ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

در آستانه انتخابات مهم ترکیه

مانورهای انتخاباتی اردوغان

با وعده  پیوند ترکیه به اتحادیه اروپا

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

 

شمارش معکوس برای انتخابات پارلمانی اول نوامبر در ترکیه آغاز شده است. رئیس جمهور این کشور که در تنگنای سیاست های ماجراجویانه اش علیه سوریه قرار گرفته و به گفته خودش ترکیه را با بیش از دو میلیون آواره و جنگ زده ترکیه روبرو کرده، می کوشد روی ملاقات های اخیرش با رهبران آلمان مانور کرده و با وعده پیروزی در وصل کردن ترکیه به اتحادیه اروپا برنده انتخابات شود. البته این پیروزی یعنی پیروزی حزب عدالت و توسعه که حزب حاکم  است.

این درحالی است که در خود آلمان، دولت و بویژه صدراعظم آن "آنجلا مرکل" این روزها بشدت زیر فشار افکار عمومی و فراکسیون های مخالف سیاست های دولت در مجلس این کشور است و همه ناظران براین عقیده اند که وی هیچ شانسی در انتخابات آینده آلمان نخواهد داشت. او نیز چوب سیاست های ماجراجویانه در اوکرائین و سوریه و تخریب مناسبات آلمان و روسیه و دنباله روی از امریکا را می خورد. صدراعظم آلمان به رئیس جمهور ترکیه قول دو و نیم میلیارد یورو کمک داده به این شرط که ترکیه مرزهای خود را برای اخراج پناهجویان و آوارگان جنگی که درخواست پناهندگی آنها در آلمان رد شده را باز کند و در عوض اتحادیه اروپا نیز قانون ویزا برای اتباع ترکیه را تا اول سال جدید میلادی لغو کند. یعنی گامی بلند در جهت پذیرش ترکیه به اتحادیه اروپا. حداقل در حد لغو ویزا!

اردوغان رئیس جمهور ترکیه از این وعده آلمان و اتحادیه اروپا یک شعار تبلیغاتی برای انتخابات اول ماه نوامبر ساخته و خود را قهرمان پیوند زدن ترکیه به اتحادیه اروپا معرفی می کند. شاید مردم عادی ترکیه که از بحران اقتصادی این کشور و سرازیر شدن سیل جنگ زدگان سوریه به کشورشان بشدت ناراضی اند تحت تاثیر تبلیغات اروپائی اردوغان قرار بگیرند اما احزاب اپوزیسیون این کشور میدانند که حتی اگر ترکیه رسما هم به اتحادیه اروپا پذیرفته شود، مشکلات کشور بیشتر خواهد شد نه کمتر!

شاید به همین دلیل و همین انگیزه باشد که در روزهای اخیر شکاف بزرگ در صفوف کادرهای موسس حزب حاکم عدالت و توسعه و رهبری کنونی حزب علنی شده است.

"بلند آرینچ" (از موسسین و سخنگوی سابق دولت) و "عبدالله گل" (از موسسین و یازدهمین رئیس جمهور ترکیه) به همراه بسیاری از اعضای حزب عدالت و توسعه در موضع شدیدا مخالف اردوغان- داوداوغلو صف آرایی کرده اند. اختلاف تا آنجا است که به اعتراف "بلند آرینچ" شبکه صدا و سیمای ترکیه نه تنها اجازه حضور در تلویزیون دولتی را نمی دهد بلکه انعکاس گفته ها و بیانات سایر اعضا در خصوص این فراکسیون را نیز ممنوع کرده است.

به نظر می رسد که یکی از دلایل اصرار اردوغان برای به تعویق نیفتادن انتخابات اول ماه نوامبر جلوگیری از تشکیل حزبی مخالف از جانب عبدالله گل باشد. عبدالله گل در پی انفجار دهم اکتبر در تظاهراتی که در آنکارا برپا شده بود و منجر به کشته شدن بیش از یکصد تن شد در تماسی با دمیرتاش رهبر "حزب دمکراتیک خلق های ترکیه" انفجار و کشتار را تسلیت گفت و بر وحشت اردوغان افزود. حزب دمکراتیک خلق های ترکیه که کردهای این کشور از آن حمایت می کنند در انتخابات سه ماه پیش توانست  81 کرسی پارلمانی را بدست آورد و همه تلاش دولت برای محروم کردن این حزب از شرکت درانتخابات اول ماه نوامبر تاکنون بی نتیجه بوده است. تلاشی که انفجار پر تلفات در تظاهرات آنکارا نیز بخشی از آن بود. بموجب آخرین نظرسنجی ها، حزب عدالت و توسعه بعید است در انتخابات اول نوامبر بیش از 35 در صد رای بیآورد و اگر چنین شود، حزب حاکم حتی از انتخابات سه ماه پیش نیز آراء کمتری کسب خواهد کرد و رویای اردوغان برای تغییر قانون اساسی و برقراری حکومت فردی باز هم نقش برآب خواهد شد.

پیک نت 6 آبان

 
 

اشتراک گذاری: