه های درستی برای پس از تحریم و پس از لغو آنها دارد.

من معتقدم پویایی و فعالیت ها به میزان زیـــادی رونق خواهد گرفت ولی این پویایـــی به برنامه هایی که دولت ارائه خواهد کرد بستگی دارد. ممکن اســـت برخی مشکلات داخلی ایجاد شود ولی این مشکلات جز از طریق گفتگو و احترام به اصول دموکراسی قابل حل نیست. ما مدتها با ناامنی و بی ثباتی از طرف خارج مواجه بودیـــم و نمونه های آن را در جنگ با عراق و سپس جریان های تکفیری مشاهده کردیم. براساس قانون اساسی ایران نباید آزادی را فدای امنیت کنیم و برعکس این نیز درست است. اگر مداخله خارجی نباشـــد، ما میتوانیم در داخل برای حل همه مشـــکلات گفتگو کنیم.

فکر می کنم اجرای توافقنامه هسته ای موجب شکوفایی ایران خواهد شد و انشاءالله تأثیر مثبتی بـــر انتخابات فوریه آینده با حضور گسترده مردم خواهد داشت. انتخاب شدن روحانی به عنوان رئیس جمهور نشـــان دهنده آگاهی ملت ما است و انشـــاءالله انتخابات پارلمانی خوبی برگزار خواهد شد. (نقل از نوروز)

 

پیک نت 17 آذر

 
 

اشتراک گذاری: