ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

وزیر خارجه آلمان در تهران

آتش بس در سوریه

بدون اسد امکان پذیر نیست! 
 
 
 
 

 

اجلاس تدارک کنفرانس مونیخ در تهران برگزار شد. خبر برپائی این اجلاس در شماره روز گذشته پیک نت اعلام شد که هنوز در صفحه اول پیک نت قابل دسترسی است.

شاید مهم ترین بخش این اجلاس هم حضور وزیر امور خارجه آلمان در آن و هم سخنانی است که وی در این اجلاس ایراد کرد. روحانی در آغاز این اجلاس گفت:

ایران و آلمان علاوه بر تلاش برای ارتقای روابط دوجانبه می‌توانند در مسیر حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه برای مبارزه مؤثرتر با تروریسم و صلح و ثبات منطقه‌ای با یکدیگر همکاری کنند»

پس از روحانی، اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان طی سخنانی از جمله گفت:

من امروز اینجا هستم تا تحرکی جدی در مسیر احیای روابط سطح بالا و حتی با توجه به ظرفیت‌های موجود بالاتر از آن را ایجاد کنیم. در هفته‌های اخیر سه هیأت بزرگ اقتصادی از آلمان به تهران سفر کرده و دو هیأت بزرگ نیز در تدارک سفر به ایران هستند. گفت: «اینها نشانه‌های خوبی از وجود ظرفیت بالای دو کشور برای گسترش روابط و البته علاقه‌مندی فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی دو کشور برای ارتقای سطح همکاری‌هاست.

سپس اشتاین‌مایر، پس از دیدار و  مذاکره با جواد ظریف در یک نشست خبری در پاسخ به سئوال تحریک آمیزی که احتمالا از سوی خبرنگار یکی از رسانه های مخالفت دولت طرح شد گفت:

به شایعات مطرح‌شده درباره اجرای برجام توجه نکنید. اگر در این ١٠ سال به شایعات گوش می‌کردیم، هیچ وقت به نتیجه موفقیت‌آمیز نمی‌رسیدیم. درحال‌حاضر هیچ نشانه‌ای نمی‌بینیم که این طرف و آن طرف در نظر داشته باشد که این توافق را به اجرا درنیاورد.

در باره آزمایش های موشکی اخیر ایران نیز استاین مایر گفت:

نمی‌خواهم درباره این اخبار اظهارنظر کنم، ولی معتقدم تمامی طرفین باید تلاش کنند اعتمادسازی را ایجاد کنند تا از طریق شفاف‌سازی بتوانیم از حساسیت‌ها بکاهیم.

درباره سوریه نیز اشتاین مایر گفت:

ایران می‌تواند با همکاری و ایفای نقش سازنده در جامعه بین‌الملل یا در میان همسایگانش در منطقه، یک شریک مسئولیت‌ پذیر باشد. شاید عده‌ای در این سالن به این موضوع شک داشته باشند، اما این برعهده ایران است که نقش خود را در این زمینه ثابت کند. من از اینجا به عربستان می روم. می خواهم بگویم که همه چیز به اختلاف ایران و عربستان مربوط نمی‌شود. سؤال‌های فراوانی وجود دارد که نمی‌توانم به دلیل پیچیدگی اوضاع در باره آنها توضیح بدهم. اکنون تروریسم داعش را در برابر داریم که محدودیت‌های دیپلماسی را در این مقطع نشان می‌دهد. سؤال‌های زیادی درباره نیت ایران در منطقه وجود دارد؛ می‌پذیریم که ایران نیز نگرانی‌های امنیتی خود را دارد، اما باید به این سؤال‌ها هم پاسخ داد.

ما می‌دانیم اشتباهات گذشته باعث جنگ امروز سوریه است و جنگ سوریه حاصل فرصت‌های تاریخی است که از دست داده‌ایم. امروز باید برای حل مشکل سوریه تلاش کنیم. ما امروز هیچ زمانی نداریم که بخواهیم درباره سؤالاتی که به گذشته برمی‌گردد بحث کنیم، بلکه باید با آگاهی به آن، برای حل مشکلات تلاش کنیم. امروز دو موضوع مطرح است؛ نخست اینکه باید با داعش بجنگیم که این موضوع در حال انجام است، البته زیاد موفقیت‌آمیز نبوده و دوم اینکه، ما باید وضعیت نظامی را کاهش داده و راه‌حل سیاسی بیابیم. هیچ آتش‌بسی بدون اسد امکان‌ پذیر نیست و هیچ آینده‌ای نیز با اسد متصور نیست. ما باید هرچه‌سریع‌تر اقدام کنیم و نهادهای سیاسی را اصلاح کنیم؛ چراکه اگر هرچه‌سریع‌تر این موضوع دنبال نشود، تجزیه اجتناب ناپذیر سوریه را به دنبال خواهد داشت.

پیک نت 27 مهر

 
 

اشتراک گذاری: