ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 19 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

هنوز تریاک حرف اول را در میان معتادان می زند

کارتن مهمانسرای معتادان

و دخمه ها هتل 5 ستاره آنهاست! 
 
 
 
 

 

فرمانده نیروی انتظامی می گوید: 70 درصد مواد مخدری که وارد ایران می شود، مصرف داخلی می شود و 30 در صد بقیه کشف می شود. آمار رسمی می گوید ایران 2 میلیون معتاد دارد اما آمار واقعی باید بمراتب بیش از این باشد.

مطابق آمار، 55 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر معتاد به تریاک، 26 درصد معتاد به شیشه، 16 درصد معتاد به کراک افغان، 8 درصد هروئین، 6 درصد حشیش و 3 درصد اکستازی هستند. یک معتاد به تریاک در سال 550 گرم تریاک مصرف می‌کند. مقدار روزانه آن 1.5 گرم است و در کشور 726 هزار معتاد به تریاک وجود دارد. در نتیجه مصرف سالانه تریاک در کشور 398 کیلوگرم است. در دسترس بودن مواد مخدر، بیکاری جوانان، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، محل زندگی نامناسب، ضعف قوانین و ضعف اجرای آن بارها و بارها به عنوان عوامل موثر در افزایش اعتیاد مطرح شده است.

سن مصرف مواد مخدر در کشور به زیر 16 سال رسیده است. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می گوید: یک درصد دانش آموزان یا معتاد هستند یا موادمخدر را تجربه کرده اند؛ ضمن اینکه 4.2 درصد دانشجویان کشور معتادند. در چهار ماهه نخست سال جاری تلفات مصرف مواد مخدر در مردان 838 و در زنان 101 نفر اعلام شده است. در مقایسه بیشترین تلفات به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان است.

در سال 93 بالغ بر 100 هزار معتاد خیابانی در ایران وجود داشته که  بیش از 13 تا 15 هزار نفر آنها در تهران زندگی می‌ کرده اند.

دره فرحزاد و پارک شوش، دو پاتوق اصلی معتادان تهران است. پس از آن فضای اطراف بزرگراه‌های پایتخت پاتوق آنهاست.

80 درصد معتادان پس از ترک اعتیاد دوباره معتاد می شوند.

دروازه غار از دروازه‌های قدیمی شهر تهران، در حد فاصل بین میدان شوش و میدان راه آهن که حالا به آن محله "هرندی" می‌گویند تفرجگاه معتادان است. اینجا محل توزیع‌کنندگان و فروشندگان مواد مخدر است و امنیت جانی برای هیچکس وجود ندارد.  فقر و مهاجرین دو پدیده ثابت این محله است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی می گوید:

بیش از 3 هزار معتاد در محله هرندی و محلات اطراف آن ول می گردند. کارتن‌ مهمانسرای معتادان خیابانی است و دخمه ها هتل های 5 ستاره آنها. معتادان در آلونک‌ها بصورت گروهی از کودک، بزرگسال، پیر، زن و مرد با هم زندگی می‌کنند.

در محله هرندی یا همان دروازه غار معروف نزدیک به 8 هزار خانوار معتاد ساکن هستند. کل جمعیت این محله 28 هزار و 236 نفر است. از این جمعیت حدود ده هزار و 120 نفر شاغل، 726 نفر بیکار، 20 هزار و 124 نفر باسواد، 5 هزار و 702 نفر بیسواد است.

پیک نت 19 مهر

 
 

اشتراک گذاری: