ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اخبار را یکطرفه نخوانیم و نشنویم

رویدادهای روسیه و سوریه

که در غرب منتشر نمی شوند! 
 
 
 
 

 

مقایسه دو کانال خبری درباره بمباران مواضع داعش در سوریه، یکی رسانه های غربی مانند بی بی سی و صدای امریکا و یورو نیوز و دیگری شبکه خبر "روسیه 24" که از مسکو مستقیما پخش می شود بسیار جالب است. بویژه وقتی این دو نوع گزارش را پس از چند روز که خبرها از هر سو تائید می شود مقایسه می کنید به آن جنگ سرد دوباره ای پی می برید که رسانه های غربی همچنان علیه روسیه و حوادث سوریه جان تازه بخشیده اند. البته از انصاف نباید گذشت که در میان سه رسانه ای که دربالا به آنها اشاره شد بی بی سی کمتر و یورو نیوز بیشتر در دام این جنگ سرد قرار دارند. ما درباره بخش فارسی این سه رسانه صحبت می کنیم. این که سایت هائی نظیر العربیه چه می کنند و یا رسانه های جمهوری اسلامی چگونه خود را قاطی ماجرا می کنند بحث دیگری است.

از جمله دلائل تلاش ما برای ترجمه و انتشار اخبر "روسیه 24" افشای واقعیات در حد توانی است که داریم. اسپودنیک فارسی نیز اخبار روسیه و بویژه نقش نیروی هوائی این کشور در سوریه را بازتاب می دهد اما به گونه ای که هر خواننده ای بلافاصله اصطلاحات و شیوه تبلیغات رسمی جمهوری اسلامی را در اخبار و گزارش های آن تشخیص می دهد و آن را از اعتبار می اندازد.

یکی از برنامه های روسیه 24 افشای جنگ تبلیغاتی غرب و پخش خبرهای سوریه بصورت تحریف شده است. بارها فیلم های کوتاهی را که الجزیره و یا العربیه و یا تلویزیون های قطر و عربستان سعودی پخش می کنند و در آنها از بمباران سوریه توسط روسیه سخن می گویند، تلویزیون روسیه 24 بصورت مستند افشا کرده و نشان داده است که این فیلم ها چگونه مونتاژ شده اند و همه آنها مربوط به دوران پیش از بمباران داعش توسط نیروی هوائی روسیه است. و یا چگونه در لابلای اخبار، نظراتی را می گنجانند که ذهن شنونده را مشغول آن می کنند تا اصل موضوع در حاشیه ذهن وی قرار گیرند. البته در این میان اخبار و فیلم هائی که در مسکو  پخش می شوند را هم سانسور می کنند. از جمله اخبار زیر که در 48 ساعت گذشته از روسیه 24 پخش شده است:

1- مستند بازگشت شمار زیادی از پناهجویان و جنگ زدگان سوری به کشورشان از طریق مرزهای عراق و حتی ترکیه.

2- کشف شبکه های وابسته داعش در جمهوری های قرقیزستان، ازبکستان و بویژه تاجیکستان. در مستندهای مربوط به این کشف مشخص می شود که داعش در این جمهوری ها جوانان و نوجوانان را از طریق مساجد جلب و جذب کرده و با وعده پرداخت حقوق ماهیانه به سوریه برده است. برخی از این افراد از سوریه بازگشته و واقعیات را افشاء کرده اند. اغلب این جوانان به خانواده خود گفته اند که برای کار به روسیه می روند و سر از سوریه در آورده و بخشی از پولی که از داعش گرفته اند را بعنوان کمک برای خانواده خود ارسال کرده اند!

3- پخش یک خبر جنجالی در رسانه های امریکا تحت عنوان ظهور و غیب شدن یک زیر دریائی روسیه در آب های کوبا و خطر ضربه زدن به شبکه اینترنت امریکا که در زیر اقیانوس است!

4- اجلاس روز گذشته "بریکس" (سازمان اقتصادی و بانکی چین، روسیه، هند، برزیل و افریقای جنوبی) و اعلام آمادگی آن برای همکاری با اتحادیه اروپا. مرکز بانکی بریکس در چین است و سرمایه اصلی آن را چین تامین کرده است. این بانک به کشورهای جهان سوم وام با بهره بسیار کم میدهد اما به این شرط که این پول با نظارت بریکس خرج زیر ساخت های صنعتی آن کشورها بشود.

5- پیشروی زمینی ارتش سوریه و بیرون آوردن سرزمین های اشغال شده این کشور توسط داعش با بهره گیری از مدرن ترین سلاح های جنگی که از روسیه دریافت شده است.

6- اعلام برتری روسیه در تولید برخی سلاح های جدید نظامی در برخی مطبوعات امریکائی.

7- کشته شدن شماری از رهبران داعش در خاک سوریه درجریان بمباران مواضع آنها و یا هنگام عقب نشینی و فرار از سوریه به سوی ترکیه.

8- حمایت نظامی روسیه از کردهای سوریه و عراق و قبول دادن اختیار خود گردانی به کردهای سوریه از سوی دولت مرکزی سوریه در جریان سفر بشار اسد به مسکو.

ما کوشش کردیم این اخبار و گزارش ها را در کوتاه ترین جملات و بصورت "عنوان" منتشر کنیم. روشی که ادامه خواهیم داد.

پیک نت 6 آبان

 
 

اشتراک گذاری: