ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 شهریور   ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

ایران و روسیه در کنار ما هستند

7 محور مهم، برای آینده سوریه

در گفتگوی "المنار" با بشار اسد 
 
 
 
 

 

بخش هائی از مصاحبه بشار اسد با تلویزیون "المنار" لبنان:

1- آمریکا همواره در طول تاریخ اظهاراتی دروغین داشته اما سیاست روسیه یک سیاست اصولی و ثابت است. روسیه از شخص یا یک رئیس جمهور خاص حمایت نمی‌کند اما از حاکمیت کشورها و تصمیم مردم آنها حمایت می‌کند. ما به روس‌ها اطمینان و اعتماد زیادی داریم و برای ما ثابت شده است که روس‌ها افرادی راستگو هستند و مسکو روابط بسیار قوی با دمشق دارد.

2- تنها زمانی که سوری‌ها در کنار هم برسر میز مذاکره بنشینند می‌توانند به توافق برسند و روسیه هیچ چیزی را بر ما تحمیل نمی‌کند. دیدارهایی که در مسکو صورت گرفته می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای ژنو 3 یا مسکو 3 باشد. با این حال این مساله بستگی به فضای بین‌المللی دارد.

3- در درجه اول حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه مهم است.

4-  در مورد رابطه با ایران هم می توانیم بگویم که در مذاکرات هسته ای با این کشور تلاش کردند تا به هر صورتی ایران را قانع کنند که پرونده سوریه بخشی از پرونده هسته‌ای است و هدف آنها این بود که ایران از برخی مسائل به خاطر روابط با سوریه کوتاه بیاید. موضع ایران در خصوص این مساله موضعی سرنوشت ساز بود و کاملا با این مساله مخالفت کرد که این مذاکرات درباره پرونده دیگری جزو پرونده مذاکرات هسته‌ای باشد. این تصمیم ایران تصمیمی درست و هوشیارانه بود.

زمانی که هم‌پیمانان سوریه قوی باشند سوریه نیز قوی است و زمانی که آنها ضعیف باشند سوریه نیز ضعیف است. این یک معادله بدیهی است. اگر این مساله مطرح شود که پایداری سوریه همان چیزی است که منجر به توافقنامه هسته‌ای شده است در این مساله نوعی سادگی وجود دارد. چرا که توافقنامه هسته‌ای یک روند طولانی برای مردم ایران داشته است.

از اتحاد ما با ایران سه دهه و نیم گذشته است. روابط ما بسیار قوی است و ما هم‌پیمان هستیم. زمانی که جنگ ظالمانه علیه ایران آغاز شد ما در کنار این کشور بودیم و زمانی که جنگ ظالمانه علیه سوریه آغاز شد این کشور در کنار ما بود. در خصوص این مساله نیز چیز جدیدی وجود ندارد.

5- در حال حاضر افق‌های جدیدی مقابل ایران در عرصه بین‌المللی باز شده است. افق‌ها برای ایران گسترده‌تر شده تا در فضای بین‌المللی عرض اندام کند. افق‌هایی که پیشتر وجود نداشت. قدرت ایران بر قدرت سوریه تاثیر خواهد گذاشت و پیروزی سوریه نیز بر پیروزی ایران تاثیر می‌گذارد. مساله در این نیست که ما بیشتر به هم نزدیک شویم چرا که ما اساسا به هم نزدیک بوده‌ایم و دیدگاه‌های مشابه و اصول واحدی داریم. ما یک محور هستیم و آن محور مقاومت است. این اصول اساسی تغییر نمی‌کند البته ممکن است بعضی تاکتیک‌ها و روش‌ها تغییر کند.

6- آنچه که در عراق رخ خواهد داد بر سوریه تاثیر می‌گذارد. اوضاع سوریه نیز بر عراق تاثیر متقابل دارد. زمانی که در جنگ متحد شویم مثل آنچه که در حال حاضر میان ما و حزب الله لبنان مشاهده می‌شود در این صورت نیز میدان جنگ برای ما یکی است و زمانی که تفنگ خود را به سمت دشمنان بگیریم به نتایجی بهتر دست خواهیم یافت.

7- ما خواهان روابط با مصر هستیم. ما از مصر می‌خواهیم تا نقش یک کشور کارآمد و دوست را بازی کند که کمکی به بقیه کشورها باشد. سوریه در یک سنگر با ارتش مصر قرار دارد و مردم مصر نیز با تروریست‌ها روبرو هستند.

پیک نت 5 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: