ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

جزئیات گزارش های مربوط

به سقوط هواپیمای روسیه! 
 
 
 
 

 

یک فروند هواپیمای ایرباس ای۳۲۱ روسیه که از شرم الشیخ مصر به طرف سن پترزبورگ در روسیه به پرواز در آمده بود، اندک زمانی پس از پرواز دچار حادثه شد و در صحرای سینا سقوط کرد. در این سقوط مرگبار تمام 224 سرنشین هواپیما کشته شدند.

این خلاصه ترین و فشرده ترین ارکان حادثه ایست که روی داد و همه خبرگزاری ها آن را منتشر کردند. پوشش خبری که رسانه های غربی به این حادثه دادند بسیار کمتر از آن پوششی بود که رسانه های تصویری روسیه به آن دادند. از آن جنجال هائی که بر سر سقوط هواپیمای مالزیائی بر فراز اوکرائین روزهای متمادی در غرب جریان داشت، این بار هیچ خبری نبود!

این که رسانه های غربی چرا نسبت به این خبر حساسیت لازم را نشان ندادند و جزئیات بیشتری را منتشر نکردند مورد بحث نیست، بحث اصلی اینست که در روسیه با این خبر چگونه برخورد شد.

ما از لحظه اعلام حادثه تا آخرین دقایق شب گذشته (یکشنبه شب) تمام گزارش های تلویزیون "روسیه 24" را که تقریبا رسانه ایست شبیه "یورو نیوز" البته با کیفیتی بمراتب متفاوت تر با کیفیت ضعیف و جهت دار یورو نیوز به سود اتحادیه اروپا دنبال کردیم. نخست این که در روسیه عزای عمومی اعلام شد، دوم این که همه نظرات کارشناسی در باره دلائل حادثه پخش شد، سوم این که با مردم گفتگو کردند و مستقیما پخش کردند. مردم در این گفتگوها اغلب لحن انتقادی و گاه کارشناسی نیز داشتند. چنین مجموعه ای را در ارتباط با حوادث مهم نه در رسانه های کشورهای اروپائی شاهدیم و نه در گذشته در روسیه سابقه داشت. در اتحاد شوروی سابق که به هیچ وجه! این از برجسته ترین کارهای رسانه ای بود که شاهد شدیم. خلبان ها، ژنرال ها، مقامات کشور، مردم عادی، خانواده قربانیان و خلاصه با همه گفتگو شد و با بی طرفی کامل سعی شد دلیل این سقوط معلوم شود. آنچه را می خوانید حاصل همه شنیده ها و دیده های ما از تلویزیون "روسیه 24" است:

1- هواپیما در 31 هزار پائی گرفتار حادثه شد.

2- از زمین نمی توانست مورد اصابت راکت قرار گیرد، زیرا راکت ها معمولا بیش از 5 تا 6 هزار کیلومتر بُرد ندارند، مگر با سیستم های جنگی و مدرن امریکائی که چنین نشده است.

3- هواپیما در آسمان منفجر شده و تکه آن تا کیلومترها در صحرای سینا پخش شده است.

4- انفجار در انتهای بدنه هواپیما روی داده است.

5- این احتمال که در میان بار مسافران، یک چمدان انفجاری جا سازی شده و با غفلت ماموران مصری کنترل کننده فرودگاه از سد کنترل گذشته باشد، از آخرین ساعات شب گذشته در اخبار "روسیه 24" قوی تر مطرح شد.

6- تمام شرکت های بزرگ هواپیمائی پروازهای خود از شرم الشیخ را تا آینده ای نا معلوم قطع کرده اند و این خود نشان دهنده پیش بینی حوادثی مشابه است.

7- روی شبکه اینترنت اظهار نظرهائی حتی از قول همسر خلبان هواپیما منتشر شده که به گفته تلویزیون روسیه 24 این نظرات بی اعتبار است.

8- از شب گذشته گزارش های مستند و متنوعی از حضور گروه های وابسته به داعش در صحرای سینا و شرم الشیخ از تلویزیون روسیه 24 پخش شد که همچنان جریان دارد.

9- ما از پیام های تسلیت رهبران کشورها، اظهارات تند اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در باره این انفجار که همسوئی داشت با پیام تسلیت پوتین و همچنین شمع گذاری ها و گل گذاری ها و ... صرفنظر کردیم زیرا هدف آگاهی از نکات مهم خبری بود.

تمام شواهد نشان میدهد که بدنبال حادثه انفجار و سقوط هواپیما، منطقه خاورمیانه می رود به سوی گسترش جبهه ضد داعش با حضور مصر، روسیه، سوریه، ایران، عراق و باحتمال قریب به یقین و در آینده نزدیک افغانستان و شاید اردن هاشمی.

پاکسازی شرم الشیخ و صحرای سینا از داعش و گروه های وابسته به آن ظاهرا و آنگونه که از گزارش های روسیه 24 بر می آید قطعی به نظر می رسد.

درباره افغانستان و فعالیت داعش در آن گزارش بسیار مهمی دریافت کرده ایم که بزودی منتشر خواهیم کرد.

پیک نت 11 آبان

 
 

اشتراک گذاری: