ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۱ مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

"دیدار معلمان و فرهنگیان با خاتمی"

مجلسی می خواهیم

که نماینده اکثریت مردم باشد! 
 
 
 
 

 

شماری از فعالان تشکل های معلمان و فرهنگیان با محمد خاتمی دیدار کردند. خاتمی در این دیدار پس از اشاره به رویداد اخیر در عربستان و کشته شدن بیش از 450 ایرانی که برای حج به این کشور رفته بودند گفت:

فاجعه مکه مکرمه و منا یکی از سهمگین ترین فجایعی بود که با آن روبرو شدیم. صدها ایرانی در میان آنها بودند. مطمئنا دولت عربستان سعودی باید پاسخگوی این رخداد باشد.

امروز بشر با رشد خود به درجه ای رسیده که بداند انسان ها صاحب حق هستند و حکومت ها دارای حد هستند و بشر در طول تاریخ به این رسیده است و این مشیت الهی است و خداوند خواسته است بشر در مسیر رشد خود به این مرحله برسد و امیرالمومنین علیه السلام از چنین انسانی سخن می گوید که حق دارد.

امروز بشر به این نقطه رسیده که آزادی بیان و انتقاد کردن حق بشر است، در برابر جریان هایی که سر می برند و زنان را به بردگی می کشند و خود را مسلمان می دانند .

 

خاتمی در ادامه این دیدار، درباره انتخابات دو مجلس شورا و خبرگان که در اسفند ماه برگزار می شود گفت:

من دخالتی در انتخابات ندارم و نمی خواهم داشته باشم. مردم و جریانات سیاسی باید در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند.

مجلس خود در برابر مردم مسؤول است، دیگر دستگاه ها در برابر مجلس مسؤول هستند و حق مردم بر جامعه را بیش از همه مجلس نمایندگی می کند به همین دلیل از حکومت و نظام و مسؤولان می خواهیم زمینه ای فراهم کنند که واقعا نمایندگان مردم از همه سلیقه ها و گرایش ها انتخاب و وارد مجلس شوند. اگر بخشی از جامعه احساس کند که نامزد مطلوب او در عرصه نیست و اجازه حضور به او داده نشده است، یعنی حق انتخاب از او گرفته شده است؛ حقی که به تعبیر رهبری حق الناس است.

مجلس باید نماینده اکثریت جامعه ما باشد نه اینکه بخشی یا جریاناتی خاص از همه امکانات برخوردار باشند و جریاناتی از همه چیز محروم باشند. این مساله ایست که همه باید پافشاری کنند و بگویند و همه مسؤولان این اصل را رعایت کنند.

ما مجلس روشن بین خواستار استقلال، آزادی، پیشرفت و ایستاده در برابر توطئه ها و مشکلاتی که برای مملکت ایجاد می شود می خواهیم که این باید با حضور نمایندگان متخصص کاردان، و روشن شکل بگیرد. ما یک مجلس واقعا دارای تخصص بالا می خواهیم و این طور نباشد که در بخشی تراکم نیرو داشته باشیم و در بخش دیگر اصلا متخصص نداشته باشیم. اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران اصلاح طلب به معنی واقعی کلمه هستند هر چند ممکن است عضو فلان گروه اصلاح طب نباشند، باید از بین آنها متخصصان متعهد و با شخصیت انتخاب شوند و اتحاد داشته باشند و متفرق نشوند.

تلاش من این است که بین جریانات مختلف، همدلی، همسویی و اتحاد ایجاد شود و تفرقه ایجاد نشود و بیش از این کاری از دستم برنمی آید و بیش از این بنا ندارم کاری کنم.

بین اصلاح طلبان و اصولگرایان ممکن است جریان ها یا کسانی باشند که فرصت طلب باشند. کم به نام اصولگرایی به نظام، امام، رهبری و جمهوری اسلامی ضربه نزده اند و در بین اصلاح طلبان نیز کسانی بوده اند که کارشان مفید نبوده و دارای اشتباه بوده اند اما معتقدیم که اکثریت قاطع اصلاح طلبان و اصولگرایان دلسوز نظام هستند و باید همچنان که بین خودمان صحبت و تفاهم می کنیم با عقلای دیگر جریانات ولو با سلیقه متفاوت صحبت کنیم که این دست گروه های سیاسی است که ائتلاف صورت گیرد یا نگیرد. آنچه ترجیح من است شکل گرفتن یک رقابت سالم بین دو جریان اصیل کشور است و عقلای هر دو جریان با معیارهای عقلانی و منطقی بیایند و زمینه را فراهم کنند و نظام هم زمینه را فراهم کند و مردم بتوانند رای بدهند.

معلمان به دلیل فراجناحی بودن می توانند بین خود انتخاب های خوبی داشته باشند.

زنان حق بیشتری از آنچه تاکنون نصیبشان شده، دارند. گروه ها و جریانات سیاسی به زنان و جوانان عرصه و مجال بیشتری بدهند تا مجلسی شکل بگیرد که در همه زمینه ها متخصصان و اقشار مختلف حضور داشته باشند.

باید مجلسی داشته باشیم که با شعارهای دولت همراه و همسو باشد. مجلس باید بداند که این دولت با رویکرد و برنامه ها و شعارهایی روی کار آمده است که مردم آن را پسندیده اند و باید کمک شود تا شعارهایش اجرایی شوند.

پیک نت ۱۱ مهر

 
 

اشتراک گذاری: