ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

در عصر فضای مجازی

مطبوعات چگونه میتوانند مخاطب جلب کنند؟ 
 
 
 
 

 

غلامحسین صالحیار روزنامه نگار برجسته ای بود. فارغ التحصیل حقوق از دانشگاه تهران بود، اما عشق او "روزنامه نگاری" بود و با همین عشق سالها سردبیر روزنامه اطلاعات و مدتی نیز سردبیر روزنامه آیندگان بود. او دیگر در قید حیات نیست اما یکی از آخرین گفته هایش در مصاحبه کوتاهی که با او کرده و در نشریات منتشر شد، یکی از دقیق ترین ارزیابی ها از آینده خبر و مطبوعات است. نه تنها در ایران که در جهان. او که کتاب «چهره مطبوعات معاصر» را نیز از خود به یادگار گذاشته، در باره آینده خبر و مطبوعات، با پیش بینی نقش فضای مجازی در دنیای خبر رسانی خطاب به نشست بین المللی ناشران و سردبیران نوشت:

"رسانه‌های چاپی باید بیشتر به تحلیل‌های خبری، حاشیه‌ نویسی و مطالب آموزش‌ دهنده توجه کنند زیرا اینک ابزارهای خبر رسانی سریع‌تری در جهان پدید آمده‌اند که مخاطبان را تا حد زیادی از خواندن آنها در روزنامه بی‌ نیاز می‌ کنند."

غلامحسین صالحیار در ۱۹ آذر سال ۱۳۸۲ در ایران در گذشت.

اخیرا سایت تابناک متن کوتاهی را در باره صالحیار منتشر کرده و از قول او مدعی شده که صالحیار مبتکر تیتر "شاه رفت" در روزی بود که شاه از ایران رفت. حتی اگر صالحیار هم چنین گفته باشد، حرف دقیقی را باز گو نکرده است. اساسا در آن روزها، دو روزنامه کیهان و اطلاعات که دو روزنامه اصلی و پرتیراژ ایران بودند، برای انتشار برخی خبرها و تیترهای مهم سیاسی با یکدیگر همآهنگی می کردند. این همآهنگی برای گرفتن جلوی ضرب رژیم وقت بود که سابقه ای طولانی داشت. در مورد عنوان "شاه رفت" نیز همینگونه عمل شد و این تیتر پس از همآهنگی میان رحمان هاتفی که در آن دوران سردبیر روزنامه کیهان بود و صالحیار که سردبیر روزنامه اطلاعات بود از سوی هر دو روزنامه منتشر شد. هیچ فرد و شخص دیگری در این زمینه نقش نداشت و اساسا نمی توانست حتی بعنوان واسطه دو سردبیر ایفای نقش کند. کسانی که در این زمینه ها، در این سالها در ایران اظهار نظر می کنند و در آن دوران و آن سالها حتی نقشی دست چندم هم در مطبوعات  نداشتند، عموما فرصت طلب هائی هستند که برای خود، در غیاب نقش آفرینان اصلی که یا کشته شده – مانند رحمان هاتفی- و یا از دنیا رفته اند – مانند صالحیار- کوشش می کنند برای خود شناسنامه مطبوعاتی بسازند.

 

پیک نت 26 آذر

 
 

اشتراک گذاری: