ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نشانه های صلح در سوریه

در اجلاس وین آشکار شد! 
 
 
 
 

 

اجلاس وین در باره سوریه با صدور یک بیانیه به کار خود پایان داد تا دور دیگر مذاکرات در زمانی دیگری شروع شود. روز گذشته روزنامه آلمانی "یونگه ولت" در گزارش مشروحی که عنوان اصلی آن بود، در باره اجلاس وین در باره سوریه نوشت که نشانه های صلح با پذیرش حفظ کشور سوریه و نــــهــاد های آن دیده شد. ترجمه این گزارش را به کوشش مترجم برجسته زبان آلمانی "رضانافعی" در همین شماره پیک نت می خوانید.

پیش از انتشار شماره تازه "یونگه ولت" محمد جواد ظریف در مصاحبه ای که با وی در وین انجام شد، با اشاره به نقش ایران در تدوین بیانیه پایانی نشست وین گفت: ما چند نکته را در این جلسه تصحیح کردیم که در بیانیه نهایی نیز آمده است. اول اینکه طرف‌های موضوع سوریه، مردم سوریه هستند و ما طرف و موضوع سوریه نیستیم، ما اینجا جمع شده ایم تا راه حل سیاسی برای سوریه پیدا کنیم. دوم آنکه باید با ترورسیم مقابله شود. و سوم اینکه درباره آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیم گیری کنند.

البته اختلاف نظر اساسی هنوز هست و یک گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را بر آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد (عربستان و قطر).

بیانیه نهایی، بیانیه نسبتا معتدلی است و آن دیدگاه‌های افراطی را ندارد. نکات بسیار مهمی در بیانیه آمده است مثل "هر راه حل سیاسی باید توسط مردم و گروه‌های سوریه اتخاذ شود و نهایتا این مردم سوریه هستند که در باره آینده خود تصمیم می‌گیرند." باید دید که آیا اراده سیاسی برای پذیرفتن واقعیات منطقه ما وجود دارد یا نه. باید همه همسایگان ما و همه بازیگران بین‌المللی این باور را پیدا کنند که داعش دشمن همه ماست، داعش یک اهرم بازی نیست، داعش یک خطر جدی و امنیتی برای همه ماست و همه کشورها باید با آن برخورد جدی داشته باشند. افراط و تروریسم خطری است که همه را تهدید می‌کند و ما منتظریم تا واقع بینی را در روند تصمیمات اعضای جلسه ببینیم.

پیک نت 11 آبان

 
 

اشتراک گذاری: