ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 19 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه حسنین هیکل با تلویزیون سی بی اس

روسیه در برابر امریکا

در سوریه قدرتش را نشان داد 
 
 
 
 

 

"حسنین هیکل" روزنامه نگار و دیپلمات مصری که سالها سردبیر بزرگترین روزنامه مصر و خاورمیانه "الاهرام" بود، درباره ورود روسیه به جنگ سوریه با تلویزیون "سی. بی. اس" گفت:

 

مصر تاکنون در قبال آنچه در سوریه می گذرد کوتاهی کرده است. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر باید به دمشق سفر کند. سوریه اهمیت زیادی برای مصر دارد و جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور فقید مصر و محمدعلی پاشا، موسس سلسله علویان بر اهمیت سوریه در معادله منطقه‌ای به رغم اختلاف دیدگاه‌های خود اتفاق نظر داشتند.

سوریه در طول تاریخ محور درگیری میان غرب و دولت عثمانی بوده است. سوریه در حال حاضر نیز محل اختلاف میان عربستان و دیگر کشورهاست.

روسیه اکنون در جنگ سوریه ورود کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌خواهد ثابت کند که طرفی فعال است و می‌خواهد این را به غرب و آمریکا ثابت کند. روسیه می‌خواهد قدرتش را در برابر جهان ثابت کند. پوتین می‌خواهد بگوید که روسیه حضور دارد. اگر آمریکا می‌تواند مداخله کند مسکو نیز می‌تواند.

داعش آینده‌ای ندارد؛ آنچه موجب قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی می‌ شود خلا در کشورهای منطقه و از بین رفتن پیوندها و ظهور شکاف‌ها در عراق و سوریه و نادیده گرفتن مساله فلسطین است.

من از روابط مصر و ایران به دلایل منطقی دفاع می‌ کنم. ترکیه، مصر و ایران سه کشور قوی در منطقه هستند و در نتیجه روابط میان آنها در طول زمان مساله مهم و اصلی برای منطقه بوده است.

تشییع در چارچوب تنوع مذهبی قرار می‌گیرد و عیب نیست. من از رسالت اسلام یکپارچه صحبت می‌کنم.

شرایطی که امروز در برابر رئیس جمهور ما "سیسی" قرار دارد بسیار سخت‌ تر از شرایطی است که جمال عبدالناصر با آن مواجه بود چراکه در حال حاضر در سایه اوضاع منطقه شاهد دودستگی هستیم و قواعد بازی تغییر کرده است.

جهان عرب امروز سرگردان است، بویژه پس از آنکه مصر نقش مهم خود را در منطقه از دست داد. به همین دلیل است از خارج برای عرب‌ها تصمیم گرفته می شود.

پیک نت 19 مهر

 
 

اشتراک گذاری: