ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 6 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"در نیویورک"

دیدار روحانی و تیم مذاکره اتمی

با رئیس شورای اروپا و موگرینی 
 
 
 
 

هنوز خبرهائی که درباره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهائی که درحاشیه آن انجام شده بیشتر تشریفاتی و رسمی است و از جزئیات گفتگوها اخبار دقیقی منتشر نشده است. علاوه بر سخنرانی های رسمی که عمدتا مواضع کشورها و رهبران اعلام می شود (چنان که در سخنرانی روحانی) شاید تاکنون مهم ترین دیدار روحانی در نیویورک، دیدار وی و تیم مذاکره کننده اتمی جمهوری اسلامی با رئیس شورای اروپا "دونالد تاسک" و همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عضو موثر مذاکره کننده اتمی خانم "موگرینی" در محل اقامت روحانی در نیویورک بود. در این دیدار که جزئیات مربوط به گفتگوها بر محور لغو تحریم ها و اجرای توافق اتمی منتشر نشده، روحانی گفت:

اقدامات اجرایی و آماده کردن مقدمات لغو تحریم ها نیازمند تحرکی جدی از سوی همه طرفها و بویژه اتحادیه اروپا است. ما در گذشته روابط خوب و سنتی با اتحادیه اروپا و بویژه با شماری از اعضا آن داشته‌ایم که این روابط اکنون باید احیا و تقویت شود. گرچه اکنون کشورهای اروپایی هیات‌های خود را به ایران اعزام کرده‌اند، اما باید به‌گونه‌ ای برنامه ‌ریزی کنیم که بلافاصله در پسا توافق، برنامه‌ها را در بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی، آموزشی و فناوری اجرایی کنیم. مرحله دوم چگونگی همکاری ایران و اتحادیه اروپا در سایر زمینه‌ها از قبیل مسائل منطقه‌ای است و در واقع توافق میان ایران و 1+5 امیدی را ایجاد کرده که این کشورها بتوانند با همفکری و همآهنگی در سایر مسایل و موضوعات مهم نیز قدم‌های مفیدی بردارند.

اگر همه ما متفق باشیم که در سوریه بزرگترین مشکل، فعالیت تروریست‌هاست، پیدا کردن راه حل، ساده‌ تر خواهد شد؛ چرا که برای نتیجه بخش شدن مبارزات علیه تروریسم در وهله نخست چاره‌ای جز تقویت حکومت مرکزی نخواهیم داشت. در موضوع سوریه اشکال این است که برخی از کشورها در اولویت دادن به اینکه کدام مساله در سوریه در اولویت است، دچار مشکل شده‌اند جمهوری اسلامی در بحث اقدامات تروریستی در سوریه به عنوان یک معضل بزرگ منطقه‌ای، برای رایزنی - و در صورت رسیدن به توافق - برای یک همکاری آماده است.

رئیس شورای اروپا نیز در پاسخ طی سخنانی از جمله گفت:

ما برای رسیدن به یک فهم مشترک و یافتن راه ‌حل‌های موجود در سوریه، حاضریم با ایران گفتگو کنیم.

پیک نت 6 مهر

 
 

اشتراک گذاری: