ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 اول مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نگاهی به برخی پیام ها

در زیر مطالب این هفته پیک نت 
 
 
 
 

ما از این پس تصمیم داریم در طول هفته برخی پیام ها را جمع کرده و در یک گزارش هفتگی آنها را همراه با پاسخ منتشر کنیم. این کار از آن نظر ضروری است که همه خوانندگان پیام ها را نمی خوانند، درحالیکه از نظر ما ضرورت دارد این پیام ها خوانده شود، زیرا بخشی از روانشناسی جامعه و مردم است. باید دید سطح فارسی نویسی خوانندگان، آگاهی و اطلاعات آنها، ادبیات آنها و طرز تفکر و برداشت های سیاسی آنها چیست. ما خودمان نیز با همین هدف پیام ها را بدقت می خوانیم. البته هستند برخی پیام نویسان که فحاشی می کنند و نوشته های آنها ارزش وقت گذاری و پاسخگوئی ندارد و بهتر است آنها را یا حذف کنیم و یا بی اعتنا از کنار آنها بگذریم.

 

1- در این هفته مصاحبه با هادی غفاری را همراه با مقدمه ای که تا حدودی معرفی و شناخت ما از سوابق وی بود منتشر کردیم. آقائی بنام وحید معصومی Vahid Masoomi  زیر این مطلب نوشته است:

« لاشخور دیوث. این مردک چنان قلو میکنه در مورد شکنجه خودشو پدرشو بچه چهل روزش که شجویی که راس هرم پایداریه مگه این جاکش دروغ میکه»

پیک نت: اولا "غلو" درست است نه "قلو" و دوم این نثر آلوده به فحاشی و پر از اشتباهات دستوری و نوشتاری هیچ اطلاعاتی همراه ندارد و ما اساسا تصور نمی کنیم نویسنده این پیام اطلاعاتی هم در باره هادی غفاری و مسائل سالهای اول جمهوری اسلامی داشته باشد. چرا دست به پیام شده است ایشان؟ بر ما که معلوم نیست!

 

2- در زیر مطلب مربوط به خم شدن کمر آقای بهزاد نبودی آقائی بنام بهروز روحی (Behrooz Rouhi ) نوشته است:

«ابعاد شکنجه مشخص است. همه میدانند اما اشاره به موضوعی خاص از سوی پیک نت ونگارنده بوی شیطنت وگند همان خواست شکنجه گران را میدهد. این شخص با هر مرام وعقیده یکی از شرافندمند ترین کارگزاران بوده وهست وروزی مردم دوباره جلوی پای او خواهند ایستاد.»

پیک نت: ما بعید میدانیم که آقای روحی اصلا گزارش منتشر شده در پیک نت را دقیق خوانده و متوجه شده باشد و درحیرتیم که چگونه ما را درکنار شکنجه گران قرار داده و گز نکرده پاره کرده است و آن همه تمجید دقیق از سوابق بهزاد نبوی و اطلاعات مربوط به دوران بازجوئی از وی پس از کودتای 88 را متوجه نشده است. مگر سرنیزه پشت گردن ما ایرانی ها گذاشته اند که اظهارنظر کنیم و آن هم اینگونه بی ربط؟

 

3-

آقای بنام علیرضا وطن دوست در زیر همان مطلب مربوط به بهزاد نبوی با حروف لاتین نوشته است:           

••        Heyf shod ....haghash EDAaM Bood . Mosavi va in pir kasif baalaatarin dar sade EDAam raa dar Iran Daashtim ...agar oon zamaan kaari mikard allan aaghaa bood ..vali Afsoos

 

پیک نت: از ایشان باید پرسید که اولا چقدر اطلاعات درباره موسوی و نبوی و انقلاب و بقیه مسائل دارید؟ دوم، اگر هم مطلع باشید تفاوت شما که حکم اعدام صادر می فرمائید با آنها که درحکومت حکم اعدام وحبس و حصر صادر می کنند چیست؟

 

4-

در زیر سخنرانی سرلشگر رحیم صفوی فرمانده پیش کل سپاه در نماز جمعه تهران که بنظر ما یکی از مهم ترین سخنرانی های آگاهی بخشی از طرز تفکر حاکم در سپاه بود و آقای "علی راد" اظهار نظر فرموده اند:

"اخه یکی نیست به این ابله بگه بابا همین حالا توی معضلات همین امریکای بقول شما شکسته دارین نابود می شین بازم قدقد می کنی مردک؟"

پیک نت: در درجه نخست این که چرا با این الفاظ و اصطلاحات باید پیام نوشت؟ و این نوع پیام نویسی فاقد هر گونه تحلیل و تفسیر مرتبط با اصل موضوعات مطرح شده در سخنرانی سرلشگر صفوی چه ارمغانی از آگاهی برای خوانندگان دارد؟

 

5-

یکی از مطالب و ترجمه های خوب و آگاهی بخش که در این هفته در پیک نت منتشر شد، ترجمه ای بود از مجله معروف اشپیگل آلمان درباره نقش آلمان در بحران سوریه. حالا ببینیم آقای "اسد داهی" (Asa Dahi) زیر این مطلب چه پیام نوشته است:   

 

"سهم روسیه در این موضوع به نظرم با حمایت از اسد و گسیل چچنی ها و همدستی با جمهوری ولایت فقیه و نوری مالکی کمتر از بی تفاوتی غرب و اوباما در برابر جنایات اسد و عدم حمایت از جنبش مسالمت امیز مردم سوریه کمتر نیست روسیه برای اینکه توجه را از اوکراین و کریمه درور کند و با جامعه جهانی هم مصالحه کند سهم بیشتری دارد. "

 

پیک نت: ما بعید میدانیم خود پیام نویس بالا هم اگر حتی بپذیریم فکر و تحلیلی منسجم دارد پیام بالا برایش قابل تفسیر باشد چه رسد به خواننده که نمی فهمد ایشان با آن جمله بندی های غلط چه می خواهد بگوید. اصلا نوری المالکی الان نخست وزیر عراق نیست. شما ار کجا میدانی چچنی ها در سوریه می جنگند؟ آن جنبش مسالمت آمیزی که غرب و اوباما باید از آن حمایت کنند کدام است؟ لطفا اسم ببرید. این لحاف چهل تکه را به هم کوک زده اید که چه بگوئید؟ از سرنوشت لیبی نباید درس گرفت؟ شما با کدام اطلاعات ازجنایات اسد یاد می کنید لطفا اسم ببرید و ضمنا غرب و اوباما در برابر جنایاتی که نام نبرده اید بی تفاوت اند؟ اگر با تفاوت بودند چه می کردند؟ بهتر نیست اول اطلاعات خودتان را در باره سوریه، جنگ 1967، اشغال بلندی های گولان سوریه توسط اسرائیل که همچنان ادامه دارد، مسئله بحران آب در اسرائیل ونیازش به بلندی های پرآب گولان، نقش سوریه در مقاومت در برابر اسرائیل و دهها مسئله دیگر کامل کنید و بعد اظهارنظر بفرمائید که برخاسته از اطلاعات دقیق باشد. به صرف شعار "جمهوری ولایت فقیه" و گره زدن آن به سوریه و روسیه می توان اوضاع بغرنج منطقه را تفسیر کرد؟

همین آقای اسد داهی در زیر یادداشت سردبیری درباره سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در برابر فرماندهان سپاه و طرح مسئله نفوذ در نهاد و استخراج چند احتمال از این سخنرانی در این یادداشت سردبیر نوشته است:

"انقلاب یعنی دگر گونی یعنی جای دوست و دشمن عوض شده یعنی ویرانی. انکه دشمن ایران بود روسیه بود ایران را در دو صده اخیر تکه پاره کرد جنگهای زیادی به ایران تحملیل کرد معاهدات خفت باری به ایران تحمیل کرد(بحث داخلی را بماند به جای خود ) 36 سال کشور را گروگان گرفته از خط لوله های نفت از مسیر ایران جلوگیری کرده است و هواپیما و .. از رده خارج را هم به کشور تحمیل کرده است سر نیروگاه بوشهر این همه بازی در اوردن این دوست است و غرب و امریکا میشود دشمن. خامنه ای را که درهمان ابتدای انقلاب میگفتند وابسته به روس و چین است و ان روزها حمل بر شایعه تلقی میکردم اما سیاستی که در طی این مدت اتخاذ کرده و کشور را دودستی تحویل این دشمن تاریخی داده یقین بیشتری به وابستگی ایشان و دار ودسته اش به روسیه پیدا میکنیم اخه چطور میشود ایشان برای حماس دل بسوزاند اما برای چچن نه. چطور میشود که کارشناسان روسی در نیروگاه بوشهر خرابکاری کنند و بازهم روسیه دوست تلقی شود و غرب دشمن"

پیک نت: ما یقین داریم هرکس که کمترین اطلاعاتی درباره انقلاب و جمهوری اسلامی داشته باشد با خواندن پیام بالا خنده اش می گیرد و طبیعی است که آن را جدی تلقی نکند، اما با این همه ما به این پیام هم می پردازیم:

الف- اولا "سده" درست است نه "صده". روسیه چه ارتباطی به اتحاد شوروی و سپس روسیه فدراتیو کنونی دارد؟ اگر صحبت از تکه پاره شدن ایران است، باید به تاریخ قاجاریه و جنگ های با روس بازگشت و نقش روحانیون و فتحعلیشاه قاجار را قبل از مطامع روسیه دوران پطر کبیر بررسی کرد. ما گاهی افسوس می خوریم که چرا رادیو نداریم تا این نوع افراد مستقیم روی خط آنتن آمده و نظرشان رابگویند و ما نیز این امکان را داشته باشیم که درجا از آنها سئوال کنیم تا بدانند چقدرنمی دانند و چگونه یک فرد کم اطلاع جسارت اظهار نظر دارد. اصلا شما میدانید نیروگاه بوشهر را کدام کشور ساخت؟ چرا نیمه کاره ماند؟ چه کشورهایی بعداز انقلاب می خواستند آنرا کامل کنند اما آقایان ملیون و نهضت آزادی که در دولت بودند مخالفت کردند؟ این که در طول 7 سال جنگ امکان کامل کردن آن نبود و پس از آن هم کشورهای غربی حاضر به کامل کردن آن نشدند؟ اصلا شما میدانید که دو سیستم نیروگاه به سبک غرب و شرق وجود دارد و وقتی نیروگاهی را غربی ها و یا شرقی ها ساخته باشند و نیمه کار مانده باشد کامل کردن آن چقدر زمان می برد تا همآهنگی دو سیستم ممکن شود؟

دهها سئوال دراینجا می توان مطرح کرد که ایشان کوچکترین اطلاعی از آنها ندارد اما دوست دارد اظهار نظر کند. این که بسیاری از خوانندگان مطالب پیک نت به آسانی از کنار پیام ها عبور می کنند یکی از دلائلش همین بی محتوایی بسیاری از این پیام هاست. چرا سعی نمی کنیم پیامی بنویسیم که مطالب منتشره را کامل کند و خوانندگان ما نیز آنها را بعنوان تکمله مطلب منتشر شده بخوانند؟ شما براساس کدام اطلاعات معتقدید آقای خامنه ای وابسته به روسیه است؟ شاید آن پرت و پلاهای آقای فخرآور نیمه عاقل را از تلویزیون امریکا شنیده و دیده اید که یک قایق کشف کرده که آقای خامنه ای با آن راهی روسیه بوده است. البته پیش از انقلاب. قایقی که به زحمت دور مرداب انزلی را می تواند دور بزند. فخرآور نیمه عاقل است، شما چرا؟ این پرت و پلا نویسی ها چه دردی را درمان می کند و چه آگاهی به مردم میدهد؟ نام اینها مبارزه سیاسی است؟

 

6- در زیر همین یادداشت سردبیری (درباره سخنرانی رهبر در برابر فرماندهان سپاه) آقای دیگری بنام "رضا رضائی"Reza Rezaee  مرقوم فرموده اند:

 

«در انقلاب حزب توده کمترین صدمه را خورد، فقط کیانوری را گرفتن اما نکشتن . حزب توده نفوذ کرده درهمه ارگانها، انها ایران را بطرف روسهامیکشند تا از سیستم آمریکائی خارج کنند. حالا ایران نوچه روسها شده فکرمیکند که روسها به عهد و پیمان متعهدهستند . آمریکا یک امتیاز به روسها بدهد انها فورا عقب کشیده و ایران در میدان تنها خواهند گذاشت و ایران تجزیه خواهد شد. انطورکه آمریکا میخواهد . روسهابزرگترین دشمن هستند . سپاه مواظب روسها باشد . بی اعتقاد کردن ملت در37 سال بیخود نبود. آقایان میخواهند کمونیست بشوند استبداد امنیتی وحشتناک »

 

پیک نت:  سوای از پیوند زدن روسیه و امریکا به هم برای تجزیه ایران که نظر حیرت آور است، از ایشان باید پرسید شما از کجا و با کدام اطلاعات میدانید که از حزب توده فقط یکنفر را گرفتند که کیانوری بود و او را هم نکشتند و آزاد کردند؟ چرا درکمال بی اطلاعی اظهار نظر می فرمائید؟ چرا سئوال نمی کنید؟ چرا حتی به گوگل مراجعه نمی کنید تا به حداقل اطلاعات دست پیدا کنید؟ بقیه نظرات مطرح شده شما هم اگر در حد همین اطلاع از صدمه دیدن حزب توده در جمهوری اسلامی باشد که باید فاتحه آن را خواند برادر!

 

7-

بهزاد نبوی برای نخستین بار پس از بیرون آمدن از زندان کودتای 88 یک جمله کوتاه درباره فعالیت اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی کرده و با توجه به تاسیس احزاب جدید در جمهوری اسلامی و در دولت روحانی گفته که ممکن است اعضای این سازمان به احزاب جدید بپیوندند. حالا ببینیم آقائی بنام پیروز ایرانی Pirooz Irani  چه اظهار نظری کرده است: "هرچه می کشیم از دست همینها می کشیم"

پیک نت: واقعا هرچه می کشیم از دست امثال بهزاد نبوی می کشیم؟ میشه چند دلیل ذکر بفرمائید تا همه با هم ارشاد شویم؟

پیک نت اول مهر

 
 

اشتراک گذاری: