ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

تازه ترین اخبار سقوط هواپیمای روسیه در صحرای سینا

سفر شتابزده "کامرون" به مصر

با کدام هدف صورت گرفت؟
 
 
 
 

 

1- بتدریچ، رسانه های پرمخاطب فارسی زبان متوجه اهمیت سقوط هواپیمای روسیه برفراز صحرای سینا شده اند و بار دیگر پوشش اخبار آن را اگر چه بصورت مغشوش و ضد و نقیض از سر گرفته اند! شاید سفر ناگهانی نخست وزیر انگلستان به مصر و دیدارش با ژنرال "السیسی" رئیس جمهور این کشور نقش پتک بیداری را داشت! کسی نمیداند آنها در اتاق مذاکره چه گفتند و چه شنیدند، اما می توان حدس زد که مسئله آنقدر اهمیت داشت که نخست وزیر انگلستان راهی کشوری شود که تا همین چند روز پیش هم رسانه هایش از دولت آن بعنوان دولتی کودتائی یاد می کردند. "دیوید کامرون" در سفر به مصر گفت که احتمال اقدام تروریستی و انفجار هواپیمای روسی در آسمان صحرای سینا قوی شده است.

بعید است که امثال نخست وزیر انگلستان ندانند و یا حدس نمی زدند حادثه سقوط از کجا آب می خورده است. بنابراین، اعلام این احتمال نیاز به سفر فوری به مصر و دیدار و مذاکره با ژنرال السیسی نبود و باید بدنبال انگیزه مهم تری گشت. از نظر ما که در تمام این روزها اخبار سقوط هواپیمای روسیه برفراز صحرای سینا را با دقت و از طریق تلویزیون "روسیه 24" دنبال کرده و آن را نیز منتشر ساخته ایم، این سفر در ارتباط است با بیم انگلستان و امریکا و آلمان برای متحد شدن مصر با روسیه برای سرکوب داعش در شرم الشیخ و صحرای سینا. این نکته ایست که در شماره پنجشنبه گذشته و پیش از سفر فوری نخست وزیر انگلستان به مصر نیز آن را پیش بینی و اعلام کردیم. همانگونه که دلیل اصلی سقوط هواپیما را متکی به اخبار روسیه 24 اعلام کردیم و نوشتیم که بتدریج مقامات روسیه به این مسئله نزدیک شده و سقوط را ناشی از انفجار میدانند.

همچنان معتقدیم که احتمال پیوستن مصر به محور ایران، عراق، سوریه و روسیه هر روز بیشتر می شود و نخست وزیر انگلستان برای جلوگیری از همین پیوند راهی مصر شده است. پیوستن مصر به این محور شاید بزرگترین حادثه منطقه خاورمیانه از پس از جنگ 1962 اعراب با اسرائیل باشد و این نکته ایست که امریکا و دیگر اعضای ناتو از اهمیت آن بی خبر باشند.

2- بموجب تازه ترین اخبار که از شبکه خبری روسیه 24 پخش شده، روسیه تمام روس های حاضر در مصر را در عرض یکماه از این کشور خارج می کند. 45 هزار آنها توریست هائی هستند که از روسیه راهی مصر شده اند و بقیه مشاوران و اعضای شرکت های روسی هستند که در مصر کار می کنند. جمع اتباع روس حاضر در مصر بالغ بر 70 هزار است.

3- انگلستان گفته است که مکالمه تروریست هائی که انفجار هواپیمای روسیه را سازمان دادند شنود کرده اند.

4- جعبه سیاه هواپیما بشدت صدمه دیده و به همین دلیل کارشناسان روس اکنون عمدتا روی جعبه دوم متمرکز شده اند.

5- کارشناسان روس اعتقاد دارند که هیچ علامت و نشانه ای که مربوط به نقص فنی در هواپیما باشد پیدا نکرده اند و به همین دلیل بدنبال نشانه ها و علائم انفجار هستند.

6- برخلاف نظراتی که در رسانه های غربی منتشر میشود، روسیه بدنبال مذاکره با ارتش آزاد سوریه که خود بخشی از فاجعه سوریه است نمی باشد، بلکه رسما اعلام کرده است تنها با آن اپوریسیونی حاضر به گفتگو و همکاری است که حاضر باشد در مقابله مستقیم با داعش وارد عمل شود. بموجب اخبار مسکو، از میان اپوزیسیون سوریه، هستند نیروهائی که اعلام کرده اند حفظ تمامیت ارضی سوریه و حفظ یگانگی این کشور در اولویت قرار دارد و به همین دلیل با این اپوزیسیون حاضر به همکاری و گفتگو هستند.

7- شرکت هواپیمائی که یک فروند هواپیمای جمبو جت آن در مصر سقوط کرد اعلام کرد که تمام هواپیماهای این شرکت از پرواز ممنوع شده اند تا همه آنها یکبار دیگر آزمایش شوند.

8- در یک خبر دیگر، روسیه اعلام کرد که پایگاه های مهم ضد موشکی خود را در سوریه مستقر می کند و بدین ترتیب اعلام منطقه پرواز ممنوع که خواست امریکا و ترکیه است و متلاشی شدن حکومت مرکزی سوریه به سرآب تبدیل می شود. در صورتی که چنین اقدامی جنبه عملی به خود بگیرد، نشان میدهد که طرح اتحاد سوریه و روسیه از مدت ها پیش در دستور محرمانه ترین مذاکرات بوده است.

9- در مسکو یک کمیته ویژه مقابله با تروریسم تشکیل شد که نه تنها رویداد اخیر در آسمان مصر را دنبال می کند بلکه دامنه عملیات و اقدامات آن بسیار وسیع تر از حادثه سقوط هواپیما خواهد بود.

10 – با آنکه هنوز نه دولت بی جان افغانستان و نه کشورهای عمده عضو ناتو حاضر در افغانستان رسما اعلام نمی کنند، اخباری که در غرب منتشر می شود اشاره به جنگ در برخی مناطق افغانستان با داعش دارد. از جمله در ایالت ننگرهار. ولایتی که در شرق افغانستان قرار دارد که عمده جمعیت آن پشتو زبان و عده ای از اعراب نیز در آن ساکن هستند. منطقه ای که تا چند ماه پیش تحت سلطه طالبان افغانستان بود اما اکنون از نبرد با داعش در آن خبر می رسد. پشتوهای افغانستان عمدتا در شرق و جنوب این کشور زندگی می کنند.

 

پیک نت 16 آبان

 
 

اشتراک گذاری: