ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 4 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

درمیان آنها تحصیلکردگان نیز یافت می شوند

دخل 200 هزار تومانی

در آمد روزانه گدائی در خیابانها! 
 
 
 
 

 

روزنامه شرق گزارشی منتشر کرده درباره بازار کار در ایران. گزارش مفصلی که مهم ترین نکات آن لابلای گفتگوها گم شده درعین حال که گزارش نیز نوعی گفتگوست. از جمله درباره گدائی در ایران و در آمد روزانه آن. در این گزارش می خوانید که تحصیل کردگان ایران برای امرار معاش به چه کارهائی تن میدهند و این که گدائی در ایران روزانه 200 هزار تومان در آمد دارد.

این گزارش را در حد اظهار نظر کسانی که با آنها گفتگو شده خلاصه کرده ایم که می خوانید:

 

عبدالله وطن‌خواه، از نمایندگان تشکل کارگری:

کار به جایی رسیده که  لیسانسه‌ها و فوق‌لیسانسه‌ها برای استخدام به‌عنوان آبدارچی و نظافتچی در سازمان‌ها و شرکت‌ها پیش‌قدم شده اند. چندی‌پیش با افراد تحصیل‌کرده‌ای برخورد کردم که فرم استخدام آبدارچی را پر کردند، آن‌هم با حقوق کمتر از ٨٠٠ هزار تومان. این ازنتایج سیاست‌های نولیبرالیستی در کشور است.

علیرضا حیدری از اعضای اتحادیه پیش‌کسوتان تشکل‌های کارگری:

چندی‌پیش با افراد تحصیل‌کرده‌ای مواجه شدم که با تحصیلات آکادمیک زمین شوئی می‌کردند؛ با وجود آنکه تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها، طبقه‌بندی مشاغل دارند، حتی مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس خود را از سازمانی که در آن مشغول به‌ کار هستند، پنهان می‌کنند. آن‌قدر وضع بازار کار ایران خراب است که عده‌ای در این شهر مدرک تحصیلی خود را از ترس اینکه شغل خود را ازدست بدهند، به سازمان‌ها ارائه نمی‌دهند و حتی خود را زیر دیپلم معرفی می‌کنند.

بی‌کاری مدام در حال افزایش است و در چنین شرایطی افراد از ترس اینکه موقعیت و کار خود را ازدست ندهند، خیلی از توانایی‌ها و مهارت‌های خود را هم پنهان می‌کنند؛ در خیلی موارد با افرادی مواجه شدم که با وجود داشتن اطلاعات کافی و مفید درباره یک رشته تخصصی، اما ادعای ندانستن هم می‌کنند تا کارشان را از دست ندهند.

ترس و واهمه در بازار کار ایران آنچنان شدت گرفته است که اشخاصی که قراردادهای موقت در سازمان‌ها دارند حتی از حضور در کارهای تشکیلاتی و صنفی کارگری خودداری می‌کنند. چند وقت قبل درگیر پرونده فردی شدم که با ١١ سال قرارداد موقت کار تنها به جرم کارِ صنفی و کاندیدا شدن در شورای اسلامی کار، اخراج شده است. به همین خاطر است که بسیاری از کسانی که قراردادهای موقت دارند، از حضور در تشکل‌های کارگری خودداری می‌کنند چون کارگاه‌ها آنها را از شرکت در تشکل‌ها می‌ترسانند.

غلامرضا عباسی رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران:

با هزار مکافات و درنهایت بی‌بضاعتی به دانشگاه می‌روند و درس می‌خوانند اما پس از فارغ‌ شدن از تحصیل برای رشته آنها در بازار، کاری نیست، آن‌وقت ناچار می‌شوند که با حداقل مزد، تن به‌ هر کاری بدهند. اشکال کار اینجاست که هیچ‌گونه هماهنگی بین دولت و دانشگاه نیست؛ باید مطابق با نیازسنجی در بازار، نیروی انسانی در دانشگاه تربیت شود، ضمن اینکه همه چیز در ایران، با رابطه جلو می‌رود؛ در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها، افرادی جذب شده اند که رشته تحصیلی مرتبط با کار را ندارند؛ مثلا بررسی کنید و ببینید در همین وزارت نفت، رشته تخصصی چند نفر، نفت است.
 
عیسی رستمی، از طراحان طبقه‌بندی مشاغل پرسنلی و کارگری:

یکی از چالش‌های دهه اخیر کارگری و کارمندی تفکیک جنسیتی عنوان است. به ‌تازگی با صرف هزینه‌های میلیاردی برای حصار کشیدن، چنین پدیده‌ای در پارک چیتگر توسط شهرداری منطقه ٢٢ است. بسیاری به سبب همین تفکیک جنسیتی، شغل خود را هم از دست دادند.

واقعیت تلخ اینست که رقابت شدیدی در بازار کار ایران برای تکدی‌گری درگرفته است تا جایی که اکنون افراد بر سر نوع ادبیات، رفتارهای اجتماعی و موقعیت جغرافیایی برای گدائی در رقابت هستند. اگر یک نفر تا بعد از ظهر بتواند در تهران از ٢٠٠ نفر پول بگیرد ٢٠٠ هزار تومان بدست می‌آورد؛ یعنی ١٠ برابر بیشتر از حداقل حقوق قانون کار. گدائی در بازار کار ایران به حدی رواج پیدا کرده است که افراد به‌خاطر درآمد بالای این شغل، آبرو و حیثیت خود را کف دست می‌گیرند و به سطح شهر می‌آیند.

زهرا کریمی، اقتصاددان:

‌اکنون درآمد آژانس‌ها بیشتر از پزشکان است به همین دلیل، خیلی از پزشکان به آژانس‌ها رفتند و در آنجا کار می‌کنند؛ از خانم‌ها هم در بازار کار ایران بیشتر استفاده ابزاری می‌شود و حالا با اعطای شغل منشی‌گری به خانم‌ها، آنها را ویترین شرکت به حساب می‌آورند. حالا هرچقدر در این‌ میان فرد تحصیلات بالاتر  داشته باشد و از فن بیان بهتری هم برخوردار باشد، بیشتر مورد توجه خواهد بود.

اولیاء علی‌بیگی، رئیس شورای اسلامی کار سراسر کشور:

٨٥ تا ٩٣ درصد قراردادهای اشتغال ، موقت است. با افراد یک قرارداد یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه برای کار منعقد می‌شود.

حسین اکبری، عضو انجمن صنفی کارگران:

هم‌اکنون خانم‌هایی با مدرک فوق‌لیسانس در کارگاه‌ها لحیم‌کاری می‌کنند و لیسانسیه‌های گرافیک نیز به ‌کارگر ساده تبدیل شده‌اند که البته تعداد اینها کم هم نیست و روزبه ‌روز در حال افزایش است. ضمن اینکه همه اینها ترجیح می‌دهند مدرک خود را برای جذب در سازمان و کارگاه پنهان کنند.

پیک نت 4 مهر

 
 

اشتراک گذاری: