ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یک گام به عقب

طرفداران سرنگونی فوری اسد 
 
 
 
 

 

مذاکرات "وین" درباره جنگ در سوریه، که با  حضور وزرای خارجه ایران، لبنان، عراق، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، قطر، امارات متحده عربی، عربستان، اردن، عمان، ترکیه و مصر، همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قائم مقام وزیر خارجه چین و نماینده سازمان ملل در امور سوریه تشکیل شده بود به کار خود پایان داد. همه حرف ها و نظراتشان را مطرح کردند اما نتیجه ای قطعی نگرفتند و ظاهرا نیز قرار نبوده با یک جلسه دیدار نتیجه نهائی گرفته شود.

کسانی که دراین اجلاس حضور یافتند، با آن که هر یک مستقیم و غیر مستقیم با بحران سوریه در ارتباط هستند، آگاه بودند که با یک جلسه دیدار و مذاکره نمی توان به جنگ در سوریه خاتمه داد. این جنگ در گام اول با شکست قطعی داعش و بیرون کردن این نیروی اشغالگر از خاک سوریه و درگام دوم با مذاکره بر سر برگزاری یک انتخابات آزاد، بدون پیش شرط حذف بشار اسد و حزب بعث سوریه خاتمه می یابد. اما برای رسیدن به چنین هدفی هنوز راه درازی در پیش است. بنابراین، آنچه که باید محور مذاکرات باشد که ظاهرا بوده، تعیین تکلیف ارتش اشغالگر داعش در سوریه است و آن جبهه ای که باید برای رسیدن به این هدف با نقش عملی کسانی که در اجلاس وین شرکت کرده بودند تشکیل شود. چه نظامی و چه سیاسی. برخی خبرگزاری های جهانی گزارش داده اند که در اجلاس وین امریکا یک گام بزرگ به عقب برداشته و در باره دوره شش ماهه انتقالی که در آن انتخابات در سوریه برگزار می شود وزیر خارجه این کشور گفته است: "بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند، اما نیازی نیست که این کناره گیری پیش از یک دوره انتقالی صورت گیرد."

حتی گزارش شده که ترکیه نیز از این نظر امریکا حمایت کرده و گفته است: "بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند، هر چند می تواند برای یک دوره نمادین شش ماهه بر سر کار باشد."

روسیه نیز گفته است: نباید بشار اسد را برای کناره گیری از قدرت تحت فشار قرار داد. مردم سوریه باید در یک انتخابات در این باره تصمیم‌گیری کنند.

همین موضع را ظریف نیز داشته و گفته است: بشار اسد نباید از قدرت کناره گیری کند. مردم سوریه باید خودشان درباره آینده سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند.

اجلاس سوریه در هتل "امپریال" وین برگزار شد و خانم "مونته گری" هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مذاکرات حساس اتمی با ایران نقش مهمی ایفاء کرد، در اجلاس سوریه نیز حضور داشت و در حاشیه آن با ظریف دیدار و مذاکره ای کرد که شاید برخی از مسائل مربوط به توافق اتمی نیز در آن مطرح شده باشد. گرچه دیدار برای آگاهی بیشتر از موضع ایران درباره سوریه بود.

پیک نت 9 آبان

 
 

اشتراک گذاری: