ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

دو امتیاز سیاسی و اقتصادی

به ترکیه برای قبول پناهجویان

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

یک هفته پس از شکست اردوغان و حزبش در انتخابات هفتم ژوئن شهر استراتژیک تل ابیض واقع در نقطه مرزی شمال سوریه آزاد شد و به تصرف نیروهای کرد یگان های مدافع خلق در آمد. این نه نتها  نقطه عطف در پیشروی نیروهای کرد و تضعیف داعش بود، حتی نقطه چرخشی در سیاست سوریه ای اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز بود.

یک ماه پس از آزاد سازی تل ابیض در تاریخ 20 جولای بمبی توسط داعش در شهرستان سوروچ از توابع استان اورفا منفجر و جان بیش از 30  جوان ترکیه که جهت عزیمت به شهر کوبانی جمع شده بودند را گرفت.

هرچند اردوغان پس از آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه سیاست حمایت از مخالفین و خصوصا ارتش آزاد سوریه را دنبال می کرد ولی پس از ظهور داعش و خصوصا پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت 2014 عملا در کنار داعش قرار گرفت.  پیشرفت نیروهای کرد در شمال سوریه و در نتیجه کاهش قدرت و تصرفات داعش از یک طرف و جنگ بین داعش و نیروهای مسلح کرد در سوریه از سوی دیگر که توسط پ ک ک حمایت می شوند اردوغان را واداشت که بجای حمایت "ضمنی" دست به حمایت آشکار از داعش بزند. با این تفاوت که این بار یک برچسب ضعیف "تروریستی" را بر داعش زد که از غافله جهانی ضد داعش دور نماند. با این حال اعتراف کرد که حزب کارگران کردستان "پ. ک. ک" برای ما خطرناکتر از داعش است. اردوغان نه تنها آشکارا از داعش در سوریه دفاع کرد بلکه از آن به عنوان یک بازوی نظامی در سرکوب خواسته های دموکراتیک مردم در داخل خاک ترکیه نیز بهره برداری کرد. انفجار پر قربانی 10 اکتبر در آنکارا و کشته شدن بیش از 102 تن در تظاهرات مسالمت آمیزی که دراین شهربرگزار شد بود تائید کننده این نظر است.

اردوغان خصوصا پس از پیروزی اش در انتخابات اول نوامبر نه تنها فشار جنگی بر کردهای ترکیه را بیشتر کرد بلکه حزب دموکراتیک مردم سوریه را نیز در لیست "خطرناکتر از داعش" قرار داد و نیروهای یگان های مدافع خلق را تهدید کرد که در صورت عبور به غرب رودخانه فرات، ارتش ترکیه را وارد سوریه خواهد کرد. به عبارتی، برای ورود به سوریه دنبال بهانه ای خود ساخته بود که با هوشیاری یگان های مدافع خلق این نقشه عملی نشد.

اقدامات تروریستی شنبه شب در پاریس فرصت و نعمتی شد برای اردوغان و مطبوعات نزدیک به او تا با شعار "ترور و تروریسم دین و نژاد و ملیت ندارد" با بهره گیری از این فرصت نیروهای کرد در ترکیه و سوریه را به لیست تروریست ها سنجاق کنند. اردوغان با طرح "دوران تروریسم من خوب و تروریست تو بد است به پایان رسید" عملا سعی در بهره گیری از ترور اخیر در پاریس جهت دور نگه داشتن کشورهای اروپایی از نیروهای کرُد کرد.

 روز گذشته (شنبه) یکی از روزنامه های نزدیک به اردوغان به اسم "استار" (ستاره) بدون اشاره مستقیم به حادثه ترور در فرانسه  با بزرگترین تیتر در صفحه اول خود نوشت: "آنها چه بخواهند و چه نخواهند مجبور به قبول منطقه امن در شمال سوریه هستند." و این در واقع انعکاس سخنان اردوغان در رابطه با نشست سران جی-20 در شهر آنتالیای ترکیه بود. روزنامه دیگری به اسم "ینی آکیت" (عقد نو) که ارتجاعی ترین و در عین حال اردوغانی ترین روزنامه است نوشت: "فرانسه ای که تا دیروز از پ. ک. ک حمایت می کرد اکنون بهتر است مزه ترور را بچشد."

با توجه به نشست سران جی- 20 در آنتالیا خواست و فشار اصلی اردوغان تقاضای مجددش برای ایجاد یک منطقه "امن" در شمال سوریه است. زیرا در این صورت می تواند نیروهای نظامی ترکیه را وارد خاک سوریه کند. او می داند که اروپا و خصوصا آلمان چگونه زیر فشار انبوه پناهچویان هستند و به همین دلیل فرصت را برای گرفتن امتیار مورد  نظرش مناسب تشخیص داده است.

اروپا و بویژه آلمان می کوشند با وعده "سفر بدون ویزای شهروندان ترکیه در حوزه شنگن" ترکیه را برای بازگرداندن پناهیجویانی که از مرز ترکیه وارد اروپا شده اند وادار کنند و برای راضی کردن ترکیه به قبول این پناهجویان وعده 5 میلیارد یورو کمک مالی نیز کرده اند. دو وعده ای که رئیس جمهور ترکیه آن را بعنوان پیروزی سیاسی خود برای پیوستن به اروپا حتی با گرفتن رشوه 5 میلیارد یوروئی تبلیغ می کند.

 

پیک نت 24 آبان

 
 

اشتراک گذاری: