ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

زلزله سیاسی، پس از زلزله طبیعی

کمونیست های نپال

حکومت را بدست گرفتند! 
 
 
 
 

 

سایت حزب کمونیست روسیه به نقل از خبر گزاری تاس اعلام کرد:

با تغییر قانون اساسی نپال در بیستم ماه سپتامبر، برای اولین بار نخست وزیر این کشور از حزب کمونیست متحد، به عنوان نخست وزیر از طریق پارلمان انتخاب شد. در این انتخابات از میان 598 نماینده 338 تن به نخست وزیر جدید رای دادند.

در انتخابی دیگر، پارلمان نپال برای اولین بار خانمی بنام " بهانداری" را  به ریاست جمهوری نپال انتخاب کرد. در رای گیری پارلمان 327 نماینده به خانم" بهانداری" رای دادند و رقیب او 214 رای به دست آورد. به این ترتیب پارلمان نپال پست های ریاست جمهوری و نخست وزیری این کشور را در اختیار حزب کمونیست نپال قرار داد.

رئیس جمهور جدید متولد سال 1961 است و در سال های دانشجوئی فعال سیاسی بوده و در آن دوران با یکی از رهبران حزب کمونیست نپال ازدواج کرد و در حزب کمونیست ادامه فعالیت داد.

در ماه "اپریل" گذشته زلزله ای مهیب نپال را لرزاند و علاوه بر تلفات سنگینی که به همراه آورد، ویرانی سنگینی نیز از خود برجای گذاشت.

شدت آن زلزله ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر بود و باعث رانش زمین و ریزش بهمن در کوه اورست شد و جان شماری از کوهنوردان حاضر در محل را گرفت.

دستکم ده کوهنورد و راهنمای محلی در ریزش بهمن کشته شده و شمار دیگری از افراد حاضر در محل مجروح یا ناپدید شده‌اند. زمین‌لرزه باعث شد قطعات بزرگ یخ از نقاط مرتفع کوه جدا شود و چادرهای استراحت کوهنوردان در یکی از نقاط ایستگاهی را در زیر خود مدفون کند.

نِپال واقع در شمال هندوستان است و پایتخت آن "کاتماندو" می باشد. جمعیت نپال حدود ۲۷ میلیون است و تنها با چین و هند همسایه است.

 

http://kprf.ru/international/capitalist/147834.html

پیک نت 7 آبان

 
 

اشتراک گذاری: