ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگوی مستقیم علی اکبر صالحی

معامله اورانیومی میان ایران

و روسیه تا یکی دو ماه دیگر 
 
 
 
 

 

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور در گفتگوی مستقیم با سیمای جمهوری اسلامی در باره اجرای توافق اتمی "برجام" اعلام کرد:

یکی از این اقدامات، تهیه سند رسمی درباره بازطراحی راکتور اراک است که در فرآیند تهیه آن سه سند باید تهیه شود.

صالحی افزود: سند اول که دو سه هفته پیش در وین تهیه و تنظیم شد و به امضای  نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، چین و امریکا رسید و  ۱+۵  نیز آن را تایید کرد.

در این سند به کلیات مربوط به تعهدات ایران و طرف مقابل اشاره شده ضمن اینکه فرایند کلی اجرایی شدن این اقدام را هم مشخص کرده است.

سند دیگر، سند تفاهم نام دارد که این سند میان اعضای ۱+۵ منتشر شده و محتوای آن نحوه تقسیم وظایف میان آنان برای بازطراحی  راکتور اراک است که این سند نیز میان آنان تنظیم و تایید شده است.

سند دیگر، سند رسمی است که دو روز پیش با حضور آقایان عراقچی، تخت روانچی، بعیدی نژاد، کمالوندی و رحیمیان در وین درباره آن مذاکره شد که این سند مادر است که باید تنظیم و امضا شود و سپس اقدامات لازم را انجام دهیم.

قانون مصوب مجلس نیز ناظر بر این امر است و تاکید کرده که حتما باید سندی رسمی در ارتباط با راکتور اراک تنظیم شود و به تایید مراجع ذیربط برسد.

راکتور آب سنگین اراک به عنوان راکتور آب سنگین باقی می ماند و نحوه تبادل سوخت هسته ای نیز مراحل نهایی اش را طی می کند. همکاران ما در مسکو حضور دارند به این صورت که اورانیوم غنی شده ای را که حدود  ۸ تا  ۹ تن است طبق تعهداتمان بفروشیم و به ازای آن  اورانیوم طبیعی بگیریم.

این تبادل سوخت طی یکی دو ماه آینده انجام می شود.

بر اساس برجام ۵ هزار سانتریفیوژ برای ما باقی می ماند که می توانند هرماه معادل صد کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصد را تولید کنند که ما آن را تبدیل به سوخت و برای عرضه در مراکز مختلف و همچنین برای فروش به خارج نیز تهیه می کنیم.

پیک نت 29 مهر

 
 

اشتراک گذاری: