ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

مصاحبه با رئیس تکایا و هیات های مذهبی

اقبال مردم ازسینه زنی به سبک "باله"

و موسیقی ریتمیک در عزاداری ها 
 
 
 
 

 

براساس آخرین آمار حدود 91 هزار هیات مذهبی در ایران شناسائی شده که مجوز فعالیت رسمی گرفته‌اند. این هیات ها؛ شامل تکایا نمی‌شود. مجوز این 91 هزار هیات مذهبی را سازمان تبلیغات اسلامی صادر کرده است. حدود 35 تا 40 درصد هیات‌های موجود در کشور دارای حسینیه هم هستند. هیات‌های به ثبت نرسیده و خانگی ـ فقط در تهران ـ به بیش از ۲۲ تا ۲۳ هزار مورد می‌رسند.

 

بموجب آخرین آمار سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز 72 هزار مسجد در کشور فعالیت می‌کنند.

ستاد هماهنگی محرم، شهرداری و دیگر بخش‌های دولتی و غیر دولتی در ایام محرم بسته‌های حمایتی ویژه‌ای شامل کالاهای اساسی در اختیار تکایا و حسینیه‌ها می گذارند. در دوران احمدی نژاد این کمک بیشتر نقدی بود.

رئیس اداره هیات ها و تکایا در مصاحبه با ایلنا ضمن طرح آمار بالا می گوید:

 

بروز و ظهور پدیده‌های نو در روش عزاداری مثل کوتاه کردن مو با نام حسین (ع)، انواع نوحه‌ها با موسیقی ریتمیک و حتی بر پایه‌ی موزیک‌های خوانندگان لس انجلسی یا در جدیدترین سبک سینه‌ زنی نوینی که شبیه باله است بخشی از آسیب‌های محتوایی در برنامه‌های ماه محرم هستند. همین مسائل است که این سئوال را مطرح می‌کند که این همه تکیه و حسینیه در یک خیابان چه معنایی دارد؟

یکی از دلایل عدم اقبال عمومی از برنامه های عزاداری مساجد تنوع بیشتر نوحه‌ها و عزاداری‌های تکایا و حسینیه‌هاست. برنامه‌های مساجد عموما جوان‌پسند نیست و برای همین بخش عظیمی از کسانی که می‌خواهند در مراسم محرم شرکت کنند به سمت این تکایا کشیده می شوند.

پیک نت 29 مهر

 
 

اشتراک گذاری: