ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه با پوتین در مسکو

سیاست های غلط امریکا

حتی به نفع خود این کشور هم نیست

            ترجمه و تدوین از روسی به فارسی – پیک نت 
 
 
 
 

 آنچه می خوانید ترجمه از روسی به فارسی پیک نت از بخشی از مصاحبه پوتین با چند خبرنگار امریکائی، چینی و دیگر کشورهای اروپائی است که در مسکو با وی مصاحبه کردند. او در این مصاحبه در پاسخ به سئوال تحریک آمیزی که خبرنگار امریکائی در باره مناسبات روسیه با امریکا پرسیده بود گفت: .... ادامه

من نگفتم كه امریكا تهدیدی برای روسیه است. در واقع همآنطور كه شما گفتید پرزیدنت اوباما روسیه را تهدید حساب میكند، ولی من فكر نمیكنم ایالات متحده تهدیدی باشد. چیزی كه من احساس میكنم، اینست که سیاست كسانی كه در حلقه قدرت رهبری در امریکا هستند - اگر اجازه هست كه این عبارت را استفاده كنم- اشتباه است. من معتقدم كه این سیاست هم مخالف منافع ما است و هم نسبت به ایالات متحده بی اعتمادی بوجود می آورد و به همین دلیل ضررهایی هم برای ایالات متحده به بار خواهد آورد.

تضعیف اعتماد با این فهم كه آنها خود را رهبری جهان در سیاست و اقتصاد می دانند. البته میتوان راجع  به خیلی چیزها سكوت كرد ولی همانطور كه همیشه گفته ام روش یكطرفه، مدام در جستجوی اتحاد و ائتلاف بعدی است. روش یكطرفه همیشه از سوی ایالات متحده انجام میشود و این به بحران ختم میشود. من این را بارها گفته ام. 

تهدید دیگری كه پرزیدنت اوباما مطرح می کند دولت اسلامی داعش است. بسیار خوب، اما نباید معلوم شود که چه كسی در ابتدا كمك كرد به آنها؟ چه کسی اسلحه به آنها رساند. ممکن است بگوئید که امریکا و متحدان آن این سلاح ها را دراختیار گروه های اسلامی اپوزیسیون سوریه قرار دادند و نه داعش. اما این واقعیت نیست. آنها که این سلاح ها را دریافت داشتند اکثریتشان مزدورانی اند که برای پول کار می کنند. بنابراین آنها امروز از شما اسلحه و پول می گیرند و فردا از کس دیگری که پول بیشتری میدهد. شما می دانید که داعش پول کمی برای به خدمت گرفتن مزدوران نمیدهد.

چه كسی شرایط مناسب سیاسی و اطلاعاتی را برای آنها بوجود آورد؟ چه كسی هنوز وعده تحویل سلاح برای فشار به دولت اسد به این مزدوران میدهد؟

شما می خواهید بگوئید که واقعا نمیدانید چه كسانی در سوریه می جنگند؟

در آنجا اكثرا افراد مسلح مزدور هستند، پول پرداخت میشود و آنها آنجایی می جنگند كه پول بیشتری بهشان داده شود. من حتی از مقدار پولی که دریافت می کنند هم اطلاع دارم. آنها مسلح می شوند و شما نمی توانید بعدا سلاح هائی را که دراختیارشان گذاشته اید پس بگیرید. زیاد هم که فشار بیآورید می روند به نقطه دیگری که سفره رنگین تری برایشان پهن می کنند. اینست واقعیت! نزد آنها که معادن نفتی را اشغال كرده اند. در عراق و سوریه نفت استخراج كردند و این نفت را حمل و نقل كردند و این نفت خریداری میشود، چرا كسانی كه این نفت را می خرند تحت فشار کنترل قرار نمی گیرند؟ ایالات متحده نمیداند چه كسی نفتی را که داعش می فروشد می خرد؟ من باز کنم که امریکا نمی داند کدام متحدین این کشور نفت استخراجی داعش را می خرد؟

مگر آنها متحدینشان نیستند كه نفت را از حكومت اسلامی میخرد؟ 

آیا ایالات متحده قدرت ندارد روی متحدین خود تاثیر بگذارد و یا نمیخواهد اینكار را انجام دهد؟

شما میدانید که داعش در مناطقی كه نفت استخراج می کند پول بیشتری به مزدوران می دهد. یعنی امریکا نمیداند که در همین مناطق برخی از نیروهای اپوزیسیون مسلح سوریه که امریکا از آنها حمایت می کند و پول و سلاح دراختیارشان می گذارد به جبهه حكومت اسلامی رفتند زیرا آنجا بیشتر پرداخت میشود؟

به نظر من این یك سیاست غیر حرفه ایست كه بر پایه واقعیات جهانی استوار نیست. آیا پیش از وقوع حوادث امریکا نمی توانست یك قدم جلوتر را ببیند؟ 

شما در سئوال خودتان مطرح کردید که امریکا روسیه را یک خطر می بیند. من هم به شما گفتم که ما امریکا را خطر نمی بینیم اما مخالف اینگونه سیاست های ایالات متحده هستیم. این سیاست ها اشتباه است و به همه صدمه میزند، حتی به خود ایالات متحده.

در مورد منافع ملی ما، خیلی مایلم انسانهایی مثل شما (ژورنالیستهای امریكایی- پوتین اسم نمی برد-مترجم) كه سئوالات خود را طرح میكنید، روزی همین سئوالات را روی سر دولت خودتان بریزید، شاید آنوقت بتوانیم به طریقی شرایط را عوض كنیم، و اگر نتوانید سئوالات را سر دولت خود بریزید خواهش میكنم پیام مرا به پرزیدنت اوباما، معاون پرزیدنت و بقیه كسانی كه مسؤول هستند برسانید و به همه بگوئید كه ما به هیچ وجه نمیخواهیم با امریکا برخوردی داشته باشیم و دنبال دردسر هم نمی گردیم.

اگر شما علاوه بر منافع خودتان، به فكر منافع ما هم باشید، آنگاه تضادهای دیگر حل خواهند شد. این كار باید انجام شود؛ نه فقط در حرف بلکه در عمل. امریکا باید منافع دیگران را هم در نظر بگیرد و به  خواست های دیگر ملت ها احترام بگذارد. 

شما نمیتوانید دیگران را بدوشید و فقط به فكر خود باشید. در زمینه های اقتصاد فعالیت نظامی و هر چیز دیگر.

نگاه كنید به عراق. وضعیت آنجا بسیار بد است. نگاه كنید به لیبی. آنجا چه كردید، كه حتی سفیر خود شما را كشتند. آیا ما بودیم كه این كار را كردیم؟ 

چرا شورای امنیت شما، تصمیم به تحریم فضائی لیبی گرفت؟ برای چی؟  به این بهانه که هواپیماهای قذافی نتوانند پرواز كنند و مخالفان قذافی را بمباران كنند. این تصمیم عاقلانه ای نبود، و بالاخره تصمیم بعدی دیگر چه بود؟ شروع كردید آن مناطق را بمباران كردن و این نقص صریح قوانین سازمان ملل بود. رفتاری خصمانه با كشوری مستقل. آیا ما بودیم كه اینكار را كردیم؟ شما این كار را با دست های خود انجام دادید و نتیجه آن كشته شدن سفیرتان در لیبی بود. تقصیر چه كسی است؟ آیا كشته شدن سفیرتان نتیجه خوبی است؟ این وحشتناك است. دنبال كسی نباشید كه تقصیر را به گردنش بیاندازید، وقتیكه مقصر خودتان هستید.

امریکا باید روش خودش را تغییر بدهد. روش حكومت مطلقه خودتان را كنار بگذارید، شما باید روش امپریالیستی را متوقف كنید، شما افكار میلیونها انسان را مسموم میكنید تا ثابت کنید فقط سیاست امپریالیستی شما درست است. 

این را هم در پایان اضافه کنم که ما هرگز فراموش نمی كنیم جنگ های استقلال امریكا را، هرگز فراموش نمی کنیم همكاری و اتحاد امریکا را در جنگ جهانی دوم. ما مانند دو متحد در آن جنگ عمل کردیم و این فراموش شدنی نیست.

https://youtu.be/OQuceU3x2Ww

 

پیک نت 26 مهر

 
 

اشتراک گذاری: