ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دور تازه مذاکرات کوبا و امریکا

امروز در واشنگتن آغاز می شود!

روزنامه آلمانی یونگه ولت- ترجمه پیک نت 
 
 
 
 

 

مذاکرات برای دستیابی به توافقی میان آمریکا و کوبا برای از سرگیری روابط متقابل در عرصه های مختلف سیاسی ـ تجاری ـ فرهنگی ادامه دارد. روز سه شنبه (امروز) دومین دور مذاکرات میان نمایندگان کمیسیون دو جانبه در شهر واشنگتن آغاز می شود. در سال 1961 آمریکا به طور یک جانبه ارتباط سیاسی خود را با کوبا قطع کرد. تحریم اقتصادی کوبا توسط آمریکا که حتی تحریم های داروئی را نیز شامل می شد، بیش از 50 سال ادامه یافت اما نتوانست دولت انقلابی این کشور را به زانو در آورد.

اولین دور مذاکرات در یازدهم سپتامبر گذشته در هاوانا پایتخت کوبا انجام شد. وزارت خارجه کوبا اعلام کرده است که در مذاکرات روز سه شنبه در رابطه با از سر گیری مبادلات تجاری ـ بانکی گفتگو ها ادامه می یابد.

از آغاز مذاکرات تاکنون فشار سیاسی زیادی از طرف محافل سیاسی و اقتصادی پر قدرت آمریکا و اسرائیل برای به شکست کشاندن این مذاکرات به دولت اوباما وارد شده است، اما آمادگی و پافشاری هر دو طرف برای آغاز و ادامه مذاکرات تا رسیدن به یک توافق همه جانبه باعث شده تا مخالفت این نیروها به شکست منجر شود.

شرکت نمایندگان سیاسی ـ تجاری آمریکا در نمایشگاه بین المللی هاوانا که با نام (ف.ای.هاش.ای.و 2015) از (دوم تا هفتم نوامبر) امسال برگزار شد، قدمی دیگر برای هموار کردن راه ایجاد ارتباطات بین دو کشور محسوب می شود. در نمایشگاه هاوانا دهها نماینده از شرکت های مختلف آمریکا حضور پیدا کردند. اکنون شرکت های آمریکایی اصرار دارند که دولت اوباما هرچه زود تر تحریم های کوبا را لغو کرده و ارتباطات تجاری با این کشور را آغاز کند.

شایان ذکر است که در 27 اکتبر گذشته (5 آبان)، 191 نماینده از 193 نماینده از کشورهای جهان در سازمان ملل به لغو تحریم های کوبا رای داده اند و فقط نمایندگان آمریکا و اسرائیل در این رای گیری رای منفی دادند. به گزارش آژانس خبری (ا.اف.ا) اسپانیا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «جان کربی» روز چهارشنبه هفته گذشته در واشنگتن گفت که دولت اوباما تمام کوشش خود را برای فراهم کردن امکان لغو تحریم ها علیه کوبا انجام می دهد، اما نباید فراموش کرد که جمهوری خواهان مخالف این کوشش دولت هستند.

 

پیک نت 19 آبان

 
 

اشتراک گذاری: