ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

با هدف جلوگیری از تصویب توافق اتمی با ایران

تلاش های نظامی  اسرائیل

برای فشار به کنگره امریکا 
 
 
 
 

 

 زمانی که جامعه بین‌المللی اسرائیل را بخاطر خشونت های افراطیون مذهبی یهودی محکوم می کند، دولت این کشور برای توجیه این جنایت و بیم از انزوای سیاسی تلاش می کند مسئولیت این فجایع را به عهده "تجاوز گران خارجی" بیاندازد و نیروهای نظامی از جمله  نیروهای جنبش اقدام علیه "تجاوز خارجی" را برای مقابله واکنش  سریع به منطقه اعزام می کند. دولت اسرائیل به این ترتیب خود را از زیر فشار پاسخگوئی بیرون کشیده و در جستجوی تبرئه خود است. نتانیاهو در طول دوران نخست وزیری اش از این کارت زیاد بهره گرفته است. سیاستی که هرگز حامیان سنتی وی از آن انتقاد نکرده اند و حتی حاضر نیستند در باره آن گفتگو کنند. بهانه آنها چنین است که "اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، تاریخ منطقه با این ایده استوار است و مشخص می‌شود ".

با همین توجیه و سیاست است که در تازه ترین اقدام، اسرائیل اعلام کرد که چهار راکت از بخش های بلندی های جولان که دراشغال اسرائیل نیست به یک روستا در بلندی های جلیله در نزدیکی مرز لبنان، یعنی منطقه تحت اشغال اسرائیل پرتاب شده است. پاسخ اسرائیل به این حمله فوری بود.  نیروهای هوائی اسرائیل و توپخانه آن کشور مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند.

اسرائیل از سال 1988 بخشی از بلندی های جولان درخاک سوریه را که در سال 1967 در جنگ شش روزه اشغال کرده بود ضمیمه خاک خود کرد. تصاحب این منطقه از طرف جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. یک منطقه حائل در حدود 70 کیلومتر بین کوه های حرمون در لبنان در شمال و رودخانه یرموک در جنوب اردن. نیروی نظامی سازمان ملل متحد در سال 1974 ناظر آتش بس بین اسرائیل و سوریه در منطقه را بر عهده دارد. اسرائیل با وجود این به مواضع سوریه حمله می کند زیرا دمشق را مسئول حملات راکت به قلمرو خود میداند. به استثنای حمله اخیر که جهاد اسلامی فلسطین مسئول پرتاب آن اعلام شد و سازمان فلسطین متهم به حمایت از آن شد، اهداف واقعی اسرائیل  حزب الله لبنان و ایران است. در 18 ژانویه با بمباران یک هواپیمای ارتش اسرائیل شش عضو حزب الله لبنان و یک فرمانده سپاه پاسداران ایران کشته شدند و همچنین، بدنبال آن دو جنگنده سازمان شیعه لبنان (حزب الله) و سه تن از نظامیان  سوریه در بلندی های جولان کشته شدند.

یکی از ژنرالهای سابق ارتش لبنان و اکنون مدیر مرکز تحقیقات شرق میانه در لبنان ــ مشام جابر ــ معتقد است "دولت اسرائیل هرگز مخالفت خود را با توافق هسته ای بین ایران و گروه1+5 و بویژه عادی سازی روابط دپیلماتیک بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران را پنهان نکرده است". استدلال این سیاست خصمانه شعارهائی است که در ایران درباره نابودی اسرائیل سرداده می شود. شعارهائی که تاکنون نشانه عملی نداشته اما مخالفت اسرائیل با توافق اتمی با ایران و عادی شدن روابط ایران و ایالات متحده را توجیه کرده است. اسرائیل می کوشد با بزرگ نمائی همین شعارها به کنگره آمریکا که هنوز حکم خود را در مورد متن نهائی توافق هسته ای با ایران نداده فشار وارد آورد تا جلوی تصویب آن را بگیرد. راکت پرانی ها و تحرکات اخیر نظامی اسرائیل در منطقه نیز همین مسئله را دنبال می کند. به نظر میرسد که حملات اسرائیل تلاش برای خنثی کردن نیروهای نظامی دولت سوریه نیز هست، زیرا ارتش سوریه موفق شده مخالفان مسلح خود را در منطقه  قنیطره وادار به عقب نشینی کند. شورشیانی که علیرغم تکذیب های دولت اسرائیل، عملا از سوی اسرائیل تقویت می شوند.

 

 http://www.humanite.fr/contre-liran-netanyahou-joue-avec-le-feu-syrien-

پیک نت 5 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: