ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

بمب افکن غول پیکر مافوق صوت روسیه

وارد عملیات جنگی علیه داعش شد 
 
 
 
 

 به گزارش خبر آنلاین با ورود هواپیمای توپولف-160 روسیه به عملیات جنگی علیه داعش در روزهای گذشته مواضع آن گروه زیر بمباران شدید قرار گرفته است.
توپولف-
۱۶۰ که در ناتو به نام بلک‌جک شناخته می‌شود بمب‌افکن استراتژیک مافوق صوت است که از خصوصیات پنهان‌کاری شامل کاهش نیمرخ راداری و بازتاب گرمایی برخوردار است و به طور کلی قابل مقایسه با بمب‌افکن آمریکایی بی-۱ لنسر به حساب می‌آید. اما ابعاد آن بزرگتر است و ظرفیت حمل مهمات بیشتری دارد. این بمب افکن دارای قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای و تسلیحات متعارف است و آخرین بمب افکن استراتژیک ساخت شوروی است که بزرگترین هواپیمای جنگی جهان، بزرگترین هواپیمای مافوق صوت و بزرگترین هواپیما با قابلیت بال متغیری است که تاکنون ساخته شده‌است.
نیروی هوایی روسیه در حال حاضر 16 فروند از این بمب‌افکن غول‌پیکر را در خدمت دارد. توپولف-
۱۶۰ در دوران جنگ سرد به عنوان پاسخی به پروژه بمب افکن بی-۱ لنسر آمریکا و با مأموریت اصلی شلیک موشک‌های کروز هواپایه طراحی و تولید شد. این هواپیما امروزه سنگین وزن‌ترین و از نظر توان حمل مهمات قدرتمندترین بمب افکن حال حاضر دنیاست و به علت توانایی مانور بالا و رنگ سفید آن به درنای سفید معروف است.

برد عملیاتی هواپیما
۱۴۰۰۰ کیلومتر و سقف پرواز آن در ارتفاع ۱۶۰۰۰ متر و حداکثر سرعت این هواپیما در ارتفاع بالا ۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع پایین ۱۰۳۰ کیلومتر می‌باشد. قابلیت حمل موشک کروز استراتژیک کااچ-۵۵ با برد ۳۰۰۰ کیلومتر (که در غرب و ناتو به آاس-۱۵ کنت معروف است) را دارد و تا ۱۲ فروند از این موشک (یعنی در هر محفظه ۶ فروند ) قابل حمل است. این هواپیما برای دفاع از خود به موشک‌های حرارت‌یاب و سیستم‌های مغشوش کننده رادار و پرتاب‌کننده شراره‌های گمراه‌کننده موشک حرارتی مجهز شده‌است. همچنین امکان حمل موشک کاچ-۱۵پی (نام ناتو: آاس-۱۶) با برد ۲۰۰ کیلومتر وجود دارد که می‌تواند به یک کلاهک اتمی یا متعارف ۲۵۰ کیلوگرمی مجهز شود. ظرفیت نهایی این بمب افکن ۴۰ تن بمب یا موشک است.
 

 

پیک نت 28 آبان

 
 

اشتراک گذاری: