ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اجلاس وین طرح 18 ماهه را قبول کرد

"اسد" رئیس جمهورمی ماند

اما با اختیارات تشریفاتی! 
 
 
 
 

 

اجلاس وین برای یافتن راه حل جنگ در این کشور، که با حضور وزرای خارجه امریکا، فرانسه، امریکا، ایران؛ روسیه و ... تشکیل شده بود، سرانجام بر سر یک طرح سه مرحله ای به تفاهم رسید. بموجب این طرح که اجرای آن 18 ماه به طول می انجامد، ابتدا یک دولت موقت ائتلافی در سوریه تشکیل می شود و اسد همچنان رئیس جمهور می ماند. پس از 6 ماه، مرحله تدوین قانون اساسی سوریه آغاز می شود و در 6 ماه سوم، انتخابات آزاد در سوریه برگزار می شود.

با آنکه رسانه های غربی عمدتا روی این بخش از بحث که اسد بر سر قدرت بماند و یا نماند بعنوان بخشی از مذاکرات وین متمرکز باقی مانده اند، مسئله اصلی شش ماه دوم این طرح، یعنی مرحله تدوین قانون اساسی است. آنگونه که در مسکو رسانه ها تلویحا می نویسند، در قانون اساسی جدید سوریه قدرت دراختیار پارلمان و نخست وزیر خواهد بود و مقام ریاست جمهوری نقشی در حد ریاست جمهوری در آلمان خواهد داشت و انتخابی نیز خواهد بود. اگر این طرح بعنوان قانون تصویب و اجرا شود، بشار اسد با اختیارات بسیار محدود در مقام ریاست جمهوری خواهد ماند. به نظر می رسد که این عملی ترین راه حل برای سوریه و حفظ وحدت و یکپارچگی آنست.

خبرگزاری ها از اجلاس وین گزارش دادند که هم وزیر خارجه روسیه و هم وزیرخارجه جمهوری اسلامی و هیات ایرانی که دراین اجلاس حضور داشتند، با نظر وزیر خارجه امریکا مبنی بر حذف نهائی اسد از ساختار قدرت در سوریه مخالفت کرده و روی سپردن اختیار به مردم سوریه برای تعیین تکلیف اسد پافشار کرده اند. فعلا مهم ترین گام آتش بس در سوریه و خاتمه جنگ و نجات کشور از چنگ داعش و گروه های همسو با آنست.

 

پیک نت 24 آبان

 
 

اشتراک گذاری: