ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 7 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"محمد خاتمی"

دفاع کنید از دولتی که بشدت

از سوی مخالفان زیر فشار است! 
 
 
 
 

 

محمد خاتمی بمناسبت آغاز سال تحصیلی و هفته جنگ ایران وعراق، با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی که همچنان قوی ترین انجمن اسلامی دانشگاهها در جمهوری اسلامی است دیدار کرد و طی سخنانی گفت:

 آزادی، آزادی مخالف است و مخالف باید امنیت داشته باشد و بتواند حرفش را بزند و حکومت هم از مخالف بخواهد از چارچوب قانون بیرون نرود و جرم نکند و تخریب نکند.

نباید همه چیز را از آقای روحانی خواست، بلکه دیگر مسؤولان هم باید این شجاعت را داشته باشند و بدانند به اعتبار شعارهایی که آقای رییس جمهور دادند و انتخاب شدند، آنها مسوول شده اند.

حمایت به این معنا نیست که همه کارهای دولت را تایید کنید بلکه می توانید نقد داشته باشید اما نقد داشتن غیر از لطمه زدن به اصول و تخریب کردن و بی انصافی کردن است. من معتقدم کارهای بزرگی صورت گرفته و در دانشگاه ها این را به بحث بگذارید.

نسل جوان امروز در عین حال که به مسایل سیاسی امروز نظر دارد، عمیقتر از آن فکر می کند و بسیاری از مشکلات اجتماعی را ناشی از حل نشدن و درست طرح نشده مسایل می داند. مراکز آموزشی ما دوباره فعال می شوند و شاهد یک نوع رونق و شور و هیجان در عرضه آموزشی کشور هستیم.

جمهوری به این معنا که در جهت مصالح مردم حرکت کند و به نیاز مردم پاسخ دهد که مهمترین نیاز ما توسعه و نجات از عقب افتادگی بود و این جمهوری در جهت تأمین این خواست بود.

کسی نباید طرح نظریات و نقد را به عنوان تخریب و براندازی به حساب آورد و باید آزادی اندیشه و بحث و انتقاد به ویژه در دانشگاه وجود داشته باشد

گاهی انتقاد کردن به معنی فحش دادن و آزادی هم به معنی به به و چه چه گفتن تعبیر می شود. هر دو کار غلطی است.

منصفانه بگوییم که دولت خیلی تحت فشار است و خیلی مورد هجوم است. همین مذاکرات هسته ای را ببینید که حاصل آن برجام است. بهتر این بود که ما تحریم نمی شدیم و همه چیز را به دست می آوردیم اما اینها که عملی نمی شود. یک سنگ بزرگی درون چاه افتاده است و این سنگ را باید بیرون آوریم به صورتی که هم اصول و منافع ارزش های ملت ما محفوظ بماند و هم ما از تنگنا بیرون بیاییم؛ دو کار می شود انجام داد، یکی جنگ است و یکی مذاکره. آقایانی که می خواهند بجنگند آیا توان آن را دارند و آیا هیچ وقت هیچ جنگی برای غالب و مغلوب به نتیجه مطلوب رسیده است؟ البته اگر بر ما جنگ تحمیل شود می ایستیم اما یک راه معقول در جهان هست که مذاکره است. مذاکره به معنی وادادن در برابر دیگران نیست.

در مذاکره باید امتیاز بدهید و بگیرید. انصاف بدهیم ما در این مذاکرات چه داده و چه گرفته ایم؟ برداشته شدن تحریم ها یک دستآورد بسیار مهم است و مهم تر از آن خارج شدن ما از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد است. امروز قطعنامه شورای امنیت وجود دارد که ما صاحب تکنولوژی هسته ای هستیم و این دستآورد بزرگی است. چیزی که ما از دست دادیم و آنها می گویند این است که ایران را از بمب اتم سازی دور کردیم. خوب بگویند. ما که قرار نبوده است بمب اتم بسازیم و در این زمینه فتوای رهبری هست و هرگز در سیاست های کلان و استراتژی و راهبردهای ایران بحث ساخت بمب اتم وجود نداشته است.

این روشی که هست در تریبون ها و صداوسیما و این همه تخریب به نام انتقاد واقعا باعث تأسف است.

دولت با شعارهای مطلوب و مقبولی روی کار آمده است و رییس دولت روی شعارهایش مانده و کوتاه نیامده است. ممکن است شما توقع داشته باشید برخی اقدامات باید انجام می شد. ولی آقای روحانی روی شعارهایش مانده و شما باید حمایت کنید.

دولت در تنگنای فوق العاده ایست. از روز بعد از توافق، برخی کسانی که مصرف بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار و رشد منفی بالای ۵ درصدی و اشتغال صفر و تورم ۴۵ درصدی را دیدند و دم بر نیاوردند آمده اند مچ دولت را می گیرند که چرا ارزانی نشده است. مگر آن تورم ۴۵ درصدی می تواند یک شبه صفر شود؟ تورم به ۱۷ درصد رسیده است. البته کسانی هستند که می گویند شیب کم شدن رشد تورم می بایست کند تر شود تا در کنار آن رکود هم کاهش یابد و به سوی رونق برویم و البته دولتی ها حتما پاسخ دارند. باید به مردم توضیح داده شود که وقتی می گوییم رشد تورم کاهش پیدا کرده به معنی این نیست که ارزانی شده است. بلکه گرانی ۴۵ درصدی رسیده به ۳۰‌ درصد، ۲۰درصد و ۱۷درصد رسیده است و این کار بسیار مهمی است و توضیح داده شود که بعد از برجام قرار نیست گلستان شود. دولت باید فعال شود و مردم را توجیه کند و انشاء الله در آینده نتایج کار را خواهیم دید.

پیک نت 7 مهر

 
 

اشتراک گذاری: