ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

منتجب نیا در قم:

اصلاح طلبان برای پیروزی

باید بروند به میان توده مردم! 
 
 
 
 

 

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌ نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در نشست اصلاح‌طلبان استان قم شرکت کرد. این نشست در سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد. وی در جریان سخنرانی خود، به نکات خبری قابل توجهی اشاره کرد که ما سعی کرده ایم آن نکات را از این سخنرانی استخراج کرده و منتشر کنیم.

منتجب نیا گفت:

اقبال عمومی نسبت به اصلاح طلبان بهتر از اصولگرایان است. مردم احساس می‌کنند ما اصلاح‌طلبان چیزی غیر از آنچه که توسط حکومت و تلویزیون مطرح می‌شود می‌گوییم و از طرفی خود ما اصلاح‌طلبان نسبت به انقلاب و راه امام (ره) وابستگی داریم و احساس وظیفه می‌کنیم.

خشونت مخالفان اصلاحات روز به روز بیشتر می‌شود. زمانی فقط جلسه را به هم می‌زدند اما امروز چاقو کشی هم می‌کنند و می‌خواهند به سخنرانان اصلاح طلب صدمه جانی بزنند.

در تعجبم که برخی از عقلای کشور این شراط را می‌بینند و آینده آن را تشخیص نمی‌دهند و راجع به آن سکوت می‌کنند.

برجام اگرچه شق القمر نیست، اما واقعا خطر بزرگی را از کشور دور کرد و شیرینی آن رفته رفته به کام مردم می‌رود؛ اما مخالفان دولت می‌ خوهند این شیرینی را به کام مردم تلخ کرده یا حداقل کاری کنند که این شیرینی به نام آقای روحانی و دولت او تمام نشود. برخی از مخالفان دولت می‌گویند آقای روحانی کیست که بیاید و مسئله بین المللی ما را حل کند؟

ما اصلاح طلبان به دلیل وابستگی که به انقلاب و راه امام داریم نمی‌توانیم نسبت به شرایط موجود بی‌تفاوت باشیم. ما اصلاح طلبان می‌توانیم حداقل جلوی بحران‌ها را بگیریم، منتها شرط آن این است که قاعده بازی را بدانیم و به آن توجه کنیم؛ البته گاهی ما اصلاح طلبان نیز دچار اشکال و تقصیر هستیم. از اشکالات ما اصلاح‌طلبان است که فقط برای خودمان جلسه می‌گذاریم. خودمان را از مردم جدا می‌کنیم، و به جای اینکه با مردم ارتباط بگیریم، دائما فقط برای خودمان جلسه می‌گذاریم. در حالی که رسالت ما تلاش بین مردم است، چه حزب باشیم و چه در حزب نباشیم.

یکی دیگر از مسائلی که ما در دوران اصلاحات نسبت به آن غافل بودیم، این بود که از خواسته‌های اصلی مردم غافل شدیم و فقط به حرف‌های روشنفکری توجه کردیم. در جامعه‌ای هستیم که خمیرمایه فکری مردم آن دینی است و برای مثال می‌بینیم که اکثریت افراد در عاشورا چه کارهایی می‌کنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد: حالا اخیرا به این فکر افتادیم که هیئت‌هایی تشکیل دهیم، عزاداری کنیم و بعد می‌بینیم که این کار‌ها چقدر هم مؤثر است و چه جمعیت‌های زیادی از مردم در این مجالس شرکت می‌کنند؛ و فقط فکر می‌کنیم همه روزنامه می‌خوانند، در حالی که این طور نیست؛ واقعا نتوانستیم نبض مردم را بگیریم.

یکی دیگر از ضعف‌های ما اصلاح‌طلبان اختلاف‌نظر است. برای مثال اختلافاتی که در شهر‌ها و استان‌ها هست، ظهور و بروز بیشتری دارد؛ مثلا به جای آنکه بنشینیم و همدیگر را تقویت کنیم، هر کدام، ساز خود را می‌زنیم. برای مثال قرار است فردی به عنوان استاندار یا مدیرکل معرفی شود، بیش از ۱۰ نفر را معرفی می‌کنیم به گونه‌ای که وزیر مربوطه در بین این همه پیشنهاد می‌ماند. یکی دیگر از ضعف‌های ما اصلاح‌طلبان این است که به احزاب توجه کامل نمی‌کنیم. ما معمولا یا وارد حزب خاصی نمی‌شویم و مثلا می‌گوییم افتخار می‌کنیم عضو هیچ حزبی نیستیم، یا حزب را فقط به عنوان محل گعده و چای خوردن انتخاب می‌کنیم، در حالی که حزب جایگاهی است که باید افراد را برای پیشرفت کشور سازماندهی کند. از طرفی اگر می‌خواهیم جلوی تندروی‌ها و استبداد را در کشور بگیریم چاره‌ای جز تحزب نداریم.

در قم کار کردن اگرچه مشکل است اما هر چه عقب‌ نشینی کنیم دایره ما محدود و محدود‌تر می‌شود.

متأسفانه امروز تئوری تحجر به عنوان تئوری انقلاب از قم به نقاط دیگر کشور صادر می‌شود و این شرایط وظیفه ما اصلاح‌طلبان را به عنوان نیروهای اصیل انقلاب اسلامی و خط امام (ره) بیشتر می‌کند.

مخالفان اصلاحات می‌خواهند خط امامی‌ها را ضد امام معرفی کنند.

امروز مخالفان اصلاحات، شهدا را دستآویزی برای اهداف سیاسی خود کرده‌اند که در این زمینه نیز باید هوشیار باشیم.

از آقای روحانی نباید انتظار داشت زیر بال و پر اصلاح‌طلبان را بگیرد. باید از فرصت پیش آمده در دولت ایشان برای تقویت تشکل‌ها و احزاب استفاده کنیم. ما اصلاح‌طلبان از این فضا بسیار کم استفاده می‌کنیم، در حالی که می‌توانیم با استفاده از این شرایط روز به روز اثرگذار‌تر باشیم.

در خصوص مجلس خبرگان به دلیل تخصصی‌تر و حساس تر بودن، کارهایی در حال انجام است که آیت‌الله هاشمی، حاج حسن آقای خمینی و برخی دیگر در این زمینه فعال هستند که امیدواریم موفق باشند و جمعی را در خبرگان داشته باشیم که بتوانند مؤثر باشند و اظهار نظر کنند.

کمیته رایزنی و تعامل در جبهه اصلاحات تشکیل شده که وظیفه‌اش بر قراری ارتباط با اعضای شورای نگهبان و دیگر مؤثرین است؛ از قبل هم کار‌هایش را شروع کرده بود و ملاقات‌هایی هم داشت که امیدوار کننده بود؛ همه اصرار دارند که کار این کمیته ادامه پیدا کند.

مسئله دیگر مدیریت کاندیداهاست. مثلا افرادی هستند که می‌دانیم حتما قرار است رد صلاحیت شوند، که اگر آن‌ها را آوردیم، نتیجه کار مشخص است؛ البته بنا نیست هیچ کدام از افرادی که این احتمال در مورد آن‌ها وجود دارد کاندیدا نباشند؛ در کل باید لایه‌های مختلفی از اصلاح طلبان را برای انتخابات داشته باشیم.

تنها راه ورود ما به حکومت، انتخابات است؛ وقتی این شرایط وجود دارد، تنها راه استفاده از ظرفیت مردم است؛ و قانون اساسی ما نیز به آن تأکید کرده است.

 

پیک نت 18 آذر

 
 

اشتراک گذاری: