ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۲ مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

آگاه و با احساس مسئولیت پیام می نویسیم؟

نگاهی به پیام های

زیر مطالب فیسبوک پیک نت

 
 
 
 
 

 

خوانندگان اخبار و مطالب پیک نت، ظاهرا عادت ندارند پیام های زیر مطالب را بخوانند، بر خلاف ما که عادت داریم این پیام ها را بخوانیم. شاید دلیل خوانندگان برای چشم بستن بر روی پیام ها، بی محتوائی و شعارگونه بودن اغلب این پیام ها باشد. اما بنظر ما، حتی اگر چنین هم باشد باید این پیام ها را خواند زیرا این خود نوعی برآورد آگاهی عمومی، فرهنگ عمومی، سطح آشنائی آنها به زبان فارسی و اطلاع از تاریخ و بویژه تاریخ معاصر است. در عین حال که نشان میدهد که اساسا این پیام نویسان تا چه حدودی درجریان اخبار ایران وجهان هستند و چه نگاهی به اوضاع پیچیده ایران و منطقه دارند.

به همین دلیل است که ما تصمیم گرفته ایم هرازچند گاهی شماری از این پیام ها را جمع کرده و با نگاهی به آنها، عملا خوانندگان پیک نت را درجریان پیام ها و آگاهی از محتوای آنها قرار دهیم.

 

آقایAmir Hosein  در زیر مطلب پیک نت در باره سانسور سخنان رئیس جمهور روسیه فدراتیو در سامان ملل نوشته اند:

«شما هم داری بی خود هرف میزنی. کدام حرف سانسور شود. بگو تاماهم بینیم.»

1-  "هرف" غلط است و حرف درست است. 

2- صحبت دیدن نیست، بلکه شنیدن است.

3- شما از متن این سخنرانی اطلاع دارید که از ما می پرسید کدام حرف سانسور شده؟ ضمن آن که ما تمام آن قسمت هائی که سانسور شده را در همان شماره پیک نت منتشر کرده ایم. بخش هائی که نه در بی بی سی، نه در صدای امریکا و نه در "من و تو" که لابد بیننده آن هستید پخش نشد. برای اطلاع شما می نویسیم که هنوز رسانه های امریکا درباره مفاد این سخنرانی بحث می کنند و آن را قاطع ترین سخنرانی امسال سازمان ملل ارزیابی می کنند. اگر نمی خواهید بدانید، خوب ندانید. اما چرا بی اطلاعی خودتان را تعمیم می دهید؟

 

آقائی بنام Sadegh Aghaei در زیر همان مطلب مربوط به سانسور سخنرانی پوتین نوشته اند: هیچکس مثل بی بی سی مورد اعتماد نیست»

1- بی بی سی کس نیست، بلکه یک رسانه صوتی و تصویری است.

2- شما کدام شبکه های خبری دیگر را دنبال می کنید که چنین حکمی صادر می کنید؟

این که بی بی سی کاری حرفه ای می کند، قابل تائید و تقدیر است اما کافی است از اخبار جهان نه از یک کانال بلکه از چند کانال اطلاع داشته باشید تا متوجه شوید بی بی سی نیز مانند یورو نیوز و یا صدای امریکا و یا حتی رادیوهائی مانند دویچه وله و یا رادیو فرانسه و ... سیاست خبری خود را دارند و روی آن خط حرکت می کنند. هر رسانه ای اینگونه است. مهم اینست که شما اخبار را  و تفسیرها را از کانال های مختلف بصورت مقایسه ای بشنوید و بخوانید تا به یک قضاوت عادلانه و آگاهانه برسید. در آنصورت است که ما یقین داریم از صدور چنین احکامی خودداری می کنید. بحث ما نه ایراد از بی بی سی و یا دیگر رسانه ها، بلکه از شما و خودمان است که یکسویه درجریان خبرها هستیم.

 

آقایSadegh Aghaei در ادامه پیام های بالا در باره سانسور سخنرانی پوتین مرقوم فرموده اند: «از اختلال در نظم جهانی پرهیز کن. تو مو می بینی و من پیچش مو اقای پوتین »

1- برادر عزیز ما کی هستیم که بتوانیم در نظم جهانی اخلال (نه اختلال که اگر اختلال منظور باشد فعل آن می شود ایجاد کردن نه پرهیز کردن) کنیم.

2- شاید منظور ایشان پوتین است که در نظم جهانی اخلال و یا بقول ایشان اختلال کرده و باید پرهیز کند! که دراینصورت منظور کدام نظم جهانی است؟ نظم سوریه است؟ نظم لیبی است؟ نظم عراق است؟ نظم اوکرائین است؟ ممکن است بفرمائید آن پیچش موئی که شما می بینید و ما و یا پوتین نمی بینیم و نمی بیند کدام است؟ ارشاد بفرمائید تا ببینیم.

 

 

3- یکی از مهم ترین، مستندترین و پرمحتواترین مصاحبه هائی که ترجمه آن را پیک نت به نقل از روزنامه فرانسوی اومانیته منتشر کرد، مصاحبه ای بود با یک پژوهشگر عراقی بنام الهاشمی درباره قدرت نظامی داعش که اگر آن را نخوانده اید بخوانید و یا حتی اگر خوانده اید نیز توصیه می کنیم بار دیگر بخوانید.

حالا ببینیم آقائی بنامReza Bonakdar  در زیر این مصاحبه چه پیامی نوشته است:

 

«شما چقدر در مورد حمله قريب الوقوع أمريكا و يا اسرائيل نوشتيد چقدر تحليل هاى اضطراب انكيز بافتيد.  بزرك جلوه دادن داعش سياست غرب وعربستان است.

كار داعش خيلى سريعتر از ان يكسره خواهد شد كه شما فكر ميكنيد . به اخبار غربى ها دقت كنيد كه جكونه نكران معدوم شدن اين تروريست هاى أجاره اى شده اند.»

 

خوب. برادر عزیز ایرادی داشت که شما ابتدا مصاحبه منتشر شده در اومانیته را در پیک نت با دقت و کامل می خواندید و بعد اظهار نظر می فرمودید؟ لطفا بخوانید و با جسارت نظر جدید خود را برای ما بنویسید.

اما درباره حمله قریب الوقوع نظامی به ایران که به سالهای دولت بوش باز میگردد که ایران را محور شرارت اعلام کرده بود. برادر عزیز واقعا چقدر در جریان اخبار ایران هستید که اینگونه اظهار نظر می فرمائید؟ شما مناظره های انتخاباتی سال 92 را نگاه کردید و شنیدید؟ در آن مناظره ها دو بار توسط محسن رضائی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکبار هم توسط روحانی مطرح شد که ایران برای حمله امریکا و اسرائیل روز شماری می کرد و حتی علی شمخانی همان زمان در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که یک شب آماده باش کامل داده شده بود و همه سران حاکمیت بیدار بودند و منتظر حمله امریکا و اسرائیل. آنوقت ما اگر مرتب اخبار این حمله احتمالی را منتشر می کردیم بزرگ نمائی می کردیم؟ لابد باید پس از حمله خبر آن را منتشر می کردیم تا امثال شما در جریان حمله قرار بگیرند. چرا اخبار را دنبال نکرده اظهار نظر می کنید؟ شما کافی است روی گوگل سرچ کنید حمله به ایران تا دهها مطلب در برابرتان در همین ارتباط قرار بگیرد. اگر کسی شیره را خورد و گفت شیره شیرین است که هنر نکرده است. هنر آنست که آگاهی را پیش از وقوع حادثه کسب کرده و منتشر کنید و این همان کاری بود که پیک نت کرد و یکی از افتخارات اطلاع رسانی اش نیز همین اخبار مربوط به تدارک حمله به ایران در اواخر ریاست جمهوری خاتمی و آغاز ریاست جمهوری احمدی نژاد است.

 

4- یکی دیگر از مطالب پرمحتوائی که در پیک نت منتشر شد و خوانندگان بسیاری داشت که در جدول آمار اعلام شده، گزارش مربوط به هواپیمای سوخوی 35 بود. در میان پیام ها، این پیام را هم آقائی بنام Jalal Mazhari ساکن برلین آلمان مرقوم فرموده اند:

«پیک نت نشریه آنلاین در فضای مجازی متعلق به توده ای های بدنام روسفیل هست! فریب پروپاگاند های این تخمها ی لق استعمار روسیه در فضای مجازی را نخورید.»

1- نخست این که شما چکار دارید چه کسی میگوید، دقت کنید چه می گوید و اگر نادرست گفته و منتشر کرده بود که این شماره خواننده نداشت برادر گرامی. شما به جدول آمار خوانندگان فیسبوک پیک نت که هر شنبه منتشر می شود و یا جدول آمار روزانه هر شماره در روز بعد را مطالعه بفرمائید. مردم انتخاب می کنند و اعتماد. خلاف این می اندیشید؟ بفرمائید یک روزنت آنلاین راه اندازی کنید و ببینید 10 نفر را می توانید جمع کنید؟

2- بجای توصیه به دیگران که پیک نت را نخوانند، اگر اطلاعات تکمیلی درباره اخبار منتشر شده در پیک نت دارید در زیر هر مطلب بنویسید تا هم ما استفاده کنیم و هم خوانندگان پیک نت بهره ببرند. آن حرف های روسفیل و تخم لق را هم به شما توصیه می کنیم از چنین ادبیاتی استفاده نکنید زیرا زمان این ادبیات هم گذشته است. بفرمائید کدام مطلب پیک نت فریب میداده خواننده را که شما توصیه کرده اید فریب نخورند مردم؟

حیف نیست وقت خود را صرف این نوع پیام نویسی ها کنید؟

پیک نت ۱۲ مهر

 
 

اشتراک گذاری: