ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

7 خبر نظامی- سیاسی

در مصاحبه وزیر دفاع ج. اسلامی 
 
 
 
 

 

سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع در برنامه نگاه سیمای جمهوری اسلامی شرکت کرد. از این برنامه مشروح، مهم ترین نکات خبری آن را استخراج کرده ایم که می خوانید:

1- باتری لیتیومی را امروزه در کشور تولید کرده‌ایم و به سمت تولید خودرو، موتور و دوچرخه برقی گام برداشته‌ایم.

2- نغمه‌هایی که مبنی بر تجزیه و قومی کردن سرزمین عراق سرداده می شود نه به مصلحت ملت عراق و نه به مصلحت ثبات و امنیت منطقه است. آنچه در عراق در حال رخ دادن است این است که گروه‌های تکفیری به دنبال این هستند که سرزمینی را در اختیار بگیرند و دولتی را در آن اقامه کنند و از آنجا بخواهند ناامنی ایجاد کرده و دامنه حضور و نفوذ خود را توسعه دهند.

3- در قطعنامه اخیر شورای امنیت پس از تفاهم اتمی آمده که ایران نباید به مدت 8 سال هیچ گونه فعالیتی در زمینه تولید موشک‌های بالستیکی داشته باشد. چیزی که قبلاً در قطعنامه 1929 شورای امنیت آمده بود این بود که هر نوع فعالیت نظامی ما در حوزه موشک‌های بالستیکی را مطلقاً ممنوع کرده بود و همه دنیا را نیز از همکاری در این زمینه منع کرده بود اما در این جا این را برای یک بازه زمانی محدود کردند. از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که از طراحی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای فعالیتی انجام ندهد که ما از ابتدا به دنبال چنین موضوعی نبوده‌ایم.

وی اظهار داشت: اساساً مقوله دفاع حق همه ملت‌هاست و هیچ کس حق ندارد برای دیگری در حوزه دفاع از خودش محدودیتی را تعریف کند و هر ملتی به اقتضای ظرفیت‌های ملی خود دفاع خود را تأمین می‌کند.

4- ما متناسب با تهدیدهایی که صورت می‌گیرد تشخیص می‌دهیم که تمامی موشک‌ها از جمله بالستیک، کروز و پدافندی را طراحی و تولید و تست کنیم و به هنگام خودش نیز مانورها را انجام دهیم و این گونه نیست که به ما بگویند انجام ندهیم و ما نکنیم.

5- در مورد تحویل سامانه اس 300 هم طرف روس قرارداد قبلی را لغو کرده بود و ما نیز در آن زمان کلیه مبلغ واگذاری به آن‌ها را پس گرفتیم و عملاً اجرای قرار داد متوقف شد.

6- در دوره اخیر در ملاقاتی که بنده با مقامات روس داشتم و همچنین ملاقات‌های آقای رئیس جمهور با آقای پوتین این بحث مجدداً پیگیری شد و دولت روسیه سال گذشته به ما قول داد موانع فعال شدن قرارداد را بردارد که یکی از این موانع، موانع حقوقی داخلی خودشان بود. قرارداد جدیدی بین ایران و روسیه بسته نشده بلکه ما یک متمم به قرارداد قبلی اضافه کردیم چرا که در بخش‌های راداری و هدایت کننده اس 300 تغییراتی ایجاد شده که خود به خود هزینه آن افزایش پیدا می‌کند و ما باید هزینه آن را بپردازیم. طبق قولی که طرف روسی داده تا پایان سال 2015 اکثر این مجموعه را تحویل می‌گیریم.

7- برای خرید یک نوع جنگنده از روسیه نیز بحث‌های مقدماتی صورت گرفته و تحویل آن به ایران،  مسئله انتقال دانش فنی و ساخت در داخل نیز پیگیری خواهد شد.

پیک نت 2 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: