ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 آبان ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

در مناطق اشغالی سوریه

پایگاه های نفتی داعش

زیر بمباران سنگین روسیه 
 
 
 
 

 

در روزهای اخیر، روسیه سنگین ترین حمله هوائی را روی پایگاه های نفتی سوریه که در  اشغال داعش است انجام داده و همچنان ادامه دارد. این بمباران چنان سنگین است که بنا بر تصاویری که تلویزیون "روسیه 24" پخش می کند، داعشی ها حتی نمی رسند اجساد واحدهای  نظامی خود را دفن کنند و آنها که زنده می مانند فقط می گریزند. هدف از بین بردن منبع در آمد ارزی داعش است. اطلاعات زیر نشان دهنده گوشه ای از غارت نفت و آثار باستانی سوریه و عراق توسط داعش است:

 

بر اساس برآورد یک موسسه تحقیقاتی انرژی بنام  IHS، در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق بالای 60 هزار بشکه نفت در روز تولید می‌ شد. یعنی هر 24 ساعت حدود یک میلیون پوند درآمد.

این نفت توسط واسطه ها به ترکیه منتقل و سپس تبدیل به دلار و پوند و یورو می شد و همچنان نیز می شود. این تبدیل نفت و به ارز خارج از کانال‌های قانونی بانکی انجام می‌ شود.

بر اساس اعلام خزانه‌داری ایالات متحده، داعش از دریافت فدیه (پول آزاد سازی گروگان‌ها) دست کم 20 میلیون دلار درآمد داشته است.

به این ترتیب درآمد سالانه داعش از فروش نفت، باج‌گیری و مالیات‌ از غیر مسلمانان بالای 2 میلیارد دلار است. در طول تابستان داعش بین 40 هزار تا 80 هزار بشکه در روز نفت خام از چاه‌های تحت کنترل خود در استان‌های دیرالزور و حسکه استخراج کرده است.

یک شبکه نفت داعش حدود 20 دلار به فروش می‌رسد.

فروش آثار باستانی در بازار سیاه نیز از منابع در آمد داعش است. صدها اثر باستانی و گنج‌های با ارزش پنهانی در شهر 3 هزار ساله سوریه از این طریق تبدیل به پول شد.

برای فروش آثار باستانی سوریه نیز  ترکیه کانال انتقال آنها به اروپا و آمریکای شمالی است.

در طول شش ماه گذشته چندعامل غیرمنتظره وضعیت اقتصادی داعش را تضعیف کرده و موجب شده تا این گروه به دنبال راه‌های تازه‌ای برای کسب درآمد باشد.

ارتش سوریه و عراق شبه نظامیان کرد، گروه‌های شورشی سوریه و حملات هوایی مصر و اردن و حملات هوایی شدید روسیه و نیروهای ایالات متحده از جمله این عوامل هستند.

 

پیک نت 30 آبان

 
 

اشتراک گذاری: