ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

پس از سوریه، نوبت افغانستان است

امریکا نگران گام دوم

روسیه علیه داعش و القاعده 
 
 
 
 

رفت و آمدها و مذاکراتی در روسیه جریان دارد که نشان دهنده حضور ارتش این کشور در مرزهای مشترک جمهوری های هم مرز با افغانستان و در گام نخست در مرز تاجیکستان است که در دوران اخیر شبکه های وابسته به داعش در آن کشف شده است. در صورت چنین رویدادی، با توجه به گسترده شدن حضور داعش در افغانستان، دور از ذهن نیست که مسکو بمباران مناطق تحت اشغال داعش در افغانستان را نیز آغاز کند. شاید اشاره وزیر امور خارجه روسیه به "درخواست کشورهای دیگری غیر از سوریه، از روسیه برای کمک نظامی جهت سرکوب داعش" آشکارترین اشاره به احتمالی است که در بالا به آن اشاره شد.

اظهار نظر روز گذشته اوباما رئیس جمهور امریکا نیز به نوعی در تائید ارزیابی بالاست. وی از تداوم حضور پنج هزار و 500 سرباز امریکا در افغانستان سخن گفت و تاکید کرد که این نیرو در دوران ریاست جمهوری بعدی امریکا نیز در افغانستان خواهد ماند. او این حضور را برای مبارزه با القاعده اعلام کرد. اوباما گفت که نیروهای افغان برای مبارزه با القاعده باندازه کافی توانمند نیستند. او تاکید کرد «به عنوان فرمانده کل قوا اجازه نمی دهم از افغانستان به عنوان مکان امن تروریست ها برای حمله دوباره به آمریکا استفاده شود».

گفته های جدید اوباما را جز این نمی توان ارزیابی کرد که امریکا بشدت نگران ورود توانمند نیروی هوائی روسیه به جنگ افغانستان و پیروزی بر القاعده و داعش است که در اینصورت نه تنها در سوریه به دستآوردی دست نیافته بلکه در افغانستان نیز عرصه را به روسیه باخته است! از سوی دیگر، روسیه نیز برای مصون نگهداشتن کشورهای مسلمان همجوار با افغانستان هیچ چاره ای جز سرکوب داعش و القاعده در افغانستان ندارد. در همین شماره پیک نت، سخنرانی وزیر خارجه روسیه در اجلاس اروپا در کشور فنلاند را بخوانید.

پیک نت 25 مهر

 
 

اشتراک گذاری: