ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنان تهدید آمیز نخست وزیر ترکیه

روابط ایران و ترکیه

روز به روز حساس تر میشود! 
 
 
 
 

 

کسانی که اخبار روسیه و ترکیه و اخبار مرتبط با آن را در روزهای اخیر دنبال کرده اند، به آسانی متوجه اظهار نظرها و اقدامات شتابزده و بی منطق رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه شده اند. از ورود نظامی های ترکیه با تانک به داخل خاک عراق و اعلام کم کردن این واحدها در برابر هشدار تند دولت عراق تا اظهار نظرهائی در باره ایران که بتدریج جنبه های تهدید آمیز به خود می گیرد.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز گذشته در نشست فراکسیون پارلمانی حزب عدالت و توسعه که خود او رهبری آن را برعهده داشت گفت: بهتر است ایران با عقل سلیم رفتار کند. ما از ایران وقتی که تمام جهان علیه آنها در سازمان ملل ایستاد حمایت کردیم. ترکیه و برزیل علیه تحریم‌های ایران رأی دادند. اکنون ایران به خوبی می‌داند که در حوادث اخیر حق با ترکیه است اما حاضر به حمایت از ما نیست. البته اگر ایران به رفتار خصمانه خود در قبال ترکیه ادامه دهد، روابط آنکارا و تهران تا حد زیادی دچار آسیب خواهد شد.

ما (ترکیه) 2 هزار نفر را به درخواست فرماندار موصل در کمپ «بعشیقه» آموزش داده است و هیچ چشمداشتی به سرزمین‌های هیچ‌کس ندارد.

افزایش تعداد نظامیان ترکیه یک اقدام احتیاطی و در راستای نگرانی‌های امنیتی است. آنهایی که این اقدام ترکیه را به گونه دیگری تفسیر می‌کنند، در واقع هدف ما را تحریف‌ می‌کنند. ترکیه تلاش زیادی کرده است تا صلح و ثبات را برای منطقه اطراف خود فراهم آورد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد سربازان ترکیه از بعشیقه عقب‌نشینی نمی‌کنند اما انتقال نیرو متوقف شده است.

در ایران نیز دولت بسیار با احتیاط در باره حوادث ترکیه و عراق و سوریه رفتار می کند. روز گذشته سخنگوی دولت "نوبخت" در مجلس حاضر شد و ضمن پاسخ به پرسش های نمایندگان درباره مسائل گوناگون، درباره ورود ارتش ترکیه به خاک عراق و سخنان نخست وزیر ترکیه در باره ایران گفت:

"مشاوران آقای اردوغان در شرایطی که ترکیه با همسایگان خود مثل عراق و سوریه و روسیه درگیر است اجازه نخواهند داد که ایران هم به حوزه خصومت‌ها وارد شود. متاسفانه شاهدیم دولت ترکیه در مظان حمایت از داعش قرار گرفته است و مشاوران آقای اردوغان باید مراقب باشند."

 

پیک نت 18 آذر

 
 

اشتراک گذاری: