ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سخنرانی اشرف بروجردی

دو نگاه ابزاری به زنان

در حاکمیت ج. اسلامی ! 
 
 
 
 

 

اشرف بروجردی معاون پژوهشکده علوم انسانی در مراسم رونمایی کتاب گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران در سال‌های 80 و 90 گفت:

در دوره اصلاحات شورای اجتماعی کشور تشکیل شد که در آن به مسایل اجتماعی می‌پرداختیم اما متاسفانه مسائل اجتماعی در دولت نهم و دهم مغفول ماند. امروز بار دیگر مسوولان ما به مسائل اجتماعی حساس شده‌اند که نتیجه آن به تصویب شکل‌گیری سازمان امور اجتماعی منتهی شده، در حالی ‌که مسائل اجتماعی مسایل جمعی هستند و تا نگاهی مشترک درباره آنها میان آحاد جامعه شکل نگیرد این  مسائل حل نمی‌شود. از یک طرف نگاهی وجود دارد که زن را در خدمت دیگران (بخوانید مردان!) می‌بیند و از طرف دیگر نگاه دیگری است که زنان را موجودات بدتر از دیگران می‌شمارد. هر دو این نگاه‌ها می‌توانند آسیب ‌زا باشد.

در سال 82 شمار زنان ورودی به دانشگاه‌ها 68 درصد بود. دولت بعد از اصلاحات این مساله را یک مخاطره تلقی کرد و نتیجه آن شد که در دو سال آخر دولت‌ دهم این رقم به 53 درصد رسید.

ما در شورای اجتماعی کشور در دوره اصلاحات بحث شکل‌گیری خانه‌های امن را در شورای اجتماعی مصوب کردیم تا زنانی که در خانه مورد خشونت قرار گرفتند پناهگاهی داشته باشند اما ناگهان این مصوبه با موج مخالفت روبرو شد که اگر زنی هوس کند خانه را ترک کند و به خانه امن برود ناشزه تلقی می‌شود و می‌توان علیه دولت اقامه دعوا کرد، بنابراین شاهدیم اختلاف دیدگاه‌ها چه تاثیراتی داشته است. یکی از راه‌های حل مشکلات و مسایل زنان حضور زنان در عرصه قانون‌گذاری  و اجرا است .

 

پیک نت 25 آذر

 
 

اشتراک گذاری: