ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

کنفرانس خبری پوتین در مسکو

تا زمانی که ارتش سوریه

کمک بخواهد در آنجا هستیم! 
 
 
 
 

 

رئیس جمهور فدراسیون روسیه "پوتین" در جریان یک کنفرانس وسیع خبری که معمولا در پایان هر سال میلادی برگزار می کند، مطالب مهمی را در ارتباط با سیاست خارجی و سیاست داخلی روسیه بیان کرد. این کنفرانس خبری که در سالن تجارت بین المللی در مسکو تشکیل شد و در آن چند صد خبرنگار داخلی و خارجی حضور داشتند، بیش از 3 ساعت به طول انجامید. ما سعی کرده ایم خلاصه ای از مهم ترین مسائل مطرح شده در این کنفرانس خبر را که تصور می کنیم بیشتر مورد توجه خوانندگان ایرانی است استخراج کرده و منتشر کنیم:

 

1- روسیه ترکیه را کشور دشمن نمی داند، اما روابط ما با دولت این کشور بشدت تیره شده و آینده برای بهبود آن نمی بینم. توافق با مقامات کنونی ترکیه تقریبا غیر ممکن است.

2- محدودیت هائی که پس از انفجار هواپیمای روسیه با سرنشینان آن در آسمان صحرای سینا  موجب شد تا محدودیت هائی برای سفر به مصر ایجاد کنیم. این تصمیم صرفا یک تصمیم امنیتی است و هیچ ارتباطی به مناسبات روسیه و دولت مصر ندارد.

3- در مبارزه با تروریسم هنوز پیروزی کامل بدست نیآمده است اما ستون فقرات آنها در سوریه شکست. از نظر ما "داعش" دیگر مسئله اول ما نیست، بلکه در مقام دوم قرار گرفته است. مقام اول را اکنون حامیان درجه اول آن (اشاره به ترکیه) دارند.

4- در مورد آینده حکومت سوریه ما به هیچ وجه از موضع خود صرفنظر نخواهیم کرد. این موضع چنین است: مردم سوریه باید در باره آینده خودشان تصمیم بگیرند. آنها هستند که باید بگویند چه کسی رئیس جمهور باشد و یا چه کسی رئیس جمهور نباشد. هیچکس حق ندارد از خارج برای سوریه رئیس جمهور تعیین کند و یا رئیس جمهور برکنار کند. من این موضع روسیه را در دیدار اخیر با وزیر خارجه امریکا "جان کری" با صراحت مطرح کردم.

5- در مورد عملیات نظامی در سوریه و هزینه آن باید بگویم که بودجه این عملیات از بودجه آموزش نظامی مصرف می شود و عملیات هوائی در سوریه هزینه زیادی برای ما ندارد.

سئوال می شود که آیا ما خواهان پایگاه نظامی در سوریه هستیم و می خواهیم آنجا بمانیم؟ با صراحت می گویم: خیر! ما قصد ماندن در سوریه نداریم و هر لحظه که تشخیص بدهیم دولت سوریه نیازمند کمک ما نیست، پایگاه های کنونی خود را جمع کرده و به روسیه منتقل می کنیم.  اگر لازم باشد به کسی دسترسی پیدا کنیم، بدون این پایگاه نظامی هم دسترسی پیدا خواهیم کرد. ما در عرض 2 روز می توانیم از سوریه خارج شویم. ما هرگز قصد نداریم بیشتر از خود سوری ها سوری باشیم. ما تا آغاز روند سیاسی و تا دستیابی به توافق سیاسی در مذاکرات میان طرفیقن به آنها کمک خواهیم کرد. یگانه روش حل و فصل درگیری سوریه راه حل سیاسی است. ما تا زمانی در سوریه هستیم که ارتش آن کشور به کمک ما نیاز داشته باشد. رضایت تمام طرف ها در جریان مذاکرات باید تامین شود. تلاش خواهیم کرد راه حل ها پیدا شود.

من این احتمال را قوی میدانم که قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل در دست تدوین باشد که  رضایت مقامات سوریه را تامین کند.

6- دولت کنونی ترکیه می خواهد به امریکا و اتحادیه اروپا نشان بدهد که "ما اسلامی های خوبی هستیم و شما ما را از خودتان بدانید."

7-  قاچاق نفت در خاور میانه در ابعادی عظیم جریان  دارد. ما همین حالا اطلاع داریم که 11 هزار تانکر نفتکش در خاک عراق آماده انتقال نفت عراق و سوریه به ترکیه هستند. عکس های ماهواره ای این کاروان 11 هزار تانکری را در اختیار داریم و از مقامات مسئول می خواهم که آن را برای آگاهی جهان منتشر کنند. این نفت از سرزمین های اشغالی داعش در سوریه و عراق استخراج شده و به نازل ترین قیمت فروخته می شود.

8- بله. این واقعیت است که ما بعد از سقوط هواپیمای سوخوی 24 خود، نیروی نظامی خود را در سوریه بشدت تقویت کردیم. استقرار اس 400 از جمله تجهیزاتی است که ما در سوریه مستقر کردیم. حالا اگر ترکیه بخواهد می تواند آزمایش کند که می تواند حریم هوائی سوریه را نقض کند یا نه!

آنکارا با سرنگونی سوخو 24 اقدامی خصمانه را علیه روسیه مرتکب شد و سپس خود را در زیر چتر ناتو قرار داد.

در آنتالیا که بودم (بخاطر حفظ محیط زیست - مترجم) با دولتمردان ترکیه جلسه ای داشتیم. آنان از ما انتظاراتی داشتند که از چهارچوب بین المللی نیز فراتر بود و من آن شخصیتی نیستم که بخواهم اکنون آنان را بازگو کنم و در پرنسیب اخلاقی من نمی گنجد. من حتی آن خواسته ها را نیز قبول کردم، اما آنها در عمل چه کردند؟ هواپیمای ما را سرنگون کردند.

اگر ترکیه میگفت که در مرز با سوریه نیز باید بخاطر منافع ترکیه بعضی مواضع را بمباران نکنیم ما نمی کردیم ولی ترک ها هیچ حرفی در این مورد نزدند و ناگهان به هواپیمای ما حمله کردند.

البته من می توانم دلیل آن را حدس بزنم. مثلا این که توافقی شده بود که در قبال سرنگون کردن هواپیمای ما، با ورود ارتش ترکیه به خاک عراق موافقت شود و یا آن را نادیده بگیرند! اگر دولت ترکیه می خواهد یکجای بدن آمریکا لیس بزند به خودش مربوط است.

 

9- ما راه حل سیاسی برای سوریه را ممکن میدانیم و معتقدیم که امریکا نیز روز به روز به این راه حل نزدیک می شود. بویژه اقدامات اخیر تروریستی که در خود امریکا روی داد و 14 قربانی گرفت. من فکر می کنم تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه و انتخابات پیش از موعد و پذیرفتن نتیجه انتخابات راه حل معقولی است.

10- در مورد اوکرائین ما علاقمند نیستم که تنش میان دو کشور بیشتر شود، بلکه بر عکس میخواهیم هر چه زودتر کدورت ها بر طرف شوند، اما نه به قیمت نابودی فیزیکی انسانی در جنوب شرقی اوکرایین. خوب است به نتایج انتخابات در جنوب شرقی اوکرایین توجه شود. در دونباس و لوکانس که توسط دولت اکرائین اداره می شوند 43% مردم به اپوزیسیون رای دادند. ایا دولتمردان اوکرایین این را نمی بینند و یا نمیخواهد تمایل مردمشان را ببینند. اعتقاد روسیه اینست که قرارداد مینسک باید اجرا و مراعات شود.

11- در مورد وضع اقتصادی کشور می توانم بگویم که ما از بحران بزرگ عبور کرده ایم. نمی گویم مشکلات حل شده و دیگر نیست، بلکه می گویم بحران بزرگ را از سر گذرانده ایم. ذخیره ارزی خارجی روسیه، میلیاردها دلار است که منبع قابل اطمینانی است. البته کاهش قیمت نفت برای اقتصاد ما مشکل آفرین است. قیمت نفت حتی از آن قیمیتی که بر مبنای آن بودجه را تنظیم کرده بودیم اکنون کمتر شده و باید در بودجه تجدید نظر کنیم و واقعیات جدید را در نظر بگیریم. درعین حال که ما تمام تعهدات مالی بین المللی خود را عمل کرده ایم. آمار نشان می دهد اقتصاد روسیه در مجموع بحران را پشت سر گذاشته است. در هرحال نقطه اوج بحران سپری شده است.

12- از من سئول می شود که چرا ترکیب دولت را تغییر نمیدهم. اینگونه نیست که تغییرات صورت نگرفته و یا نمی گیرد، اما من با تغییرات بزرگ در کادر دولتی موافق نیستم. بهای بشکه ای 50 دلار بیش از حد خوش بینانه بوده و تصحیح بودجه لازم است.

 

پیک نت 28 آذر

 
 

اشتراک گذاری: