ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

23 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

یازده سپتامبر

شب گذشته در پاریس تکرار شد! 

 
 
 
 

شب گذشته چند انفجار و تیراندازی و گروگانگیری، بمب گذاری انتحاری در شهر پاریس و همچنین در کنار ورزشگاه بزرگ حومه پاریس که مسابقه دوستانه فرانسه و آلمان در آن جریان داشت بوقوع پیوست که بموجب اخرین اخبار تا ساعت ۱۱ شب گذشته بین ۴۵ تا ۶۰ کشته و دهها زخمی برجای گذاشته است. رسانه های فرانسه عوامل این انفجارها را گروه های اسلامی اعلام کردند و فرض های مختلفی را مطرح کردند. هنوز زود است که بتوان درباره دلایل و پیامدهای این حوادث اظهار نظر دقیق کرد زیرا می تواند به نتایجی مختلف و متضاد بیانجامد. همه چیز بستگی دارد که در روزهای آینده رسانه های فرانسه در چه سمتی تحول پیدا خواهند کرد و افکار عمومی چه نتایجی از این حوادث خواهد گرفت. همچنین دولت فرانسه از آنها در چه سمتی بهره خواهد گرفت.

حادثه تروریستی شب گذشته پاریس، یکبار دیگر حادثه یازده سپتامبر در نیویورک را تداعی می کند. شک و تردید ها نسبت به دست های پشت پرده حمله به برج های دو قلوی نیویورک بعدها به گزارش های دقیق تری ختم شد که آن تردید ها را تائید می کرد. اشغال افغانستان و برقراری فضای امنیتی در امریکا و نکات دیگری که کمتر فردی در جهان که اخبار و رویدادها را دنبال می کند از آن بی اطلاع است.

شواهد نشان میدهد که حوادت تروریستی شب گذشته در پاریس نیز شباهت های بسیاری با عملیات یازده سپتامبر دارد و به همین دلیل باید در انتظار تصمیماتی بود که ابتدا در فرانسه و سپس در دیگر کشورهای اروپائی گرفته خواهد شد. شاید اولین نشانه های این تصمیمات، سخنرانی شتابزده شب گذشته رئیس جمهور فرانسه و پیامش به مردم این کشور بود. او با چهره ای مغموم و ریش نتراشیده در تلویزیون ظاهر شد تا بگوید مرزهای فرانسه بسته می شود و در سراسر فرانسه حالت اضطراری اعلام می شود. در این حالت اضطراری رفت و آمدها در شهر هم محدود و هم کنترل می شود. او هنگام ترور در استادیوم ورزشی شاهد مسابقه دوستانه دو تیم آلمان و فرانسه بود. حضوری تعجب آور، زیرا معمولا در پایان مسابقات بزرگ و فینال دو تیم آخر چنین حضوری توجیه منطقی دارد. اتفاقا هنگام حادثه برج های دو قلوی نیویورک نیز همین صحنه سازی صورت گرفت و بدستور "چنی" معاون رئیس جمهور، بوش از صحنه نجات داده شد!!

نکته قابل توجه دیگر، آماده باش امنیتی فرانسه از چند روز قبل برای دیدار سران کشورها بود و ظاهرا باید پشه در هوا شکار می شد!

آنها که اخبار سه روز اخیر را دنبال کرده اند اطلاع دارند که فرانسه از سه روز پیش اعلام کرده بود که برای مدت 10 روز بصورت آزمایشی مقررات مرزی شینکن را لغو می کند و کنترل مرزها را آغاز می کند. این اعلام نظر با مخالفت و واکنش های بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همراه شد و اکنون حادثه شب گذشته پاریس زمینه ساز اعلام رسمی بسته شدن مرزهای پاریس از سوی رئیس جمهور این کشور شد. پاریس نمی خواهد جنگ زدگانی را بپذیرد که خودث موجب بی خانمانی آنها در سوریه و لیبی و کشورهای شمال افریقا شده است.

با این نشانه هاست که تردیدها نسبت به ماهیت و دست های پنهان پشت این حادثه پررنگ تر می شود.

درباره این نوع حوادث هرگز سابقه ندارد که جزئیات آن حتی تا ماه ها و سالها بعد اعلام شود، اما نتایج سیاسی که بلافاصله از آنها گرفته می شود ماهیت حادثه را آشکار می کند.

ما بعنوان نخستین واکنش تحلیلی نسبت به حوادث شب گذشته پاریس جز این نمی توانیم بگوئیم و بنویسم، حتی اگر قبول داشته باشیم که از میان پناهجویان و جنگ زدگانی که خود را به اروپا رسانده اند نیز برای این حادثه استفاده شده باشد و یا تشکل های دیگری که سابقه حضور طولانی تر در پاریس دارند در این عملیات دست داشته باشند. عقل سلیم نمی پذیرد که پلیس و دستگاه های امنیتی فرانسه اینگونه بی خبر و غفلت زده باشند که شب گذشته در جریان حوادث تروریسی پاریس وانمود شد. آنچه باید تغییر کند استراتژی عمده ترین و نقش آفرین ترین کشورهای اروپائی در کنار امریکا و اسرائیل در منطقه خاورمیانه، افغانستان و حداقل شمال افریقاست. تا وقتی این سیاست که لیبی و سوریه و افغانستان را به ویرانه تبدیل کرد تغییر نکند، دست از حمایت پنهان داعش و دیگر گروه های همسو و همکاری با آن برداشته نشود، هر نوع حادثه از نوع حوادث شب گذشته پاریس با شک و تردید مردم روبرو می شود.

 

پیک نت 23 آبان

 
 

اشتراک گذاری: