ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگو با مرتضی الویری

آنها که 8 سال مملکت را چاپیدند

حالا می خواهند مجلس را فتح کنند 
 
 
 
 

 

مرتضی الویری شهردار اسبق تهران و از زندانیان سیاسی – مذهبی دوران شاه که پس از کودتای انتخاباتی 88 نیز دوران کوتاهی بازداشت شد، درباره انتخابات آینده دو مجلس شورا و خبرگان با خبرگزاری ایلنا مصاحبه کرده است.

او که سه دوره نماینده مجلس بوده و چند سال نیز رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری و سپس سفیر جمهوری اسلامی در اسپانیا، دراین مصاحبه می گوید:

جریان‌هایی که در دوران هشت ساله احمدی‌نژاد به پول‌های کثیف دست پیدا کردند و ارقام چند هزار میلیاردی به جیب زدند، دارند وارد عرصه انتخابات می شوند.

نبود قانون شفاف برای کنترل هزینه‌های انتخابات یکی از اشکالات نظام انتخاباتی در جمهوری اسلامی است. البته قانون برای ابعاد پوستر صحبت کرده است اما برای حجم و تعداد پوسترها هیچ صحبتی به میان نیآورده است و اگر فردی به کل مردم حوزه انتخابیه هدیه دهد، قانون هیچ اشکالی به کار او نمی‌گیرد در صورتی که از نظر منطقی می‌توان این رفتارها را تطمیع رای‌دهندگان به‌شمار آورد.

البته شورای نگهبان در مواردی که خرید رای به صورت مستقیم صورت گرفته (مثلا سی هزار تومان بگیر برو به فلانی رای بده) دخالت کرده و انتخابات را باطل کرده است. اما در بسیاری موارد خرید رای به صورت مستقیم نیست و با نمک‌ گیر کردن رای دهندگان این کار صورت گرفته است. مثلا اعتبار خشکسالی را حدود یک سال پس از تصویب مجلس یک هفته مانده به انتخابات در روستاها توزیع کردند و گفتند این هدیه فلانی به شما مردم است.

پیک نت 6 آبان

 
 

اشتراک گذاری: