ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 اول مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه رهبر جبهه چپ فرانسه

چپ اروپا نباید حمایت از

دولت چپ یونان را فراموش کند

ترجمه- آذر فریتاش

 
 
 
 
 

 

بدنبال اعلام پیروزی چپ در انتخابات یونان، "پیر لوران" رهبر جبهه چپ فرانسه و دبیر کل حزب کمونیست این کشور با روزنامه اومانیته مصاحبه کرد و دیدگاه های خود را بیان داشت.

 

 اومانیته- چه نتیجه سیاسی می توان از پیروزی دوباره چپ در انتخابات یونان گرفت؟

پیر لوران : ادامه مخالفت مردم یونان با برنامه ریاضت اقتصادی. البته تنها پیروزی مردم یونان برای مبارزه با برنامه ریاضت اقتصادی کافی نیست، اما اکنون در یونان دولت چپ جدیدی بر سر کار است که در نبرد علیه ریاضت اقتصادی در اروپا میتوان به آن تکیه کرد.

پس از انتخابات 25 ژانویه و همه‌ پرسی ماه ژوئیه یونانی ها به مردم اروپا نشان دادند که می توان در مقابله یک برنامه اقتصادی محدود کننده زندگی مردم یک کشور مبارزه کرد و من فکر می کنم این درسی است که اکنون اسپانیائی ها، پرتقالی و چند کشور ضعیف اروپا گرفته اند. البته فکر می کنم مردم یونان میدانند وارد چه چالش دشواری شده اند و به همین دلیل درکنار حزب "سیریزا" قرار گرفته اند.

من با استفاده از فرصت بگویم که جبهه چپ فرانسه و کمونیستهای فرانسه در شش ماه اول سال جاری در حمایت از مردم یونان در مبارزات آن‌ها غفلت کردیم و آن‌ها را تا حدی تنها گذاشتیم . برای جبران این غفلت باید اکنون همبستگی با مردم یونان را تقویت و تشدید کنیم. حضور چند پیش من در کنار رهبران چپ اروپا از جمله "پابلو" انگلسی، "خزی پودموس" اسپانیائی، "گرگور ژیزی" آلمانی و "سکا کلر" از "اتحاد 90 ــ سبزهای آلمان" همین هدف را دنبال کرد. ما همه با هم در باره ضرورت حمایت از مردم یونان گفتگو کردیم و به تفاهم رسیدیم که نباید غفلت شش ماه گذشته تکرار شود. من امیدوارم همه نیروهای چپ اروپا و حتی آن احزاب سوسیال دمکراتی که با برنامه ریاضت اقتصادی مخالف هستند نیز به ما بپیوندند، مثل  "جرمی کوربین" رهبر جدید حزب کارگر انگلستان .

 

اومانیته ــ آیا روی دولت سوسیال دمکرات فرانسه هم می توان دراین باره حساب کرد؟

 

پیرلوران ــ فرانسه به وزیر مالی آلمان ولفگانگ شویبله اجازه داد که شرایط توافقنامه 13 ژوئیه را دیکته کند. از روز یکشنبه اولاند پیام یونانیان را وارونه به جامعه فرانسه و اروپا منعکس کرد. اولاند فراموش میکند که به مردم فرانسه اعتراف و اعلام کند که متحد وی در انتخابات یونان حزب سوسیالیست "پوساک" بود که رأی نیاورد. علاوه بر این وی وانمود میکند که شرایطی را که فرانسه به یونان تحمیل کردها از طرف دولت یونان پذیرفته شده است و الکسی سیپراس آن را تائید میکند. در صورتی که نخست وزیر "الکسی سیپراس" در طول مبارزات انتخاباتی خود و حتی در شب بعد از پیروزی اعلام کرد که هدف دولت او باز هم تلاش برای خروج از برنامه ریاضت اقتصادی است که دیوانگان اروپا به مردم تحمیل کرده اند. ما نیاید فریب حرف های اولاند را بخوریم.

انتخابات اخیر یونان پیروزی علیه ریاضت اقتصادی را آسان کرده است و ما باید قفل زنگ زده دولت فرانسه را بشکنیم.

انتخابات یونان باید ما و دیگر نیروهای چپ اروپا را برای مبارزه با برنامه ریاضت اقتصادی تشویق کند. باید با دیگر نیروهای چپ اروپا نزدیک شویم. سیریزا اکنون تنها دولت چپ در قدرت در اروپا است و بنظر من در سالهای آینده نیز در قدرت خواهد ماند. این دولت برای همه کسانی که برای تغییر توازن قوا مبارزه می کنند یک نیروی مرکزی و محرک است. ما باید از این پیروزی تجربه بگیریم ومن به این منظور از همین جمعه با تمام روسای تشکل های چپ اروپا برای تجدید نظر در برنامه های چپ اروپا و جایگزینی آن با یک برنامه رادیکال تماس خواهم گرفت . ما نیاز به تقویت طرح های خود برای مبارزه علیه ریاضت های اقتصادی در اروپا داریم. تغییراتی که بتواند حاکمیت مردم در امور مالی و پولی و تاریخ اعتبارات وام ها در کشورهای اروپا را امکان‌ پذیرخواهد کند .

پیک نت اول مهر

 
 

اشتراک گذاری: